פרק ב

01.07.20

שאלה: האם מותר לחייל העומד מחוץ לג'יפ (בכרמלית) לארגן את הציוד הנמצא בתוך הג'יפ (ברה"י)? האם ראוי לחייל הנמצא בפעילות מבצעית בגיזרה 'שקטה' ונצרך לדבר במכשיר הקשר, להיכנס לתוך הג'יפ לצורך זה, או שמא ניתן לכתחילה לעמוד בחוץ (בכרמלית) ולהסתפק בהכנסת ראשו בלבד לתוך הגי'פ (ברה"י)?

תשובה: שנינו[1]: "עומד אדם ברשות היחיד ומטלטל ברשות הרבים, ברה"ר ומטלטל ברה"י, ובלבד שלא יוציא חוץ מארבע אמות כו'. לא יעמוד אדם ברשות היחיד וישתה ברשות הרבים, ברה"ר וישתה ברה"י, אלא אם כן הכניס ראשו ורובו למקום שהוא שותה". ומקשה הגמרא[2]: "רישא רבנן וסיפא רבי מאיר (האוסר לעומד ברה"ר לטלטל חפצים ברה"י)? אמר רב יוסף, בחפצין שצריכין לו, ודברי הכל (כלומר, אף רבנן מודים שאסור להכניס ידו לרה"י ולטלטל שם חפצים שנצרך להם ברה"ר, גזירה שמא יביאם אליו). איבעיא להו כרמלית מאי כו'? אמר רבא, היא גופא גזירה (כלומר, כל איסור הוצאה בכרמלית אינו אלא גזירה אטו הוצאה ברה"ר), ואנן ניקום ונגזור גזירה לגזירה?!".

וכן נפסק בשו"ע[3]: "עומד אדם ברשות היחיד ומוציא ידו לרשות הרבים ומטלטל שם חפצים שאינם צריכים לו במקום שהוא עומד כו', אבל לא יעמוד ברשות היחיד ויוציא ראשו לרשות הרבים וישתה שם, או איפכא, אלא אם כן יכניס ראשו ורובו למקום שהוא שותה, דכיון שהוא צריך לאלו המים, חיישינן שמא יביאם אליו. אבל מותר לעמוד ברשות היחיד או ברשות הרבים ולשתות בכרמלית, או איפכא".

לאור זאת מותר לעומד (במהלך הפסקה בסיור) בשטח פתוח ללא עירוב (כרמלית), להכניס חלק מגופו לתוך ג'יפ (רה"י) ולהשיב לקריאה חיונית במכשיר הקשר, או לארגן בו את הציוד, ובלבד שיימנע במידת האפשר מהוצאת המע"ד[4] או שאר חפצים אליו. ברם, כמובן, שאין להתנהל כך כשההתנהלות בדרך זו עלולה להביא לידי סכנה (כגון בשעת פעילות מבצעית בגיזרה שהסכנה בה שכיחה, אשר שינוי מדרכי הפעולה הרגילות עלול להסיח את דעתו ולגרוע מדריכותו המבצעית ומיכולת התגובה במהירות הנדרשת).

 

 

[1] ערובין פ"י.

[2] שם צט ע"א.

[3] סימן שנ סעיף א.

[4] למרות שמצינו שפטרו את הזורק מקל הקשור לחבל הואיל ואינה נחשבת לפעולת העברה שלימה, וא"כ היה מקום להקל בכה"ג שהמע"ד קשור למכשיר הקשר הנמצא בתוך הג'יפ, אולם מבואר ברש"י (שבת קב ע"א ד"ה 'ומיתנא') שאין החבל פוטרו, אא"כ אוחז בו כך שיכול למשוך את המקל אליו קודם שינוח. אכן בתוס' (פסחים פה ע"ב ד"ה 'בנגררין') משמע שהקלו בכל מציאות שאגוד לרה"י. ועיין נתיבות שבת פ"ז סעיף יט.