פרק ד
שאלה: חייל שהשתתף בפעילות מבצעית ונבצר ממנו לברך ברכות השחר ולהתפלל בבוקר, עד מתי יהיה רשאי לברך ברכות אלו?
תשובה: יש מן הפוסקים[1] שכתבו שברכות השחר תוקנו לאומרם בבוקר בזמן התפילה, ויש מן הפוסקים[2] שכתבו שזמנן אף בלילה עד השינה, לפיכך[3] לכתחילה ראוי לאומרם עד שליש היום ובדיעבד עד חצות היום, אכן מי שאומרם לאחר מכן ואפילו בלילה עד שעת השינה יש לו על מי לסמוך[4].
עוד יש להעיר שלכתחילה יש להקפיד לומר את ברכות השחר קודם התפילה וכפי שיבואר בתשובה הבאה.
סיכום: לכתחילה יש לברך ברכות השחר עד שליש היום ולכל המאוחר עד חצות היום, אכן מי שאומרם לאחר מכן ואפילו בלילה עד שעת השינה, יש לו על מי לסמוך.
[1] ראה ביה"ל סוף סימן נב ד"ה 'כל הברכות' בשם דרך החיים ושכן מדויק בלשון הרשב"א בתשובה ח"א סימן קצא:
[2] גר"א, הובא במשנה ברורה שם סק"י, ומ"מ העיר שם שאם חטפתו שינה בלילה לא יוכל לברך מעתה 'המעביר שינה' על שינת הלילה הקודם:
[3] כן הכרעת המשנה ברורה שם:
[4] משנה ברורה שם וכשיטת הגר"א, וכן כתב הגר"ע יוסף (שו"ת יחוה דעת ח"ד סימן ד), ואילו הגר"מ אליהו (בהערותיו על קיצור שו"ע סימן ז הערה ה) כתב שרשאי בדיעבד לברכם כל היום עד השקיעה בלבד: