מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב ושבת שלום. אנחנו מסכמים שבועיים לפעילות הקרקעית ברצועת עזה, ערוכים ופועלים בכל זירה שמאיימת על מדינת ישראל. אתמול בלילה פעלנו בלבנון בסוריה ביהודה ושומרון בעזה וגם הגענו במרחב הים האדום. האויבים שלנו מנסים להסיט אותנו מהמיקוד בעזה, שם נמצאים החטופים שלנו, שם נמצא חמאס אותו אנחנו צריכים לפרק. אנחנו נשארים ממוקדים במשימה אנחנו נשארים ממוקדים בעזה.

בשלב זה הכוחות פועלים בעומק העיר עזה, משתלטים על מעוזי חמאס ונלחמים במחבלים. המחבלים האלה מתחבאים בפירים, יוצאים וחוזרים חזרה לפירים. אנחנו הולכים מטפלים בהם בפירים, זורקים רימונים לא נכנסים למלכודת ולאחר מכן מפוצצים את הפירים האלה ופוגעים בתשתיות התת קרקעיות, זאת לחימה מורכבת, זאת לחימה קשה.

אנחנו פועלים מהאוויר באופן מסיבי אנחנו פועלים מהים ובעיקר הפעולה הקרקעית של השריון וחיל הרגלים בשטח יחד עם ההנדסה שהולכת ונוגסת במעוזי המחבלים היא הפעולה הקשה שמפרקת את האויב בכל קרב כזה, גם כשהוא קשה, ידנו על העליונה.

מאות אלפים מתושבי עזה כבר נעו דרומה וחמאס כל שביכולתו למנוע זאת מהם. חמאס משתמש באזרחים כמגן אנושי, הוא מוכן לסכן את ילדי עזה כדי להגן על עצמו, אין לו גבול. חמאס-דאעש מתחבא בבתי חולים הוא מתחבא במתקנים הומניטריים הוא מתחבא בבתי ספר הוא עושה את כל הפעולות האלו שהן פשע מלחמה ובניגוד לדין הבין-לאומי. אנחנו נמשיך לחשוף את זה בעולם נמשיך לחשוף את הפנים של חמאס-דאעש כארגון טרור שעושה ניצול ציני במתקנים הומניטריים, נמשיך לחשוף זאת לעולם וכל מחבל נגיע אליו נמצא אותו ונסגור איתו חשבון.

במהלך היום, עלו דיווחים בכלי תקשורת זרים וגם עכשיו בכלי התקשורת שלנו על עסקה לשחרור חטופים. אני רוצה להגיד לכם כמה דברים בעניין הזה. אנחנו עוסקים כל העת ובאופן יזום במגוון מהלכים להשבת החטופים, התהליכים האלה מורכבים, הם לא גמורים, לא סגורים, הם לוקחים זמן, הם עוד יקחו זמן. אנחנו לא נחמיץ אף הזדמנות אף הזדמנות להשבת חטופים הביתה, לא מבצעית לא מודעינית לא אזרחית.

אני קורא לציבור להתעדכן רק באמצעות גורמים ישראליים רשמיים. אם וכאשר יהיה מה לדווח אנחנו נדווח אותו קודם כל למשפחות ואחרי זה לציבור דרך התקשורת. המלחמה הזאת רחוקה מלהסתיים, היא תיערך עוד זמן רב ויש לנו עוד הרבה עבודה לעשות.

בצפון אנחנו תוקפים עכשיו תקיפה רחבה מאוד של מטוסי קרב תוקפים מטרות של ארגון חיזבאללה ותשתיות טרור של ארגון חיזבאללה זאת בתגובה לחדירה של שלושה כלי טיס בלתי מאוישים שחדרו לשטחינו, אחד יורט האחרים נפלו, הם אינם מהווים איום על אזרחי מדינת ישראל ואנחנו מגיבים ונמשיך להגיב באש ולהרוג חוליות מחבלים שינסו לחדור לשטחינו או לירות לבצע ירי לשטחינו.

הלילה תקפנו בסוריה ארגון טרור ששיגר כלי טיס בלתי מאויש לשטחינו זה אותו כלי טיס שפגע בבית הספר באילת. אנחנו נמשיך ונגיב באופן נחרץ מול כל מטרה של ארגון טרור כזה או אחר בסוריה וסוריה היא מדינה ריבונית והמשטר הסורי אחראי על כל פעולה שקוראת משטחו.

אנחנו כמובן מתחקרים כל אירוע של חדירת כלי טיס, גם האירוע הזה מתוחקר. אנחנו מוודאים איך תהיה התראה איך תהיה התראה לאזרחים, איך אנחנו נקלוט את זה במכ"מים ואיך אנחנו ניירט את המטרה הזאתי מתחקרים את עצמנו בפיקוד העורף בחיל האוויר פה במטה הכללי באגף המבצעים על מנת להביא הגנה טובה יותר ואני רוצה שתדעו שעשינו את התחקיר הזה, שיפרנו את תמונת המצב עיבנו את היכולות שלנו בדרום גם באוויר גם בהגנה האווירית מהשלוש שכבות שלנו וגם מהים כל ההגנות האלו מגנות על המרחב הדרומי של מדינת ישראל אנחנו נמשיך ללמוד לתחקר את עצמנו ולתת הגנה טובה יותר לאזרחי מדינת ישראל, תישארו ערניים, תקשיבו להנחיות פיקוד העורף הן הנחיות מצילות חיים.

