פרק מב
א.
- יש להערך קודם השבת בכדי להימנע מצורך לכתוב בשבת, כך יש להכין מראש את דפי המשימות, רשימות השיבוץ למשימות השונות, וטפסי הנפקת הציוד שיוצרך להם בשבת. על דרך זו ראוי להכין בחמ"ל לוח שיבוץ שניתן לשנותו באמצעות הצמדת כרטיסים עם שמות החיילים ע"י אטבים משרדיים או סקוטשים וכד', ובאותה מידה ראוי לחייל שקיים סיכוי סביר לגביו שיוצרך לחתום על מסמכים בשבת, להכין מראש מס' פתקים עם פרטיו האישיים בכדי שיוכל להדקם למסמכים (באמצעות סיכה משרדית, ובדלית ברירה באמצעות שדכן) במקום למלאם בכתב.
- במקום צורך מבצעי שאינו סובל דיחוי עד לאחר השבת, כגון שהשתנה הציוות לסיור או למארב (וכידוע, חובה לעדכן את רשימת השבצ"ק בכדי לוודא נוכחות בכל מהלך הפעילות, ובכדי לשלול אפשרות מוטעית של העדרות חייל והפעלת כוחות מיותרת וסיכונם לשוא), יש להשתדל למעט בכתיבה ככל הניתן. לפיכך הנצרך לסמן שמות או חפצים מתוך רשימה קיימת, ישתדל להימנע מסימון 'וי' או 'איקס' לצידיה, אלא יסתפק בסימון הפריט באמצעות ניקוב, או לפחות ברישום נקודה או קו בעלמא לצידו, ועל דרך זו הנצרך לחתום על ציוד בשבת, ישתדל להסתפק ב'קשקוש' במקום בחתימת שם ניכר, והנצרך לסמן פגיעות במטווח לצורך איפוס הנשק, יעדיף קשקוש על פני ציור עיגול סביב הפגיעה.
- בכל זה ישנה מדרכו הרגילה וישתמש בידו השמאלית, או בידו הימנית באצבעות שאין דרכו להשתמש בהן, כך שהכתב יתעוות. מאידך, כמובן שאין לנקוט בכל הדרכים הנ"ל כשהדבר עלול להביא חלילה לידי תקלה מבצעית.
ב.
- הנצרך לכתוב בשבת לצרכים מבצעיים, ישתמש לשם כך במחשב המחובר ל'מקלדת שבת' ו'עכבר שבת' הפועלים באמצעות מנגנוני גרמא (למעט אם בגלל הנסיבות המבצעיות עליו לכתוב במהירות, והשימוש ב'מקלדת שבת' אינו מאפשר לו זאת).
- במידה שאמצעי זה אינו מצוי בידו, אזי אם עליו לכתוב מידע מבצעי הנצרך לטווח זמן קצר בלבד, ואין בו כל צורך עתידי (כטיוטה לקראת תדריך, או רישום מספר טלפון לשימוש מיידי), יכתוב באמצעות 'עט-שבת', ואילו כשעליו לכתוב מידע הנצרך לטווח זמן ארוך (כתיעוד מידע מודיעיני, או תיעוד דיווחים בעת פעילות מבצעית), אין להשתמש בעט שבת (למעט במקום שקיים נוהל קבוע של צילום או העתקת החומר ותיוקו מחדש לאחר השבת), אך מ"מ יש להעדיף הקלדה במחשב (ובמקום צורך מבצעי אף הדפסה באמצעות מדפסת) על פני כתיבה ידנית רגילה.
- במצבים גבוליים שנחיצות הכתיבה לטווח ארוך אינה ברורה, יש להיוועץ ברב היחידה בכדי לבחון האם ישנה חשיבות מערכתית בשמירת המידע עד כדי שאובדנו עלול להביא לידי סכנה, או שמא הינו נחוץ לטווח זמן קצר בלבד ודי בכתיבתו בעט שבת.
- כתיבה ביד שמאל אינה אסורה מן התורה, על כן במידת האפשר יש לכתוב ביד זו (או במקלדת מחשב באמצעות גב או מפרק האצבע, או באמצעות חפץ). כמו כן, כידוע, חל איסור על כל תוספת בכתיבה, על כן יש להקפיד על כתיבה קצרה ותמציתית, אולם כמובן שאין לנקוט בכל הדרכים הנ"ל כשהדבר עלול להביא חלילה לידי תקלה מבצעית (כגון שכתב ידו השמאלית אינו קריא כלל, או שכתיבה תמציתית מדאי תובן בצורה מוטעית).
- הואיל ובהפעלת מחשב ישנם איסורים נוספים, על כן יש לדאוג להפעילו קודם השבת, ועל דרך זו יש לבטל את תוכנת הכיבוי האוטומטי של המסך, ולהשהות, במידה שאין הדבר נוגד את הנחיות בטחון המידע של היחידה, את הפעלת 'שומר המסך' למשך השבת.
ג. לוחם היוצא למארב ונצרך למחוק בשבת פריט מתוך רשימת הציוד (בכדי שתהיה בידו רשימה מדויקת, ויוכל לוודא בתום הפעילות שלא נותר ציוד בשטח, כדי שלא תחשף נקודת המרבץ), ישתדל למוחקו בשינוי, כגון שיאחז את העט שלא כדרכו הרגילה בשעת מחיקה (אך אין מחיקה ביד שמאל נחשבת למחיקה בשינוי). בכל מקרה יש להעדיף מחיקה באמצעות רישום קו, שיש הנוקטים שאין איסורה מן התורה, על פני מחיקה באמצעות טיפקס, המאפשרת כתיבה חדשה, ולכו"ע אסורה מן התורה. וכל שכן שרישום קו על הפריט עדיפה מסימון 'איקס' לצידו, האסור משום מלאכת כותב.
ד. היוצא לפעילות מבצעית מעט לאחר כניסת השבת, ישתדל במידת האפשר להקדים ולמרוח את צבעי ההסוואה על פניו קודם השבת, אך במקום צורך, כגון שלא נעים לו להתפלל או להופיע כך בחדר האוכל, וכל שכן במידה שיש לדחיית הצביעה ערך מבצעי (כגון שהצבע מפריע לו להרדם ולאגור כוח למשימה) רשאי למורחם בשבת.
לעומת זאת השב מפעילות מבצעית בשבת, רשאי אף לכתחילה להסיר את הצבע באמצעות מים וסבון (נוזלי), אך יזהר משימוש במטלית לחה מפני איסור סחיטה, ואף ישתדל במידת האפשר להימנע מניגוב הצבע במטלית וכד', משום איסור צובע.
ה. חייל שאין בסמכותו לבצע שינויים ברשימת השמירה, רשאי לעיין בה בשבת לצורך מצוה, דהיינו בכדי לדעת את מועד שמירתו ואת מי עליו להשכים, ואילו מפקד או חייל שבסמכותם לבצע שינויים ברשימת השמירה, יימנעו מעיון בה ביחידות, או בלא שיפקידו עליהם 'שומר', בשל החשש שיערכו בה שינויים. ברם, נראה שבמקום טורח גדול, כגון שנדרשים להשכים חייל לצורך זה, יש להקל בכך.
בכל מקרה ראוי לסגור ולהדק את רשימת השמירה בניילונית קודם השבת, ולהצמיד לה פתק תזכורת בולט המזהיר מפני ביצוע שינויים בה בשבת.