פרק י
שאלה: מצוי הדבר שכתוצאה מהפעילות הצבאית נקרעים חוטי הציצית, האם חייל שאחר לתפילה חייב לבדוק את כשרות הציצית קודם לבישתה, במידה והדבר יגרום לו להפסיד תפילה בציבור?
תשובה: כתב השו"ע[1]: "קודם שיברך - יעיין בחוטי הציצית אם הם כשרים, כדי שלא יברך לבטלה".
יש מן הפוסקים[2] שדייק מדברי מרן המחבר שעצם לבישת בגד 'ארבע כנפות' ללא בדיקת כשרות הציצית מותרת, ואין לחוש שמא יעבור על איסור לבישת בגד כזה ללא ציציות כדין, לפי שסומכים על 'חזקת הכשרות' של הציציות, ורק משום חומרת איסור נשיאת שם שמים לבטלה החמירו שלא לברך לפני בדיקה, ולפיכך אם מברך על טלית שבדקה, רשאי יהיה ללבוש אף ציצית אחרת ללא בדיקה, שהרי סוף סוף את הברכה בירך כדין. ויש אף שכתבו[3] שדין הבדיקה קודם הברכה אינו אלא ממידת חסידות.
אולם יש מן הפוסקים[4] שנקט שמכיון וחוטי הציצית עשויים להיקרע, אין לסמוך על 'חזקת הכשרות' של הציצית ואין ללובשה ללא בדיקה.
לפיכך, כמובן שיש להשתדל ככל האפשר ולוודא את כשרות הציציות[5], במיוחד במסגרת הפעילות הצבאית בה החשש להיפסלות הציצית גדול יותר, וכל שכן כשהמדובר בתקופת פעילות אינטנסיבית שאז מציאות פסול בציצית שכיחה עוד יותר, אולם אם לא ניתן לבדוק תמיד, יבדוק לכל הפחות את הטלית עליה מברך (וניתן אף לבדוק לאחר התפילה, והבדיקה תועיל ליום שלמחרת), אך במידה והעיסוק בחוטי הטלית יגרום לו להפסיד את התפילה עם הציבור, יוותר על הבדיקה ויתפלל עם הציבור[6].
סיכום: יש להשתדל ולוודא את שלימות החוטים בציצית קודם שילבשנה, ובמיוחד נכון הדבר במציאות שהחשש לפסלותה שכיח. ברם, אין להפסיד בשל כך תפילה בציבור.
[1] סימן ח סעיף ט:
[2] ט"ז שם ס"ק ח:
[3] עיין שו"ת יחוה דעת ח"ו סימן א, וילקוט יוסף מהדורת תשס"ו עמוד פג:
[4] מגן אברהם שם ס"ק יא:
[5] משנה ברורה שם ס"ק כב, ילקוט יוסף שם סעיף לו.
[6] ילקוט יוסף שם סעיף לז, שו"ע המקוצר סימן ח סעיף יד: