פרק ט

07.07.22

שאלה: מצוי הדבר שכתוצאה מהפעילות הצבאית מסתבכים חוטי הציצית זה בזה, האם חייל שאחר לתפילה חייב להפריד את חוטי ציציותיו במידה והדבר יגרום לו להפסיד תפילה בציבור?

תשובה: הציצית נקראת כך על שם החוטים הנפרדים מן הבגד[1], שכן זוהי משמעות מילה זו במקרא, וכמו שנאמר[2] "ויקחני בציצית ראשי", דהיינו, בשיער הנפרד מן הגוף. לפיכך נפסק בשו"ע[3]: "צריך להפריד חוטי הציצית זה מזה", ובדרך רמז כתב האר"י הקדוש ש'ציצית' – ראשי תיבות – 'צדיק יפריד ציציותיו תמיד'[4].

יש אומרים[5] שחובת ההפרדה נועדה להפריד בין חוטי התכלת לחוטי הלבן שבציצית, ובימינו הפרדת החוטים אינה אלא לנוי מצוה ולזכר לזמן התכלת, לפיכך במקום צורך יוכל להתעטף בטלית ללא הפרדת ציציותיה. ויש אומרים[6] שאף בימינו חובת ההפרדה היא מדינא.

למעשה, חובה להפריד את חוטי הציצית לפני העיטוף, אולם חייל שאיחר להגיע לבית הכנסת, וכתוצאה מכך שיתעסק בהפרדת חוטי הציצית יפסיד תפילה בציבור, יסמוך על הדעה הראשונה[7] ולא יפרידם לפני התפילה אלא לאחריה[8].

סיכום: מצוה להפריד את חוטי הציצית זה מזה, אולם אין להפסיד בשל כך תפילה בציבור.

 

[1] טור ריש סימן ח ע"פ הגמ' מנחות מב ע"א:

[2] יחזקאל ח ג:

[3] שם סעיף ז, ע"פ הגמרא שם "אמר אביי צריך לפרודה כצוציתא דארמאי (כבלוריתו של עכו"ם)":

[4] מובא במשנה ברורה שם ס"ק יח:

[5] [עט]מגן אברהם שם ס"ק י:

[6] ביאור הגר"א שם:

[7] משנה ברורה שם, ילקוט יוסף שם סעיף לד ובהערה, ועיין בספר הליכות שלמה (פ"ג סעיף ה) שהורה שאם מצא בשבת שהסתבכו חוטי הטלית זה בזה, יתעטף בה בברכה מבלי להפריד החוטים:

[8] פסק"ת (סימן ח אות יז). יש לציין שאם חוטי הציצית נקשרו בקשר אמיץ כל כך ונקבעו כך - הרי שפקע מהם שם ציצית, ומעתה אף לא יועיל להפרידם, שכן חלה חובה חדשה להטיל בבגד ציצית וע"י ההפרדה יש ספק בכשרותה משום 'תעשה ולא מן העשוי':