ישבנו לשיחה עם מח"ט 401 החדש על הפעילות בלבנון. זה מה ששמענו
20 שנה אחרי שנפצע קשה במלחמת לבנון השנייה ואיבד את חבריו לצוות הטנק, אל"ם יואב שניידר חזר לתמרון בדרום לבנון - והפעם כמח"ט 401. לאחר 3 חודשים בהם פועלת החטיבה בלב הגזרה הצפונית, שמענו ממנו על ההישגים המשמעותיים, המחיר הכבד הכלול באובדן ורוח הלוחמים בשטח
מאז פתח צה"ל במבצע 'שאגת הארי', חטיבה 401 נמצאת בלב התמרון בדרום לבנון. בחודשים האחרונים כשגדודיה פועלים לאורך הגזרה, השתלטו הלוחמים על נקודות מפתח במרחב, פגעו בתשתיות אויב ופעלו להרחקת האיום מיישובי הצפון. 
חטיבה 401 מפעילות בדרום לבנון
לאחר שמפקד החטיבה הקודם, אל"ם מאיר בידרמן, נפצע קשה במהלך פעילות מבצעית במרחב, נכנס לפני יותר משבועיים אל"ם יואב שניידר כמח"ט החדש.
אל"ם יואב שניידר בטקס הכניסה לתפקיד
"נכנסתי לפקד כשהחטיבה הייתה בשגרה רציפה של לחימה", הוא מציג, "עם הישגים מבצעיים ברורים ועם מפקדים ולוחמים שממשיכים לפעול בעוצמה. 401 למודת קרבות ומשברים, אך היא גם למודת ניסיון איך להמשיך קדימה לעבר המטרה, עם חוסן בלתי רגיל".
הוא מתאר איך גם בדרום לבנון, אפשר לראות את ההישגים הלכה למעשה: "האויב נפגע וממשיך את הניסיונות שלו. הוא שבור, הוא פגוע, ואנחנו דוחפים אותו. אנחנו נכונים ומוכנים להמשיך לעשות כל שיידרש".
חטיבה 401 מפעילות בדרום לבנון
לצד הפסקת האש, מדגיש המח"ט כי בתקופה האחרונה פעלה החטיבה בשטח לבנון בעיקר להסרת איומים ותשתיות טרור של חיזבאללה. "הגענו עשרות קילומטרים לתוך לבנון", הוא משחזר, "דחקנו את האיום אחורה, ואנחנו עומדים איתנים בין יישובי הצפון לאויב".
ברמה האישית, החזרה לגזרה הצפונית מהווה לו כסגירת מעגל. לפני כ-20 שנה במהלך מלחמת לבנון השניה כשהיה מ"מ, הוא נפצע קשה ואיבד את שלושת פקודיו וחבריו לטנק בפגיעת ירי נ"ט. על אף שנפצע קשה בקרב ולמרות האובדן הגדול - הוא פועל היום עם החטיבה באותו האזור.
אך מאחורי התעסוקה מסביב לשעון עומד גם מחיר כבד ששילמה החטיבה לאורך המלחמה. "באוקטובר 24' איבדנו את המח"ט שלנו, אל"ם אחסאן דקסה ז"ל, ולצדו נפצע מח"ט נוסף, ונפגעו מפקדים וחיילים נוספים בפעילויות משמעותיות שונות, שביצענו גם בחזית הדרומית וגם בחזית הצפונית".
אל"ם אחסאן דקסה ז"ל
רק בשבוע שעבר, התמודדה החטיבה עם אובדן גדול נוסף - כשמג"ד 52, סא"ל דור בן שמחון ז"ל, נפל בקרב לצד שלושה מלוחמי החפ"ק שלו, סמ"ר נוה חבשוש, סמ"ר ליאב כבביה וסמ"ר יואב קליין זכרם לברכה. "כל אובדן של פקוד או חבר הוא משבר מאוד גדול, והבחירה להמשיך הלאה היא לא טבעית, היא מורכבת וקשה", הוא מתאר.
מימין לשמאל: סא"ל דור בן שמחון ז"ל, סמ"ר נוה חבשוש ז"ל, סמ"ר יואב קליין ז"ל וסמ"ר ליאב כבביה ז"ל
"הקשר שלי איתו היה מאוד מיוחד", הוא מפרט כשמזכיר את המג"ד, "אבל אני חושב שכל אדם שתשאל אותו על היחסים עם דבש (סא"ל דור בן שמחון ז"ל) - יגיד לך שהוא הרגיש שיש ביניהם משהו ייחודי. פשוט בן אדם שנקשרים אליו ישר", הוא נזכר.
ואכן בין השניים היכרות ארוכת שנים: בתקופה בה היה מג"ד 532 תחת חטיבת ההכשרות של חיל השריון, סא"ל בן שמחון ז"ל פיקד על אחת הפלוגות תחתיו. בהמשך, דרכם הצבאית נפגשה פעם נוספת - עם כניסתו של אל"ם שניידר לתפקיד הנוכחי, כשהוא שוב תחתיו, הפעם כמפקד גדוד.
"הוא ציני במידה, קצת שובב, ויש לו חיוך שאתה מיד מתאהב בו", הוא עוצר לרגע וממשיך, "מצד שני, מאוד משימתי, ובעל רוח לחימה שהיוותה מודל לחיקוי גם עבור פקודיו וגם עבורי. הרגשתי שיחד אנחנו עושים דרך מאוד משמעותית, וזו הייתה זכות עבורי לפקד עליו גם כמג"ד וגם כמח"ט".
"גם כשנפצעתי קשה, אחרי שאספתי את השברים וחזרתי להאמין באמונה שלמה בערכים שבשבילם אני כאן - היה לי ברור מה אני צריך לעשות", הוא משתף בגאווה.

חטיבה 401 מפעילות בדרום לבנון
אך לצד כל הצער, הוא מדגיש כי המטרה שלשמה הם נמצאים בשדה הקרב נמצאת מול עיניהם כל הזמן: "זה מה שאלו שנפלו היו רוצים. זה כואב מאוד, אך אנחנו מוכרחים להמשיך קדימה, לחבק את המשפחות, להרים את הראש ולנפח את החזה - עד שנשלים את המשימה בכל הכוח".
"הלחימה שאנחנו נמצאים בה כבר כמעט שנתיים וחצי", אל"ם שניידר מסכם, "בנתה את האתוס החטיבתי והכשירה דור של לוחמים. החטיבה וחייליה צריכים להיות גאים במה שהם עושים ובערכים שאנחנו דוגלים בהם. אנחנו פועלים כאן ככל שיידרש, ביום ובלילה, כדי להרחיק את האיום מהגבול ולמנוע ממנו להגיע ליישובים. המשימה שלנו היא לדאוג לביטחונכם, ולא ננוח עד שנדאג לכך".