שאלה:האם חיילים האמורים לצאת לאימון לילה רשאים לישון בשעות אחר הצהריים המאוחרות קודם שיתפללו מנחה?

תשובה:האחרונים[1] הסתפקו אם חל איסור לישון קודם תפילת מנחה, מחד, יש להחמיר ולדמות לאיסור שינה בלילה סמוך לזמן קריאת שמע ותפילה[2], שיש אף שהחמירו בו כל כך שגם לא יועיל למנות את חבירו שיעירנו. מה גם שהלא כל האיסור לסעוד סעודה קודם שיתפלל אינו אלא מחשש שיימשך בסעודתו ופעמים ישתקע על ידי זה גם בשינה[3], וא"כ לכאורה שינה גופא ודאי אסורה. ומאידך, אפשר שדוקא בלילה נאסרה שינה לפי שיותר יש לחוש שתימשך כל הלילה, משא"כ ביום שאין דרך לישן הרבה. מה גם שביום שאין השינה עמוקה כל כך, יותר ניתן לסמוך על חבירו שימנהו להעירו ולהזכירו להתפלל.

ולמעשה הורו שנכון להימנע משינה משעת 'מנחה קטנה' (רבע היום האחרון), במיוחד למי שיש לחוש ששנתו תתמשך עד עבור זמן התפילה. ברם, במקום צורך ניתן להקל כשדואג לאמצעי תזכורת כלשהו.

סיכום: נכון להימנע משינה ברבע האחרון של היום קודם שיתפלל, ובמקום צורך ניתן להקל כשדואג לאמצעי תזכורת כלשהו.

 

[1] עיין ערוך השולחן סימן רלב סעיף יז, שו"ת אור לציון ח"ב פרק טו תשובה א, ושו"ת בנין עולם ח"א סימן א:

[2] ראה משנה ברורה סימן רלה ס"ק יז:

[3] ראה שו"ע סימן רלה סעיף ב ומשנה ברורה שם ס"ק טז: