פרק ז
שאלה:האם חיילים שעסקו בפעילות מבצעית מעלות השחר עד צהרי היום ובשל כך נבצר מהם מלהתפלל תפילת שחרית, מחויבים להתפלל אחר תפילת מנחה תפילת תשלומין?
תשובה:בענין אונן שמת אחד מקרוביו בערב ואסור בתפילה ובשאר מצוות מעשיות עד שיקבור את מתו, נפסק בשו"ע[1]: "ולאחר הקבורה יתפלל תפילת שחרית, אם לא עבר זמנה. אבל (תשלומי) תפילת הערב לא יתפלל, שכבר עבר זמנה. ולא דמי לשכח ולא התפלל ערבית שמתפלל שחרית שתים, כיון שבלילה לא היה חייב להתפלל".
דעת רבים מן הפוסקים[2] שכן הדין אף כשמנוע מתפילה בשל היותו עוסק במצוה אחרת, כגון העוסק בצורכי ציבור משך כל זמן תפילת ערבית, שהואיל והיה פטור מן התפילה בזמנה, אין לו להשלימה לאחר מכן, אולם יש מן הפוסקים[3] שמחלקים בין אונן שביכולתו להתפלל והתורה מנעתו, לעוסק במצוה שמחמת טרדתו מנוע מתפילה, ולכך מורים שהוא כשאר אנוסים המחויבים להשלים תפילתם.
למעשה הכריעו האחרונים[4] כדעת המקילים, אולם יש שהוסיפו[5] שמ"מ נכון להתפלל תפילת תשלומין ולהתנות שבמידה ואינו מחויב בה תהא לנדבה.
סיכום: לדעת רוב הפוסקים, המנוע מלהתפלל בשל היותו 'עוסק במצוה' במשך כל זמן התפילה, פטור מלהשלימה בתפילה הבאה. אבל אם התחיל לעסוק במצוה לאחר שהגיע זמן תפילה, ישלימנה בתפילה הבאה.
[1] יו"ד סימן שמא סעיף ב:
[2] דרישה שם אות ג, ש"ך בנקודות הכסף על הט"ז שם ס"ק ה:
[3] ט"ז שם ס"ק ה:
[4] משנה ברורה סימן צג ס"ק ח, סימן קו ס"ק ג. ועיין בדברי הגר"א נבנצל בהערותיו למשנה ברורה "ביצחק יקרא" סימן ע ס"ק יח שכתב: "רופאים אנשי ביטחון וכדומה, שהיו עסוקים עד קרוב לשקיעה, ויש להם הפסקה, אם הם זקוקים למנוחה בהפסקה זו כדי להמשיך בפעילות, מותר להם לנוח ולא יתפללו מנחה, ואף אינם חייבים להשלים בתפילת ערבית", ועיין גם בספר הצבא כהלכה עמוד שעה הערה 43 שכתב בשם הרב שריה דבליצקי שאינו חייב תשלומין ואף לא נדבה, ועיין עוד במה שכתב בספר המורים בקשת עמוד 145. ועיין עוד בפסק"ת סימן ע אות ד, שאפילו התחיל לעסוק בצורכי ציבור כשכבר הגיע זמן תפילה, אין צריך להפסיק, אלא מתפלל תשלומין בתפילה הקרובה, לאפוקי אם התחיל לפני שהגיע זמן תפילה שמן הדין אינו חייב בתשלומין, ורק נכון שיתפלל נדבה:
[5] משנה ברורה סימן קח ס"ק ב בשם הפמ"ג, ילקוט יוסף סימן צג סעיף ד. אולם בשו"ת דבר חברון (או"ח סימנים צה, צו, קה) הורה למעשה שאין להשלים, הואיל וספק ברכות להקל, וכן הורה לנו הגר"א נבנצל שבימינו שאיננו זוכים לכוון בתפילה כראוי, אין נוהגים להתפלל נדבה: