פרק יח

07.07.22

שאלה:כיצד ינהגו חיילים שביחידתם מצוי ספר תורה אחד ביום שמחויבים לקרוא בשניים או בשלושה ס"ת, לענין הגבהתו, ולענין אמירת חצי קדיש לאחר הקריאה?

תשובה:תיקנו חכמים[1] להגביה את ספר התורה להראות פני כתיבתו לקהל, מאחר ועיקר תקנה זו נועדה להגדיל כבוד התורה, לפיכך יש שנוהגים[2] שאף אם צריכים לקרוא שתי פרשיות ואין להם אלא ס"ת אחד, לא יגביהוהו אלא פעם אחת (בתחילת הקריאה למנהג הספרדים, ובתום הקריאה למנהג האשכנזים), ויש שנוהגים להגביהו לפני או לאחרי כל קריאה וקריאה (ע"פ המנהג דלעיל), אף שאין מחליפים לספר תורה אחר.

ולענין אמירת הקדיש בתום הקריאה, קדיש זה תוקן להאמר בתום הקריאה[3], ועל כן אין משמעות אם קראו הפסוקים מס"ת אחד או יותר, לעולם יאמרו הקדיש במקומו.

סיכום: יום שמוציאים בו שני ספרי תורה ואין ברשותם אלא ספר תורה אחד, יש שנוהגים להגביהו פעם אחת בלבד (לספרדים קודם הקריאה ולאשכנזים לאחריה), ויש שנוהגים להגביהו לפני או לאחרי כל קריאה וקריאה, ואילו לענין עיתוי אמירת הקדיש אין חילוק אם קראו מס"ת אחד או שניים, לעולם יאמרוהו במקומו

 

[1] ראה שו"ע סימן קלד סעיף ב, ע"פ מסכת סופרים פרק יד הלכה ח:

[2] עיין ספר פסקי תשובות שם אות ד:

[3] היינו בשני וחמישי אומרים הקדיש בתום הקריאה, ובשבת וכד' אומרים בין הקריאה למפטיר, ומנהג הספרדים שכשקוראים מפטיר בענין אחר (ולא כחזרה על סוף הפרשה), שבים ואומרים קדיש אף לאחר המפטיר: