פרק י
שאלה:האם חיילים שהתפללו ביחידות רשאים לצרף למנין לקריאת התורה חיילים אחרים שכבר שמעו קריאת התורה?
תשובה:לדעת רבים[1] אין חיוב קריאה בתורה מוטל על כל יחיד ויחיד אלא חז"ל הטילו חובה זו על הציבור[2], ויש אף שהוכיחו יסוד זה מכך שמעיקר הדין אשה וקטן עולים למנין הקרואים[3] אף שאינם יכולים להוציא אחרים ידי חובתם, וכן מכך שיש פוסקים[4] המתירים ללמוד בזמן הקריאה כל שיש שם עשרה המאזינים לקריאה.
לאור זאת, יש מן הפוסקים[5] שכתבו שכל שאין עשרה שלא שמעו הקריאה אינם רשאים לצרף אליהם אחרים להשלמת המנין, אולם רבים מן הפוסקים[6] נוקטים למעשה שכל שיש רוב מנין שלא קראו רשאים לצרף אליהם אחרים להשלמה, וכשם שמצינו לענין השלמת מנין לתפילה בציבור.
סיכום: רוב מנין שלא קראו בתורה, רשאים לצרף אליהם מספר מתפללים שכבר שמעו הקריאה.
[1] ראה רמב"ן במלחמות מגילה ג ע"א מדפי הרי"ף, תוס' סוכה נב ע"א ד"ה 'וכיון', ועוד, ובאריכות בשו"ת יביע אומר ח"ד יו"ד סימן לא אות ג, וח"ז או"ח סימן ט אות א, ובשו"ת ציץ אליעזר חי"ח סימן ה:
[2] ומ"מ יש שסבר (אשל אברהם מבוטשאש מהדו"ת סימן צ סעיף טז) שחובה על היחיד להגיע לקריאה בציבור כחובת ההליכה עד 18 דקות בכדי להתפלל בציבור (עיין שו"ע שם), ומצינו מגדולי ישראל שכשנאלצו להתפלל ביחידות השלימו הקריאה מתוך חומש, ואף שלהלכה לא נהגו כך, מ"מ במסגרת הצבאית שפעמים שוהה חייל תקופה ממושכת ללא מנין, ראוי יותר שינהג כן בכדי שלא יימצא ללא תורה, וכשמתפללים ללא מנין רשאים אף לקרוא (ללא ברכות) מתוך ספר התורה אלא שיקפידו שיקרא אחד מהם את כל הפרשה (ראה ספר שערי אפרים שער ז סעיף לח):
[3] עיין שו"ע סימן רפב סעיף ג. ולענין הראיה מקטן שעולה למנין ז' עיין בפסק"ת סימן קלה אות ב הערה 12 בשם שו"ת צמח צדק סימן לה:
[4] עיין שו"ע סימן קמו סעיף ב:
[5] ערוך השולחן סימן סט סעיף יד:
[6] ראה ביאור הלכה סימן קמג סעיף א ד"ה 'בפחות' שכן מוכח מהר"ן מגילה ג ע"א מדפי הרי"ף, ועיין באריכות בשו"ת יביע אומר ח"ח או"ח סימן יד שהביא פוסקים רבים שכל שיש ששה שלא קראו רשאים לצרף אחרים ולקרוא, ושיש המתירים אף בפחות ואפילו ביחיד, אך למעשה לא נהגו להשלים אלא ברוב מנין, וכן כתב בילקוט יוסף שם סעיף ג: