חטיבת האש 282 היא החטיבת התותחנים של אוגדה 36.
חטיבת האש 282 הוקמה כאגד ארטילרי זמן קצר לפני מלחמת יום הכיפורים. שם הוכיחה את עצמה לראשונה כאשר לקחה חלק בקרבות הבלימה ברמת הגולן לצד חטיבה 7 וחטיבת גולני בכיבוש החרמון שם גם קיבלה את שמה השני "עוצבת גולן".

מאז חטיבת האש 282 פעלה במבצע ליטני, מלחמת שלום הגליל, מבצע דין וחשבון, עופרת יצוקה, מלחמת לבנון השניה, מבצע ענבי זעם, מבצע צוק איתן ומבצע שומר החומות.

חטיבת האש מורכבת משישה גדודים: ארבעה גדודים סדירים ושני גדודי מילואים. הגדודים הסדירים הם גדוד "קרן" 411 וגדוד "נמר" 405 גדודים המפעילים תומ"תים - תותח מותנע, גדוד "הרעם" 334 הגדוד הרקטי היחיד בצה"ל שמפעיל את המשגרים וגדוד "עיטם" 611 הוא הגדוד היחיד שמפעיל את מערך האיכון והמטאורולוגיה.

בשנת 2000 חיל התותחנים קיבל החלטה לשלב נשים בתפקידי לוחמה. מאז חטיבה 282 מובילה את נושא שילוב הנשים בחייל עם קצינות רבות בתפקידי מפתח ובדרגות בכירות בשלל הגדודים. במהלך שנת 2021 נשים שולבו באופן סופי בכלל הגדודים של החטיבה ובשלל תפקידי לוחמה שונים.

סמל חטיבת האש 282, עבר מספר שינויים במהלך השנים. בסמל המקורי, מופיעים התומ"ת והפגז, ייצוג למערכי היחידה בתקופה זו. בשנת 2009, הוחלף הפגז ברקטה ונוסף הנשר, אשר הופיע עד אז בסמל גדוד 427. בשנת 2017, שונה הסמל כחלק משינוי תפיסת ההפעלה, וארגון האגד כחטיבת אש. צבעיו נשמרו - שחור אדום ולבן כצבעי חיל התותחנים. במרכזו, מטרה שמייצגת את הדיוק, וסביבה מעגל פתוח שמתאר את הציווי הבסיסי לסגירת מעגלי אש. שני הלהבים שחוצים את הסמל מייצגים את החדות המבצעית הנדרשת מהחטיבה - בשגרה ובחירום.

בשנה האחרונה החטיבה פעלה במסגרת שומר החומות לא רק ברצועת עזה אלה גם בגבול הצפון ולקחה חלק משמעותי בעולם הפעלת האש וסגירת מעגל אש. בגבול הצפון גדוד 411 עזר כנגד פעולות של הברחות סמים ונשק ואף ירה ללבנון כתגובה על ירי של פלגים פלסטינים מדרום לבנון. בנוסף גדוד 611 זכה באות הרמטכ"ל על פעילות מסווגת תוך כדי שיתוף פעולה רב זרועית יוצא דופן עם חייל האוויר וחייל הים.