שאלה: כיצד ינהג חייל שנבצר ממנו להחליף בגדיו לכבוד השבת? כיצד ניתן לקיים את מצות כבוד שבת בתנאי מחנה ארעי?

תשובה: מצוה לכבד את השבת בהופעה ראויה כדרך שמקבל פני המלך, וכן דרשו[1]: "וכיבדתו מעשות דרכיך" - שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול, ונאמר בגמרא[2]: "אמר רב הונא אם יש לו להחליף - יחליף, ואם אין לו להחליף - ישלשל בבגדיו (כלומר, ישלשלם כלפי מטה שיראו ארוכים כדרך העשירים היושבים בביתם ללא טורח)".

וכן פסק השו"ע[3]: "ישתדל שיהיו לו בגדים נאים לשבת, ואם אי אפשר לו, לפחות ישלשל בגדיו למטה דרך כבוד", וכתבו האחרונים[4] שאפילו הוא נמצא לבדו, מ"מ יחליף בגדיו, שהרי אין המלבושים לכבוד הרואים אלא לכבוד השבת.

לפיכך חייל שבאפשרותו הדבר ילבש מדי א' בשבת ויצחצח נעליו[5], ובאם לא ניתן הדבר יחליף למדי ב' נקיים (וישתדל לשפר מעט את הופעתו, כגון שיחבוש כיפה לבנה וכד'), ואם אין באפשרותו להחליף כלל את בגדיו, יראה לכל הפחות לסדר לבושו דרך כבוד, כראוי למקבל פני המלך (ובמקרה זה שנשאר בבגדי ימי החול, יותר יש להקפיד על דין הגמרא[6] למשמש בגדיו ערב שבת עם חשיכה שלא יהיה בהם דבר מוקצה וכד'). 

 

עוד נאמר בגמרא[7]: "תניא, רבי יוסי בר יהודה אומר שני מלאכי השרת מלווין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו, אחד טוב ואחד רע, וכשבא לביתו ומצא נר דלוק ושולחן ערוך ומיטתו מוצעת, מלאך טוב אומר: יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך, ומלאך רע עונה אמן בעל כרחו כו'".

וכן פסק השו"ע[8]: "יסדר שולחנו ויציע המיטות ויתקן כל עניני הבית, כדי שימצאנו ערוך ומסודר בבואו מבית הכנסת", ופשוט שאף חיילים השובתים במחנה ארעי צריכים לפעול במידת האפשר לניקוי המקום וסידורו באופן הראוי והמכובד.

 

[1] שבת קיג ע"א.

ועיין שו"ת ציץ אליעזר (חלק יד סימן לד אות ב) שהביא בשם הארחות חיים טעם נוסף בלבישת בגדי שבת, שבכך זוכר ששבת היום ונמנע מאיסורים (ואגב, מבואר בציץ אליעזר שם שאם אירע שלא הספיק להחליף בגדיו עד זמן תפילה, לא יפסיד בשל כך תפילה בציבור, אלא ילבש בגדי שבת לאחר התפילה קודם קידוש).

[2] שם.

[3] סימן רסב סעיף ב.

[4] משנה ברורה שם ס"ק ו.

[5] עיין באריכות בשו"ת יחוה דעת (ח"ה סימן כג) שהמנהג להסתפק בצחצוח הנעלים לכבוד שבת, ולא בהחלפתן לנעלים מיוחדות לשבת. 

[6] שם יב ע"א, נפסק בשו"ע סימן רנב סעיף ז.

[7] שם קיט ע"ב.

[8] סימן רסב סעיף א. וראה משנה ברורה (סימן רנ ס"ק ג) שודאי שמצוה לנקות ולסדר את ביתו לכבוד השבת.