פרק י

07.07.22

שאלה: כיצד ינהגו חיילים שבגלל השעה המאוחרת נאלצו להתחיל להתפלל בשטח ללא טלית ותפילין, ובאמצע התפילה הגיעו אליהם התיקים האישיים?

תשובה: נאמר בגמרא[1]: "אמר עולא כל הקורא קריאת שמע בלא תפילין כאילו מעיד עדות שקר כו' (שאומר "וקשרתם לאות על ידך", ואינו מקיים זאת בעצמו), ואמר רבי יוחנן הרוצה שיקבל עליו עול מלכות שמים שלימה יפנה ויטול ידיו ויניח תפילין ויקרא ק"ש ויתפלל", וכתבו ראשונים[2] שלפיכך אם הזדמנו לו תפילין לאחר שהתחיל ברכות ק"ש יניחם בברכה.

וכן פסק השו"ע[3]: "אם שכח להניח ציצית ותפילין יכול להפסיק בין הפרקים[4] להניחם, ויברך עליהם", והוסיף הרמ"א: "וי"א שלא יברך עליהם עד אחר התפילה, והכי נהוג לענין טלית[5].

עוד מסופר בגמרא[6] ששליחו של רב התאחר מלהביא לו התפילין עד סוף זמן ק"ש ובשל כך קרא רב ק"ש ללא תפילין ומשהגיעו אליו הניחם בין ק"ש לתפילת העמידה למרות שמצוה לסמוך גאולה לתפילה, ונחלקו ראשונים[7] אם הניחם בברכה או שמא דחה את הברכה עליהם לאחר התפילה.

וכן נחלקו הפוסקים, השו"ע[8] כתב: "אם אירעו אונס שלא הניח תפילין ונזדמנו לו בין גאולה לתפילה מניח אז, ולא יברך עליהם עד אחר שיתפלל, אבל טלית לא יניח אז. ואם עד שלא אמר גאל ישראל נזדמנו לו טלית ותפילין מניחם, ולא יברך עליהם עד אחר התפילה", ואילו הרמ"א כתב: "ויש אומרים שקודם גאל ישראל יברך על התפילין, והכי נהוג".

סיכום: חיילים שהובאו להם טלית ותפילין בברכות שקודם קריאת שמע, יתעטפו בטלית (לאשכנזים ללא ברכה), ויניחו התפילין בין הפרקים בברכה[9], אולם אם הובאו להם באמצע קריאת שמע, מנהג הספרדים[10] ללובשם ללא ברכה[11], ואילו מנהג האשכנזים[12] והתימנים[13] להתעטף בטלית ללא ברכה[14] ואילו את התפילין להניח בברכותיהם, ולדברי הכל אם אוחזים בין 'גאל ישראל' לתפילת 'שמונה עשרה', לא יתעטפו כלל בטלית, ואילו את התפילין יניחו לאלתר, אך ימתינו מלברך עליהם עד לאחר התפילה.

 

[1] ברכות יד ע"ב - טו ע"א:

[2] שבולי הלקט סימן טו.

[3] סימן סו סעיף ב:

[4] עיין משנה ברורה שם ס"ק טו שדוקא קודם ק"ש ימתין מלהניחם עד שיגיע לבין הפרקים, אך באמצע ק"ש יניחם לאלתר בברכה לפי שבכל תיבה מק"ש יש מצוה לקרוא בתפילין:

[5] באר המשנה ברורה (שם ס"ק טז) שהואיל וטלית אינה חובת הגוף, שהרי מי שאין לו ציצית אינו מבטל המצוה, לפיכך ברכתה נחשבת להפסק, משא"כ לענין תפילין שחובה להניחם, ועוד, שאם קורא ק"ש בלעדיהם הוא כמעיד עדות שקר, ברם, עצם העיטוף בטלית מותר (מלבד כשקורא פרשה ראשונה של שמע, שהיא עיקר קבלת עול מלכות שמים ויש לאומרה בתכלית הכוונה) מה גם שלעיתים מתבייש להתפלל ללא טלית:

[6] שם יד ע"ב:

[7] עיין תוס' שם ד"ה 'ומנח תפילין':

[8] שם סעיף ח, ועיין במשנה ברורה שם ס"ק מב:

[9] משנה ברורה סימן סו ס"ק טו וביה"ל שם ד"ה אם:

[10] ילקוט יוסף סימן נט סעיף לא:

[11] ולאחר התפילה ימשמשו בהם ויברכו, ועיין בשו"ע סימן סו סעיף ח, שכן מנהג הספרדים אם הובאו להם התפילין מ"אמת ויציב" עד "גאל ישראל":

[12] משנה ברורה סימן סו ס"ק טו- טז, ועיין במשנה ברורה סימן סו ס"ק מז, שאם הובאו להם התפילין מ"אמת ויציב" עד "גאל ישראל", יניחום בברכת 'להניח' בלבד:

[13] שו"ע המקוצר סימן ט סעיף כא:

[14] ברם, מבואר במשנה ברורה (שם ס"ק טז) שבאמצע הפרק הראשון של ק"ש אין להפסיק אף להתעטף בה וכן מנהג הספרדים: