משרתות ומשרתים יקרים,

לפני 26 שנים התגייסתי לצה"ל וגורלי נקשר בגורלו, שובצתי לתפקיד מ"כית, בתקופה בה היו פתוחים בפני מספר מצומצם של תפקידים. לא יכולתי דמיין אז שירות בתפקידים הפתוחים היום בפני נשים. אתגר הוביל לאתגר וכל שלב שעברתי בדרך לימד אותי שיעור חשוב על החיים- על השגת מטרות, על איך המילה "לא", מייצרת עבורי הרבה "כן", ופותחת עוד הזדמנויות, בכל שלב הכרתי עוד מפקדים/ות ופקודים/ות שהותירו את חותמם בי, שלימדו אותי לא מעט על עצמי, על האדם שאני, על האמא שאני, על המפקדת ועל הערכים שחשובים לי. לא יכולת לחלום ששנים אחר כך אהיה יועצת הרמטכ"ל לענייני המגדר. מאז ועד היום, אנו עדים מצד אד לדרך הארוכה שצה"ל עושה כדי להבטיח שוויון הזדמנויות מגדרי ומצד שני, לאתגרים הייחודיים שעדיין עומדים בפני הנשים המשרתות בצה"ל.

מקור עוצמתו של צה"ל טמון בהון ובאיכות המרכיב האנושי. מיצוי טוב יותר של נשים בצבא הוא קודם כל צורך בטחוני. סדר היום של טיוב ומיצוי שירות נשי בצה"ל ושל השוויון המגדרי, אינו עומד בסתירה למול סדר היום המבצעי; התאמות מגדריות ופתיחת תפקידים נוספים בפני נשים אינן סותרות את ההתמודדות של צה"ל עם האתגרים הביטחוניים שנכונו לו, ההפך הוא הנכון. מיצויו המיטבי של ההון הנשי בצה"ל יתרום תרומה משמעותית להתמודדות עם האתגר הביטחוני, שני האתגרים שלובים זה בזה ועלינו לעמול כדי לדעת להתאים את עצמנו ולעמוד בהם.

מפקדות ומפקדים,

לצד כברת הדרך המשמעותית שנעשתה, מלאכה רבה וחשובה עוד לפנינו. כדי לקדם שוויון מגדרי, נדרשת השתתפות ומעורבות של כולנו. אנו מחוייבים לתת דוגמה אישית בהתנהלותנו, לוודא קיומה של סביבת שירות שוויונות ומכבדת לכלל המשרתים, נטולת אפליה מגדרית, ולהמשיך במדיניות של אפס סובלנות כלפי כל פגיעה על רקע מיני. אני בטוחה שיכולתנו להשפיע ולהוביל את השינוי ומאמינה בכוחו של צה"ל להוות מצפן ערכי גם בנושא זה לחברה בישראל כולה.

משרתות יקרות,

לאורך שנות שירותי ובביקורי ביחידות השונות מאז כניסתי לתפקיד היוהל"ם, אני נוכחת פעם אחר פעם איך כל יחידה אליה נכנסו נשים, זכתה באיכות אנושית, במוטיבציה אדירה, ובסופו של יום, שיפרה את ביצועיה ואת האיכות הארגונית שלה. אני פוגשת את העיניים הבורקות שלכן, את הגאווה בעשייתכן, את ההתמודדות עם האתגרים הייחודיים לנו, ואת ההצלחות. הרבה השתנה מאז התגייסתי, המסע לא תם אך יש לנו לא מעט על מה להיות גאות. אני רוצה להודות לכל אחת ואחת מכן על העשייה המשמעותית והמקצועית, על המסירות, ועל תרומתכן לאפקטיביות המבצעית של צה"ל.

בברכה,

תא"ל אלה שדו

יועצת הרמטכ"ל לענייני המגדר