פרק ב
שאלה: האם מפקד שהיה טרוד בפעילות מבצעית ושכח לספור ספירת העומר בלילה, יכול לספור ביום? כיצד ינהג חייל ששכח לספור ספירת העומר, או שהוברר לו שמנה מנין מוטעה, באחד מהימים?
תשובה: נחלקו ראשונים כיצד ינהג מי ששכח לספור ספירת העומר. לדעת תוס'[1] השוכח לספור בלילה אינו רשאי לספור ביום, לפי שהמצוה היא בלילה דוקא, ומ"מ השוכח לספור באחד הלילות, ממשיך לספור בלילות לאחר מכן, הואיל והספירה בכל יום ויום היא מצוה בפני עצמה. לעומת זאת לדעת בה"ג[2] השוכח לספור בלילה יספור ביום, דבדיעבד מצוותו כל היום, ואילו השוכח לספור יום אחד אינו יכול להמשיך לספור בשאר הימים, הואיל והספירה בכלל הימים היא מצוה אחת, ומשעה ששכח לספור באחד הימים, הפסיד את האפשרות להמשיך את קיום המצוה[3].
נפסק בשו"ע[4]: "שכח ולא בירך כל הלילה, יספור ביום בלא ברכה. אם שכח לברך באחד מהימים כו', סופר בשאר ימים בלא ברכה, אבל אם הוא מסופק אם דילג יום אחד ולא ספר, יספור בשאר ימים בברכה". כלומר, השו"ע חש למעשה לשתי השיטות, ופסק כשיטת בה"ג שהשוכח לספור בלילה יספור ביום, אך מפאת שיטת התוס' פסק שיספור בלא ברכה, ופסק כשיטת התוס' שהשוכח לספור באחד הלילות, ממשיך לספור בלילות לאחר מכן, אך מפאת שיטת בה"ג פסק שיספור בלא ברכה, (ומ"מ העירו האחרונים[5] שראוי במקרה כזה שקודם שיספור יתכוון לצאת בשמיעת הברכה מהש"ץ או מאחד מהמברכים). אמנם הוסיף השו"ע שאם מסתפק אם דילג על ספירת אחד הימים, ממשיך לספור בברכה, הואיל והוא ספק ספיקא (ספק שמא ספר, ואפילו את"ל שלא ספר, ספק שמא הלכה כתוס' שאף השוכח לספור באחד הלילות, ממשיך לספור לאחר מכן).
לפיכך השוכח לספור ספירת העומר בלילה, יספור ביום בלא ברכה, ולאחר מכן ימשיך לספור בשאר הימים בברכה[6]. השוכח לספור באחד מהימים (או שטעה ומנה מנין מוטעה), ימשיך לספור בשאר הימים בלא ברכה, ומ"מ ראוי שיצא בשמיעת הברכה מאחר קודם שיספור. המסתפק אם לא ספר באחד הימים, ימשיך לספור בשאר הימים בברכה.
[1] מנחות סו ע"א ד"ה 'זכר למקדש', וכן נקטו עוד ראשונים.
[2] מובא בתוס' שם.
[3] עם זאת, עיין בשו"ת בצל החכמה (ח"ה סימן צח) וספר הליכות שלמה (פרק יא סעיף ט) שכתבו, שאפילו יודע מראש שלא יוכל להשלים הספירה, מ"מ רשאי לספור בברכה עד אותו היום, שכן לדעת רוב הראשונים כל יום הוא מצוה בפנ"ע, ואף לשיטת בה"ג אין אומרים שמששכח לספור הוברר למפרע שכל ברכותיו עד אותו היום היו לבטלה.
[4] סימן תפט סעיפים ז-ח.
[5] משנה ברורה שם ס"ק לז.
[6] ועיין באריכות בשו"ת יביע אומר (ח"ד סימן מג) שהגם שיש שהחמירו שאם נזכר רק בבין השמשות שלא ספר באותו יום, יספור מאותו יום ואילך בלא ברכה, מ"מ רבים מקילים שיספור רק באותו יום בלא ברכה, ובימים שלאחר מכן יחזור לספור בברכה, רק שיקפיד מאותו יום ואילך לספור לאחר צאת הכוכבים.