זה הנגמ״ש שמשנה את כללי המשחק בקרב

יכולות קטלניות בשדה הקרב, תנאים נוחים ללוחם ושינויי הכשרה שמגדירים מחדש את הדי-אן-איי של החטיבה הסגולה. לרגל הסבת חטיבת גבעתי לנגמ"ש מרכבה, שוחחנו עם רמ"ד נמר, סרן נועם לרנר, שסיפר לנו מה קורה כשלשועל נותנים נמר

04.03.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

לפני שלוש שנים הוחלט שגבעתי תהפוך לחטיבה מנומרת - מאז עברו הגדודים הסבה לנגמ"ש (נושא גייסות משוריין) מרכבה, שמבטיח לשנות את חוקי המשחק בשדה הקרב. החודש מסיימת חטיבת השועלים את המעבר, והופכת באופן רשמי להיות חצי נמרה - חצי לוחמת.

"אם פעם המטרה של הרק"ם (רכב קרבי משוריין) הייתה לשנע את הלוחם מנקודה א' לב', היום הנגמ"ש הוא חלק מהלחימה לכל דבר", פותח סרן נועם לרנר, רמ"ד נמר, בניסיון להסביר את גודל המאורע.

כל נמר מכיל את המערכת "מעיל רוח", שמגנה על הלוחמים באופן אקטיבי (רכיבים טכנולוגיים לזיהוי מדויק של מקור הירי, כדי לכוון אליו אש שתשמיד אותו לאחר היירוט), בנוסף להגנות הפסיביות (לוחות פלדה חסינות ירי) שקיימות בנגמ"ש. יכולות הקשר שלה מאפשרות לכלל הנמרים להבדיל בין חבר לטורף. 

יכולות העבירות, המהירות והשו"ב (שליטה והבקרה) בכלי משופרות בהרבה, ומבטיחות יכולת התמודדות עם תוואי שטח שונים וקשר הדוק בין כל הלוחמים. הנמר תוקף באמצעות מקלע 05 "קטלנית" שיושבת על הכלי, ומאפשרת ירי של עד 5,000 מטר.

"היתרונות הרבים של הנגמ"ש החדש, מבטיחים שהלוחמים יהיו מהירים, קטלניים ומוגנים יותר כשהם יוצאים למלחמה", מדגיש סרן לרנר.

גם נוחות הלוחמים נלקחה בחשבון - הכלי החדש מרווח הרבה יותר, ממוזג ומכיל מערכת לקירור מי שתייה וכו מושבים נוחים ורחבים יחסית, עם מנגנון אנטי-הדף שמונע פגיעה בחיילים אם הנמ"ר עולה על מטען גחון. המטרה היא שכאשר הלוחם נמצא בנסיעה אל שדה הקרב, הוא יוכל לנוח ולהתרענן - כך שהלחימה תתחיל עם פתיחת הכבש.

"ההסבה שינתה את כל תהליך ההכשרה של לוחם בחטיבה, ונוצרו שלושה פק"לים חדשים", מתאר רמ"ד נמר. בשלב ההכשרה, כאשר נקבעים הפק"לים, חייל יכול להיות נגביסט, קלע ומאגיסט, כמו בכל חטיבת חי"ר - אבל עכשיו נוספו עוד שלושה מקצועות - נהג, מפקד ומפעיל מערכות בנמר.

ההכשרה עליו אורכת חודש וחצי. בתחילה כל אחד מהפק"לים לומד את תחום האחריות שלו, ולאחר מכן לומד לשתף פעולה עם שני הפק"ליסטים האחרים: "מפעיל מערכות, צריך לדעת איך להפעיל אש תוך כדי נסיעה ובהתאמה להוראות מפקד הנמר".

לקראת סיום ההכשרה של כל לוחם בחטיבה ורגע לפני העלייה לגדוד, עוברים הלוחמים אימונים עם הכלי החדש. "תורת הלחימה, הטכניקות והתרגולות של הנמר, אלה דברים שחייבים ללמוד. איך נלחמים איתו, איך פורקים בצורה מבצעית מהכלי - זה חלק מהדי-אן-איי של החטיבה עכשיו", מבהיר סרן לרנר.

בנגמ"ש קיימות פלזמות פנימיות שמאפשרות ראייה היקפית, תאורות שונות בהתאם לצורך המבצעי ומערכת למיסוך עשן שגורמת לפריקה מבצעית ובטוחה יותר - כך בוודאות הלוחם מכיר את זירת הקרב ברגע שיוצא מהכלי, ומוכן להתמודד מול האויב בקטלניות ובמהירות. כשהחטיבה הסגולה מתאמנת כיום, היא מתוחכמת ומבצעית הרבה יותר.

לקצינים כמו מג"דים ומח"ט החטיבה, יש נמר פיקוד: "מדובר בכלי שיכול 'לשתות' את הרדיו וכך להוביל את השיח כשכולם עולים על הקשר בזמן לחימה. בנוסף, הוא בעל מערכות תקשורת לווייניות, שולחן נשלף, טלפונים אדומים ומערכות איכון חדשות".

הנמרים החדשים לא מתכוונים להישאר במקום, מתוך הבנה שהאויב ממשיך להתקדם גם הוא. המערכות של הנמר ימשיכו להשתפר ולהשתדרג במערכות התקיפה והתקשוב של הכלי, כדי להבטיח תמיד עליונות מבצעית.

בעתיד הקרוב יותר, צפויים להגיע נמרים לרפואה ולאחזקה של הגדוד, שיאפשרו חילוצים והענקת טיפול רפואי מבצעי בשטח. עם סיום ההסבה החטיבה תמשיך באימונים והגנה, כך שברגע שתידרש להילחם - תדע לעשות זאת במהירות, קטלניות ובכל גזרה.