פרק ט

01.07.20

שאלה: האם מותר ביום קייצי ללבוש בגד נוסף, או לכרוך מגבת על צוארו, בכדי לאפשר את העברתם במקום ללא עירוב?

תשובה: נפסק בשו"ע[1]: "לבדים הקשים (שאין רגילים להתעטף בהם) אסור להביאם ברשות הרבים או בכרמלית כשהוא מעוטף בהם, ואם אינם קשים הרבה, מותר. מותר לצאת בשבת בשני מלבושים זה על גבי זה, בין לצורכו בין לצורך חבירו, בין שהם שני חלוקים בין שהם שני סרבלים בין שהם שתי חגורות זו על גב זו, ואפילו אין מלבוש מפסיק ביניהם. הגה, ויש אוסרים שתי חגורות זה על זה אא"כ מלבוש מפסיק ביניהם, וכן ראוי לנהוג. ומותר ללבוש שני כובעים זה על זה, וכן שני אנפילאות (גרביים)".

א"כ, מותר להערים וללבוש בגדים יתרים, או להתעטף במגבת, סדין וכד', בכדי לאפשר את הוצאתם ונשיאתם מחוץ לעירוב, ובלבד שאכן פעמים נוהגים להתלבש באופן זה.

יתר על כן, מצינו באחרונים[2] שאף התירו ליצור מחפצים אביזרי לבוש בכדי לאפשר את הוצאתם, כך יש שהשתמשו במפתח ביתם לאבזם החגורה, ויש שקשרו מטפחת במקום סגירת שרוול החולצה כתחליף לחפתי החולצה. ברם, יש להדגיש שהערמה זו מועילה רק אם אותם חפצים אכן משמשים בפועל לצורך הלבוש, ועל כן למעשה דרך זו קשה לביצוע (ועיין עוד בתשובות הבאות בענין דרכי היתר נוספות לנשיאת חפצים בשעת דחק).

 

[1] סימן שא סעיפים לה-לו.

[2] עיין שמירת שבת כהלכתה פרק יח סעיפים מז-מח.