פרק ג

07.07.22

שאלה:האם חלה חובה על חיילים ללבוש ציצית בעת קימתם לשמירה, או במהלך תרגיל 'הקפצה' לעמדות, במידה וברור שלאחר מכן יחזרו לישון?

תשובה:הגמרא[1] דורשת מהאמור גבי ציצית "וראיתם אותו", שזמן מצותה דוקא ביום ולא בלילה, ונחלקו ראשונים במשמעות דין זה. לדעת הרמב"ם[2] כל לבישה בלילה פטורה מציצית, ולדעת הרא"ש[3] כל לבישת בגד לילה פטורה מציצית, כך שכל שלובש בגד לילה ביום או בגד יום בלילה הרי דינו תלוי במחלוקת ראשונים זו. להלכה[4] נוקטים לחומרא, דהיינו, חייבים בציצית גם על לבישת בגד לילה ביום (כשיטת הרמב"ם), וגם על לבישת בגד יום בלילה (כשיטת הרא"ש), אכן, הואיל וכידוע 'ספק ברכות להקל', לפיכך במצבי ספק אלו אין לברך על הציצית, ממילא אין לברך על ציצית אלא כשלובש בגד יום ביום (שאז חייב לכל הדעות).

יש מן הפוסקים[5] שכתבו שהואיל ועכשיו אין דרכנו ללבוש טלית אלא לצורך קיום המצוה, לפיכך אף המעוטף בטלית מבעוד יום, כגון לנוהגים כן במנחה בתענית ציבור, יש לו להסירה בהגיע הלילה, שהרי בכך שנשאר לבוש בה נראה כטועה ונוקט שלילה הוא זמן ציצית. ויש פוסקים[6] שלא חששו לכך אלא בטלית גדול שהוא לפרסום המצוה שיש לחשוש שמא יטעה ויברך עליו גם כשהוא לילה, אבל בטלית קטן אין לחוש. ויש שהזהירו[7] מלהתעטף בטלית בלילה אף ללא ברכה מכיון שבכך מכניס עצמו לספק, שהרי לשיטת הרא"ש יש לו לברך עליה, ולדבריהם אף מטלית קטן יש להימנע.

למעשה המנהג ללבוש ציצית אף בלילה, אולם חיילים ש'הוקפצו' בלילה משנתם לתפיסת עמדות במוצב במסגרת תרגולת, ועתידים לחזור לישון בלילה, אין צורך שיתעכבו כדי ללובשה, אולם בקומם לשמירה ראוי שילבשוה ללא ברכה[8].

סיכום: חיילים ש׳הוקפצו׳ משנתם לעמדות השמירה לצורך תרגול לילי קצר, ועתידים לחזור לישון, אינם חייבים ללבוש ציצית כשהדבר מעכבם, ומכל מקום, בקומם לשמירה שבסיומה חוזרים לישון, ראוי שילבשוה (בלא ברכה).

 

[1] מנחות מג ע"א:

[2] פ"ג מציצית הל' ז-ח:

[3] שם הלכות ציצית סימן א:

[4] שו"ע סימן יח סעיף א ורמ"א שם:

[5] ב"ח שם סוף אות א, הובאו דבריו במשנה ברורה שם ס"ק ד, וראה אשל אברהם בוטשאש סימן כא:

[6] אגרות משה יו"ד ח"ב סימן קלז:

[7] ט"ז סימן תקפ"א ס"ק ב, הובאו דבריו במשנה ברורה שם ס"ק ו:

[8] לדעת הגר"א נבנצל ילבשוה ללא ברכה, אולם ראה שו"ת אגרות משה (יו"ד  ח"ב סימן קלז) שכתב, "איני רואה בזה איסור, אבל צורך והידור ללובשו בחזרה נמי ליכא":