1. אני טרנסג'נדר, למי אוכל לפנות כדי לקבל התאמות בשירות הצבאי שלי?

יש לפנות למדור קידום שיוויון מגדרי ביוהל"ם במספר - 03-5699025 במדור יש מש"קית מגדר שתפקידה ללוות את אוכלוסיית הטרנסג'נדרים בצה"ל. על מנת להיות מוכר/ת כטרנסג'נדר/ית יש להעביר למש"קית מגדר מכתב מגורם טיפולי אזרחי (פסיכולוג/עו"ס...) הקובע אבחנה של דיספוריה מגדרית או להגיע לפגישה עם קב"ן/קפ"ס בנושא. מש"קית המגדר תעביר את הבקשה לרמ"ד פסיכיאטריה על מנת שתאשר קיומה של דיספוריה מגדרית ותמליץ לאשר הופעה ולבוש מתאימים. את ההמלצה מש"קית מגדר תעביר לרע"ן המשטר והמשמעת שבסמכותה לאשר את הבקשה. בנוסף לכך, מדור קידום שיוויון מגדרי יבחנו התאמות נוספות בשירות תוך התחשבות ברצון הפונה.

2. מהן ההתאמות האפשריות בשירות לחיילים.ות טרנסג'נדרים/יות?

אישור הופעה ולבוש מותאמי מגדר - האישור מחייב תנועה בהופעה ולבוש למגדר המותאם בהתאם לפקודות. חיילת טרנסג'נדרית תוכל לנוע במדי ב' גם מחוץ לבסיס. חדר נפרד- במגורי החיילים/ות בנוסף חיילים/ות שנולדו באותו המין ושעוברים/ות את אותו תהליך שינוי יוכלו ללון בחדר משותף. מקלחת נפרדת - ניתן לקבל מפתח למקלחת ולזמן מקלחת נפרד.

3. לפי מה יקבע משך השירות לחיילים.ות טרנסג'נדרים/יות?

הרשות המוסמכת לקבוע את מינו של חייל הינה משרד הפנים. כך גם הסמכות לקבוע את מגדרו של אדם, אשר מוקנית לרשויות אחרות - ובעיקר למשרד הפנים בהתאם להוראות חוק מרשם האוכלוסין ובהתאם להחלטות הוועדות הפועלות במשרד הבריאות מכוח חוזרי מנהל הרפואה. לפיכך, נקודת המוצא לבחינת עניינו של חייל טרנסג'נדר היא נתוניו כפי שהם מפורטים ברישומי משרד הפנים.

4. אני ב"ארון" ומעדיף שלא ידעו עליי, האם אפשר למנוע את זה?

בהנחיה שנשלחת ליחידה שקולטת חיילים/ות טראנסג'נדרים/יות חלה חובה על שמירת הפרטיות. מלבד גורמי הפיקוד שצריכים להכיר בתנאי השירות ולדאוג לספק אותם, חיילים/ות טראנסג'נדרים/יות לא ידווחו לגורם אחר ביחידה, אלא אם יהיו מעוניינים בכך.

5. האם צה"ל מממן טיפולים להתאמה מגדרית?

ככלל במהלך השירות מענה רפואי יינתן ע"י מרפאה צבאית לרבות סוגיות ייחודיות הקשורות לתהליך ההתאמה המגדרית.