פרק ט
שאלה:האם ראוי בתנאי שדה ליטול ידיים לכתחילה ע"י פתיחת ברז ה'עוקב', או באמצעות בקבוק שפיו צר?
תשובה:מדיני נטילת ידיים הוא שיבואו המים אל ידיו ע"י פעולת אדם ('כח גברא'), ועל כן כתב השו"ע[1]: "צינור שדולה (אליו) מים מן היאור (ע"י דלי או שאר כלי הכשר לנטילה) ושופך בו, ונמשכים ממנו המים להשקות השדה, אינו יכול ליתן ידיו לתוכו כדי שיקלחו המים עליהם, מפני שאינם באים מכח אדם, שכבר פסק כח השופך (וכעת זורמים לשם מכח הטבע בלבד)".
למרות זאת פסק השו"ע[2]: "חבית שיש בה מים כו' אם היה ברז בנקב והסירו וקיבל המים על ידיו, חשיב שפיר 'כח גברא', וצריך להחזירה ולהסירה בכל שפיכה ושפיכה[3] (לפי שרק הקילוח הראשון נחשב כבא מכוחו)", אכן העירו הפוסקים[4] שהנוהג באופן זה צריך להקפיד שתהיה בכל שפיכה על ידיו לפחות רביעית מים, וראוי אף שתהא הנטילה על כל ידו בבת אחת[5].
בשל הקושי לקיים תנאים אלה, מה גם שקשה להגדיר מתי פוסק 'קילוח ראשון', לפיכך נהגו לכתחילה להימנע מנטילה בדרך זו, אולם פשוט שבמקום צורך כשאין כלי בהישג יד, ניתן להקל וליטול מברז 'עוקב מים'.
ברם, יש להוסיף שכל בעייתיות זאת קיימת בנטילה מברז, שכפי שהתבאר ניתן ליטול ממנו רק בשפיכות קצרות, אך כשנוטל מבקבוק שפיו צר, אף שהמים הזורמים בקילוח דק אינם שוטפים בבת אחת את כל היד, הלא אין כל ריעותא של כח נותן, וממילא רשאי לשפוך המים בשפיכה ארוכה באופן שלא יהא כל הפסק באמצע הנטילה ותהיה הנטילה כראוי[6]. ואעפ"כ מנהג ישראל להשתדל לכתחילה בכלי נטילה בעל פה רחב[7].
סיכום: מנהג ישראל ליטול ידיים בכלי בעל פה רחב, אולם במקום צורך ניתן ליטול אף מכלי בעל פה צר כבקבוק וכד׳, רק שיזהר לערות ממנו לאורך זמן כך שיגיעו המים לכל שטח כף היד בקילוח אחד.
אם אין כלי בידו, ניתן ליטול ידיים ישירות מברז ׳עוקב מים׳, ובלבד שיפתחנו כל פעם לזמן קצר ויחזור ויסגרנו.
[1] סימן קנט סעיף ז:
[2] שם סעיף ט:
[3] ברם, יש הנוקטים (גר"א שם סעיף י בדעת הרמב"ם פ"ו מברכות הי"ג) שאין צריך להיזהר בכך ודי בשפיכה ראשונה שתהא מכחו, ועל כן כתבו האחרונים (ביאור הלכה שם סעיף ט ד"ה 'בכל שפיכה') שאם כבר נטל כך יש לחוש שיצא כבר ידי חובתו, ועל כן אם לאחר מכן רוצה לחזור וליטול, לא יברך על הנטילה השניה:
[4] מגן אברהם סימן קסב ס"ק י (הובא במשנה ברורה סימן קנט ס"ק כה). והטעם, לפי שאם ייטול בפחות, הרי שהמים שעל ידו נטמאים, וע"י הנגיעה בברז עלולה ידו השניה להיטמא ולא תועיל לה נטילה:
[5] עיין משנה ברורה סימן קסב ס"ק ל שלכתחילה צריך ליטול כל ידו בבת אחת, אכן עיין שם בדבריו שלדעת רבים מהפוסקים אין כל ריעותא כשנוטל בשתי שפיכות בזה אחר זה, דבזמן קצר לא מיקרי הפסק, אך יש המחמירים בכך, ועל כן לכתחילה יש להעדיף ליטול בכלי אחר:
[6] וכ"כ שו"ע המקוצר סימן כז סעיף ד:
[7] ילקוט יוסף סימן קנט סעיף ב: