שאלה: האם ניתן לצרף למנין חייל שנרדם באמצע התפילה?

תשובה: כפי שהתבאר[1], במקום צורך ניתן לצרף למנין אף כשאין כולם עונים, ולפי שסוף סוף השכינה שורה עליהם כל שיש שם עשרה. ויש מן הראשונים[2] שנקט שמטעם זה אף אם אחד מהעשרה ישן, מ"מ מצטרף עמהם, וכן פסק השו"ע:[3] "אם התחיל אחד מהעשרה להתפלל לבדו ואינו יכול לענות עמהם או שהוא ישן, אפילו הכי מצטרף עמהם".

אולם יש מן הפוסקים[4] שהאריכו לחלוק על היתר זה, ולפי ששונה צירוף מי שעומד באמצע התפילה מצירוף ישן שכלל לא משתייך אליהם והוא כשוטה ללא דעת, לפיכך כתב המשנה ברורה[5] שודאי ראוי להעירו ושלכל הפחות יהיה כמתנמנם המודע קצת לנעשה סביבו, אולם אם לא ניתן להעירו כי אז נתון הדבר במחלוקת אחרונים[6], ועל כן במקום דוחק שאם לא יצרפוהו לא יהיה להם מנין, ניתן להקל לאמירת קדיש וכד', אך לענין חזרת הש"ץ שיש אומרים[7] שצריך שכולם יענו בה ולא ניתן לצרף אחרים, נראה יותר להחמיר שבמקרה זה יאמר הש"ץ 'חזרה מקוצרת' עד ה'אל הקדוש' ואח"כ ימשיכו בלחש[8].

אמנם, כל זה דוקא אם רק חייל אחד ישן, אך אם נרדמו יותר ואפילו נשאר רוב מנין - אין להקל[9].

סיכום: בשעת דחק ניתן לצרף לאמירת דבר שבקדושה תשעה מתפללים עם עשירי ישן (וכל שכן שניתן לצרף חייל המאזין למכשיר הקשר ובשל כך אינו יכול להתפלל), אך אין להסתפק ברוב ניעורים ומיעוט ישנים, ולענין חזרת הש״ץ וקריאת התורה יש להחמיר ולהימנע לחלוטין מצירוף ישן, אלא יאמר הש"ץ 'חזרה מקוצרת' עד ה'אל הקדוש', ואחר כך ימשיכו בלחש.

 

[1] בתשובה הקודמת:

[2] ב"י (סימן נה) בשם מהר"י בי רב ומהרי"ל:

[3] סימן נה סעיף ו:

[4] ט"ז שם סק"ד, פר"ח שם סק"ד, ועוד:

[5] שם סקל"ד, וכן פסק בשו"ע המקוצר סימן יג סעיף יב:

[6] ראה ביה"ל שם ד"ה 'או שהוא ישן':

[7] עיין בתשובה הקודמת:

[8] עיין ביה"ל שם, וכן הורה לנו הגר"א נבנצל:

[9] הכרעת המשנה ברורה שם סקל"ב, ספר הלכה ברורה סימן נה סעיף יט, ועיין בתשובה הקודמת: