מה הופך לוחם וכלב לבלתי נפרדים בפחות מחצי שנה?

בוגרי מחזור נוב' 20 סיימו את הכשרתם כלוחמים ביחידת עוקץ, וקיבלו אחריות יוצאת דופן - על עצמם, ועל חברם הטוב ביותר ההולך על ארבע. יצאנו לראות איך נראית הכשרה של לוחמי הקומנדו עם הנשק הכי פחות קונבנציונאלי

10.03.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

"הלוחמים שלנו הם היחידים שהפק"ל שלהם הוא חי ונושם", מצהיר בפני מפל"ג הכשרות בעוקץ, סרן י'. ואכן, בעוד יחידות אחרות משתמשות ברובוטים, רחפנים ובטכנולוגיות החדישות ביותר שהצבא יכול להציע, לוחמי עוקץ נעזרים באמל"ח מסוג אחר לגמרי - הכלב.

כנהוג ביחידה, רק אחרי תשעה חודשי מסלול מפרכים זכו מחזור נוב' 20, שסיימו בשבוע שעבר את ההכשרה, לפגוש לראשונה את מי שיהפכו לחבריהם הטובים ביותר לכל השירות. "לפני שהם מקבלים את הכלבים הם קודם כל הופכים ללוחמי קומנדו", מספר סרן י', "הם עוברים את אחד המסלולים הקשים בצה"ל וצריכים להצטיין בו, כי בסוף האחריות בשטח עצומה".

כבר משלב המיון המקדים בודקים ביחידה תכונה עיקרית אחת - לקיחת אחריות. "כמלש"ב אתה צריך להיות אחראי רק על הדברים האישיים שלך - על שיעורי הבית ושהחדר יהיה מסודר. בהכשרה גדל רוחב היריעה, ומלבדך יש גם בעל חיים שאתה צריך להגן עליו. כשמסיימים את המסלול זה מתרחב עוד יותר - אתה מתחיל להיות אחראי גם על חיים של אנשים אחרים".

בשבועיים שקודמים לפגישה המיוחלת בין הצמד, לומדים בעוקץ את עולם הכלבנות מא'-ת', כדי להגיע לרגע מוכנים לגמרי. "זה ממש אירוע. אנחנו מתחילים בתרגיל פלוגתי גדול מאוד שמסתיים במסע אלונקות", מפרט סרן י'. "משם אנחנו עולים אל הכלביות ונעצרים. כל הפלוגה נעמדת מולי בח' גדולה, ואחרי שאני מדבר איתם כמה דקות הם נלקחים יד ביד אל הכלבים, ונפגשים בפעם הראשונה".

"במסלול הזה, יצא לי לעמוד בפעם הראשונה מול כל הלוחמים ברגע המיוחד הזה. זה היה כמו לראות את הילד שלך עושה משהו חדש. מצד אחד אתה חושש, אבל מצד שני מאוד גאה ומתרגש בשבילו. רק בפגישה הזו הבנתי שכשהם מתחברים, אני מגדיל פי שניים את גודל האחריות שלי".

הכלבים והלוחמים מתחילים את המסע שלהם בשבוע שלם המוקדש כולו לגיבוש בין השניים. הם משחקים, מאכילים ויוצאים לטיולים משותפים, והכול מלווה בהמון חיזוקים חיוביים ומחמאות. "בשביל הכלב זה ממש כמו לצאת לשבוע שלם בלונה פארק", מתאר סרן י'.

אחרי כל הכיף מגיע תמיד הזמן לעבוד, והרבה. הם מתחילים באימונים משותפים במגוון תרחישים ובסוגי שטחים שונים: "אין לנו מתחם אימונים קבוע, בשביל לתרגל את הכלבים למה שאנחנו דורשים מהם הם צריכים כל הזמן להתגרות בריחות חדשים ולא מוכרים ובמתארים שונים ומגווונים. לכן במהלך המסלול הם חורשים ביחד את כל הארץ, כל פעם במקום אחר".

תוך כדי , לא מוותרים ללוחמים גם על האימונים השוטפים של כל לוחם קומנדו אחר - אימוני קרב מגע, ירי, סבך ולש"ב מהווים חלק בלתי נפרד מההכשרה.

בתום ארבעה חודשים בהם הכלב והלוחם הופכים לבלתי ניתנים להפרדה, מגיע שבוע שטח מסכם. במהלכו הזוג נשאר צמוד, מבלה יחד שעות ארוכות ועובר מסעות ותרגילים. "אחד האתגרים בשבוע שלם של שטח הוא לדאוג לכל הצרכים של הכלב בשהייה שם. אם כל לוחם אחר שיוצא לשטח צריך לסחוב על הגב שלו המון ציוד, אז הלוחמים שלנו צריכים לסחוב גם את הציוד האישי שלהם וגם את של הכלבים".

וזהו, בסיום השלב הזה אפשר להכריז על הלוחמים כמומחים בידע כלבני, והגיע הזמן לעלות שלב - ולעבור לשלב האופרטיבי. בחלק המקצועי הלוחמים הצטרפו לתרגילים של היחידות השונות, ולמדו איך לשתף פעולה באופן אידיאלי. "בסוף אנחנו לא פועלים ככוח אורגני, ובכל פעם מצטרפים לכוח מסוים ופועלים יחד איתו. לכן הלוחמים צריכים ללמוד להיטמע בכל מקום שהם מגיעים אליו, להבין בדיוק איך נעים ואיך תוקפים".

אחד היתרונות שמדגיש בפני סרן י' הוא היכולת של הלוחם והלוחמת לעבוד לבד. מבחינתו, הוא מסביר, כל אחד ואחת מהם מייצגים את היחידה וצריכים לעמוד בסטנדרט הגבוה. "בהרבה מקרים אם לא היה לוחם של עוקץ בפעילות מסוימת היא הייתה נגמרת אחרת לגמרי. ולאו דווקא בזכות הכלב".

עכשיו, אחרי 16 חודשי הכשרה ושבועיים שמסכמים אותה, בהם תרגלו הלוחמים את כל מה שעברו בתקופה המשמעותית הזו, הם מתחילים את עצם העניין.