עד כה, מסרנו הודעה למשפחותיהם של 356 חללי צה"ל שנפלו בקרבות על הגנת ישראל. יהי זכרם ברוך. אנחנו נמשיך ללוות את המשפחות ולחזק אותן. לפני כניסת השבת, שמענו גם עכשיו גם עכשיו שמעתי את זה באמצעי התקשורת שיחה מאוד מרגשת בהקלטת הקשר בין אב ובנו ומשרתים כעת בעזה. הבן, לוחם שריון, נוסע בטנק עובד בפעולה קרקעית בלב העיר עזה יחד עם חבריו הלוחמים, האבא טייס קרב במילואים, הגיע לשירות במילואים מחפה מהאוויר על בנו וחבריו.

ביחד רק במדינת ישראל כולנו ביחד חזית אחת רק בצה"ל אפשר שדבר כזה יקרה אנחנו נלחמים יחד למען הבית. גם הערב אני רוצה לפנות למשפחותיהם של מאות אלפי המשרתים והמשרתות, הילדים, הנשים, הגברים, הסבים, הסבתות – כולכם מהווים עבורנו חוסן אחד גדול, החיבוק שלכם, התמיכה שלכם מאפשרים לנו להיות חזקים בשדה הקרב ולנצח. שאלות.

שאלות ותשובות:

ש: לגבי באמת הגורמים בכירים מאשרים שיש מגעים לעסקת שחרור חטופים, האם אתה יכול בכל זאת לפרט איפה זה עומד?

ת: אני אמרתי את זה ממש ואני חשוב לי לחזור על העניין הזה. אנחנו לא נחמיץ אף הזדמנות אמיתית להשבת חטופים, לא מבצעית, כמובן לא מודעינית שאנחנו אוספים אותה כל הזמן וגם לא מהסוג של עסקה שתיארת. אבל כל הדברים האלו הם מאוד מאוד מורכבים, בתהליכים ארוכים ומורכבים ולא גמורים ולכן כשיהיה מה לעדכן קודם כל יעדכנו משפחות ואחרי זה יעדכנו את הציבור ואני ממש מציע להמתין בסבלנות ולא להקשיב לדיווחים כאלה ואחרים עד שהם אינם מגיעים באופן רשמי קודם כל למשפחות.

ש: בנוגע להרחבת המסדרונות ההומנטיריים, האם זה מסכן בעצם את כוחות צה"ל שנמצאים שם והאם חמאס יתארגן מחדש במקרה של הפסקת אש?

ת: הסיפור ההומניטרי צריך לדייק אותו ולהסביר אותו לציבור. הסיפור ההומניטרי הוא מתחלק לשני חלקים, האחד ההורדה של אזרחי צפון רצועת עזה, עזה צפון ועזה דרום, אנחנו מורידים את אזרחי צפון עזה דרומה, הם עושים את זה מרצונם, הם מבינים שחמאס משתמש בהם כמגן אנושי הם מבינים את עוצמת הפעולה הקרקעית. זה משרת מאוד את הכוחות שפועלים בשטח של צה"ל כי פחות ערבוב בין אזרחים למחבלים משרת אותנו מאוד.

ולכן אנחנו מדרבנים אותם לעשות את זה יותר נפתחו שני מעברים מעבר אחד על כביש החוף מעבר אחד על החוף עצמו, המעברים האלה אנחנו מפקחים עליהם והם יורדים דרומה. הדבר הזה קורה גם באופן כזה שאנחנו עושים פאוזות ומעדכנים שכונות מסוימות בעיר למשך 4 שעות, לא נתקוף עכשיו את השכונה, אין תמרון בשכונה, תצטיידו, רדו דרומה תעברו במעבר.

הדבר הזה קורה בצורה מסודרת לאוכלוסיה שנמצאת בעזה באופן כזה שהוא לא רק שהוא לא מפריע ללחימה, הוא משפר את מצבינו כי בסוף שירדו יותר ממאה אלף אנשים רק ביומיים האחרונים יורדים דרומה זה מאפשר לנו להילחם ולהתמקד במחבלים. החלק השני זה החלק ההומניטרי שמגיע ממצרים בהובלה של מצרים וארה"ב ומדינות מתונות אחרות בעולם הערבי שמכניסות אוכל מכניסות תרופות מסייעות באוהלים ובהקמת בתי חולים שדה שבעתיד יאפשרו גם פינוי של בתי חולים אחרים שמהווים תשתית טרור והדבר הזה קורה דרומית לנחל עזה לאותה אוכלוסיה שזזה ולכן שני המאמצים האלו ביחד מאפשרים לנו להילחם טוב יותר וממוקד יותר במחבלי חמאס.

ש: שאלה נוספת האם מתקפת הכטבמים קשורה בעצם לנאום של נסראללה מחר?

ת: אנחנו לא מתייחסים לנאומים, אנחנו מתייחסים למעשים ומגיבים על מעשים לא משנה איפה הם קורים. בין אם הם קורים מסוריה, בין אם הם קורים מלבנון אנחנו נמשיך להגיב למעשים לצה"ל יש יכולות גבוהות והוא במוכנות מאוד גבוהה בצפון, גם בכוחות יבשתיים בהגנה וגם חיל האוויר ויכולות נוספות בהתקפה נמצאים וערוכים ודרוכים כל הזמן לצפון.

ש: היעד של הכטב"ם אתמול היה בית הספר באילת?

ת: אני לא רוצה להיכנס לעניין הזה, היעד היה לפגוע במדינת ישראל ולכן ברגע שחודר כלי טיס באופן עוין ובסופו של דבר פוגע בשטח מדינת ישראל לשמחתי אין נפגעים אנחנו הגבנו בצורה מאוד חמורה לאירוע הזה בסוריה על אותו ארגון שביצע את זה, שזה באחריות כי זה על אדמת סוריה, זה באחריות של המשטר הסורי. אנחנו נמשיך להגיב באופן הזה ואנחנו מתחקרים את עצמנו על ההגנה על טיב ההגנה נגעתי בזה קודם.