שאלה: אילו פעולות ניתן לבצע בצאת שבת קודם הבדלה?

תשובה: נאמר בגמרא[1]: "אין מחשיכין על התחום (בכדי) לשכור לו פועלים ולהביא (לקטוף) פירות (במוצ"ש, ומשום איסור הכנה), אבל מחשיך הוא לשמור, ו(אגב השמירה המותרת) מביא פירות בידו" – "ואף על גב דלא אבדיל?! (כלומר, כיצד היה מותר לקטוף), והאמר רבי אלעזר בן אנטיגנוס משום רבי אליעזר בן יעקב, אסור לו לאדם שיעשה חפציו קודם שיבדיל! וכי תימא דאבדיל בתפילה, והאמר רב יהודה אמר שמואל המבדיל בתפילה צריך שיבדיל על הכוס כו'. אמר ליה רבי אבא לרב אשי, במערבא אמרינן הכי: המבדיל בין קודש לחול, ועבדינן צורכין. אמר רב אשי כי הוינא בי רב כהנא הוה אמר המבדיל בין קודש לחול, ומסלתינן סילתי".

יש מן הראשונים[2] שנקטו שאין ההבדלה בתפילה מתירה בעשיית מלאכה אלא דוקא אמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול", ויש שנקטו[3] שאף ההבדלה בתפילה מועלת לכך, וכדבריהם פסק השו"ע[4]: "אסור לעשות שום מלאכה קודם שיבדיל, ואם הבדיל בתפילה מותר, אע"פ שעדיין לא הבדיל על הכוס. ואם צריך לעשות מלאכה קודם שהבדיל בתפילה, אומר המבדיל (בין הקודש ובין החול) בלא ברכה, ועושה מלאכה"[5].

ומ"מ כתב הרמ"א[6]: "מי שמאחר להתפלל במוצ"ש או שממשיך סעודתו בלילה, מותר לומר לחבירו ישראל שכבר התפלל והבדיל לעשות לו מלאכתו, להדליק לו נרות ולבשל לו, ומותר ליהנות ולאכול ממלאכתו, כן נ"ל", וכתבו האחרונים[7] שבכלל היתר זה כל דיבור בענינים האסורים בשבת.

 

[1] שבת קנ ע"ב.

[2] רמב"ם פכ"ט משבת ה"ו, וכן משמע ברא"ש פסחים פ"י סימן יא.

[3] רש"י שבת שם ד"ה 'ועבדינן צורכין', טור סימן רצט בשם רב עמרם גאון, ועוד.

[4] סימן רצט סעיף י, ולפי שכן התקבל המנהג, מה גם שהוא מילתא דרבנן.

[5] לפיכך ראוי לחייל להרגיל עצמו לומר תמיד בצאת השבת 'ברוך המבדיל', שמא יצטרך לעשות מלאכה קודם שיבדיל בתפילה, וישכח להבדיל באמירה קודם לכן.

ברם, לעומת זאת עיין כף החיים (שם ס"ק נט) שכתב שטוב להימנע מעשיית מלאכה עד אחר שיבדיל על הכוס, וכעין זה מבואר במשנה ברורה (שם ס"ק לט ושער הציון ס"ק נא, בדעת רבינו ירוחם המובא ברמ"א שם) שאף לאחר שהבדיל בתפילה אין להקל אלא במלאכות קלות כהדלקת נר וכד', אך לא במלאכות אומן או שיש בהן טורח גדול (ועיין באריכות בשו"ת ציץ אליעזר (חלק יא סימן לד) שחקר בטעם איסור המלאכה במוצ"ש, שאם משום שמדרבנן עדיין קדושת השבת עליו, יש לאסור בכל מלאכה, ואם משום שאסרוהו במלאכה בשל חובת ההבדלה, אזי נאסר רק במלאכה גמורה, או אפשר שלדברי כולם טעם האיסור משום חובת ההבדלה ונחלקו הראשונים אם בשל כך יש לאוסרו בכל מלאכה או רק במלאכה חשובה).

ואגב יש להוסיף שע"פ הסוד (ראה משנה ברורה שם ס"ק מ) אין להסתפק באמירת "ברוך המבדיל", לפי שאין להדליק נר עד אחר אמירת סדר הקדושה בתפילה.

[6] סימן רסג סעיף יז.

[7] ראה שמירת שבת כהלכתה פרק נט סעיף ד.