שאלה: האם מותר לעבור בפני מצלמת אבטחה בשבת, או שמא ראוי לכתחילה להימנע מכך? כיצד יש לנהוג בכניסה לחמ"ל המתאפשרת באמצעות הזדהות בפני מצלמת אבטחה, או בפטרול שכחלק מנהלי השמירה בבסיס, עליו להופיע לעיני מצלמות האבטחה כל פרק זמן קצוב?

תשובה: דעת רבים מפוסקי דורנו[1] שאדם שאין לו כל ענין להחשף בפני מצלמות אבטחה, רשאי לעבור בפניהם בלא כל חשש, זאת מאחר ותמונות אלו אינן מתקיימות כלל, שכן בכל רגע מצלמת המצלמה תמונה חדשה, הרי שלכל היותר דינן ככתב שאינו של קיימא האסור מדרבנן, ומאחר ואינו מעונין בצילום זה, הרי שדינו כ'פסיק רישא דלא איכפת ליה' שמקילים בו במקום צורך באיסורים מדרבנן.

יתר על כן, יש שכתבו[2] שמאחר והתמונה תמחק ברגע שהאדם יסור ממקומו, לפיכך אין לתמונות אלה אפילו דין כתב שאינו בר-קיימא, והרי הוא כעומד בפני מַרְאָה, שפשוט שאין בכך משום מלאכת כותב, וממילא להבנה זו ניתן אף להחשף בפני המצלמה גם כשהדבר נוח לו, כגון לצורכי הזדהות.

למעשה נראה שלכתחילה אין להקל בהופעה בפני מצלמה לצרכי הזדהות, על כן ראוי במצבים אלה לקבוע, במידת האפשר, דרכי הזדהות שונות בשבת, אולם במקום צורך ניתן להקל בכך, וכל שכן במצבים שההימנעות מהזדהות באופן זה, תגרור מעבר על איסורי שבת חמורים יותר (כגון שללא הופעה בפני המצלמה בכדי שיפתחו לו ידנית את דלת החמ"ל, יהיה עליו להפעיל קודן חשמלי לצורך זה, וכל שכן שיש להעדיף בדיקת נוכחות שומרים במקומם באמצעות מצלמות האבטחה, על פני נסיעת המפקד התורן לשם כך).

 

 

[1] הגר"מ פיינשטיין במכתב המובא בתחומין חלק יד עמוד 432, שו"ת יביע אומר ח"ט סימן לה, שו"ת רבבות אפרים ח"ג סימן רמז והגרש"ז אויערבך בתשובה המובאת שם. ועיין גם בשו"ת שבט הלוי (ח"י סימן ס) שהתיר זאת לצורכי מצווה כביקור חולים וכד', ומטעם שהאדם הולך כדרכו והמלאכה נעשית מאליה, כעין שיטת הרשב"א המתיר נעילת ביתו לצרכיו אפילו כשיודע שצבי שוהה בתוכו.

[2] שו"ת בצל החכמה ח"ו סימן סה אות ב, הרי"ל הלפרין ישורון חלק יא עמוד תשכא (אם כי הציג שם דרכי פיתרון להצבת מצלמות באופן שיוכלו להימנע מאיסור), וכן כתב הגרש"ז (בתשובה שם) שהואיל ואין רישומו ניכר כלל, אין זה כתיבה (אלא שסיים שם שמ"מ מסתבר שהדבר אסור מדרבנן). ועיין עוד בתשובת הגרי"י נויבירט (תחומין שם) שכתב שאין בתמונה ע"ג המסך משום כתיבה, שכן אינם אלא אלקטרודות המוארות בתורת תמונה.