מוסווים בשיח ורואים את חיזבאללה

הם נטמעים בשטח למשך ימים ארוכים ואוספים מודיעין מורכב וחיוני מהגבול. איך מתרכזים במשימה ושומרים על מורל גבוה גם אחרי שעות בקור הצפוני? ריאיון מיוחד עם מפקד פלוגה ביחמ"ם של גדוד 869

01.01.17
מערכת אתר צה"ל

תחת הסוואה מוחלטת, בתוך שיח, מאחורי סלע גדול, או בשטח פתוח, לוחמי היחמ"ם (יחידת מודיעין מטרות) יוצאים לפעילויות מבצעיות בסמוך לגבול לבנון. הם מתמקמים בשטח למספר ימים, ואוספים מידע חיוני אודות האויב.

גדוד 869, השני במספר החיילים בצה"ל - הוא גדוד האיסוף של עוצבת הגליל. הגדוד מונה מאות חיילים בשירות סדיר, ומורכב מהיחמ"ם, מערך תצפיתניות, מערך רכוב שמפעיל כלי רכב עם מערכות תצפית ומערכים נוספים שלא ניתן לפרט עליהם.

"בחירום הצוותים הם העיניים של הגדוד", מספר מפקד פלוגת יחמ"ם א' בגדוד 869, רס"ן נתנאל אמסלם. "הם נשלחים קדימה לפני הכוחות ומתצפתים על כל מה שמתרחש. למעשה, הם צופים את חזית הקרב: הם יודעים להפליל מטרות בשטח ולהפנות את הכוחות לעבר המטרות הרלוונטיות", הוסיף המ"פ.

בשגרה, לוחמי היחמ"ם פועלים בעיקר כדי לאסוף מידע על מטרות חיזבאללה. המודיעין שנאסף בשטח, משמש להרחבת בנק המטרות של צה"ל ולגיבוש התמונה המודיעינית על האויב. כחלק מהשגרה, בכל שבוע יוצאים הלוחמים לפעילות מבצעית ארוכה. אופי הפעולה והמטרות מוגדרות ישירות על ידי מפקד האוגדה.

לאחרונה, יצאו הלוחמים למשימה בשטח שערכה מספר ימים. במשך כל התקופה הלוחמים קיננו בשטח, גם בקור המקפיא של הצפון, כשהם לא זונחים לרגע את משימתם.

הצוותים יוצאים לשטח הציוד הנדרש לשהייה ממושכת בשטח. על גבם הם סוחבים מים, אוכל, סוללות, ציוד הסוואה ואמצעי תצפית מתקדמים. הציוד המלא שוקל כמחצית ממשקל גופם. הם יוצאים בצוותים כדי לא לעורר תשומת לב מיותרת, ומחליפים אחד את השני בסבבים כדי לבצע את משימות התצפית.

"כשאתה בשטח, אתה למעשה מנותק מהעולם. זה מאתגר אבל הצוותים מגובשים", תיאר אמסלם את המציאות המבצעית המורכבת. "אין טלפון, אין מכשירים, רק קשר מוצפן, אבל ניתוק מהיומיום זה דווקא נחמד. אנחנו מדברים הרבה אחד עם השני, דבר שהפך להיות חריג בדור שלנו. מוצאים איך להעביר את הזמן בין תצפית לתצפית".

הלוחמים, שנמצאים למעשה במרחק ממוצבי חיזבאללה, התמקצעו בהסוואה ושיטות איסוף המודיעין, כך שלמעשה הם לא חשופים ולו לרגע אחד. "אנחנו עושים עבודה קשה, בעיקר מנטלית. עם זאת, לכולם ברורה חשיבות המטרה, וברגע שאנחנו רואים את התוצר המבצעי שלנו משפיע על תמונת המצב - אנחנו יודעים שתרמנו לביטחון המדינה", סיכם אמסלם.