משוכללת וממוקדת - כך מתאמנים למלחמה הבאה ב"רפאים"

בעזרת יכולות משוכללות, אמל"ח חדשני וטכנולוגיות מסווגות, לוחמי הרב-ממדית מוכנים להתמודד עם האויב המודרני בקרב שמשתנה בלי הפסקה. יצאנו לשמוע על התרגיל האחרון שלהם ולגלות איך יוצרים שפה משותפת ללוחמים שמגיעים מכל קצוות הצבא, כדי שברגע האמת, הם יפעלו כפי שהם מגדירים את עצמם - חוד החנית: מגיע רחוק, עם קצה חד וקטלני

29.08.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

במאה ה-21 האויב שונה. שדה הקרב המודרני רחוק ממה שהיה פעם, ולעיתים אף לא מזכיר את העבר בכלל. אמנם הנגמ"שים הישנים והטובים לא עזבו את הזירה, אך לצידם נוספו טכנולוגיות ופיתוחים רבים שיצרו צורות לחימה שלא נראו בעבר. חלקם לא אקסקלוסיביים לנו, והכוחות הפועלים נגדנו מנצלים אותם היטב.

על מנת להתמודד עם האתגר החדש, הוקמה לפני ארבע שנים יחידה מיוחדת בשם "רפאים", אך מוכרת יותר בכינוייה - הרב-ממדית. מטרתה לענות על הצורך המבצעי בקליטה ופיתוח של יכולות, טכניקות, אמל"ח וטכנולוגיות, וכל זאת בהתאם לשדה הקרב המשתנה והאויב הדינמי.

הרב-ממדית היא חוד החנית - כל היכולות הצבאיות מזוקקות למקום אחד, שיגדיל את האפקטיביות של צה"ל בשדה הקרב בטווח הארוך ויהווה כוח אופרטיבי בכל זירה. "אחת מהיכולות המרכזיות שפיתחנו בשנים האחרונות היא חשיפת תקיפה", מספר מפל"ג ג' ביחידה, רס"ן י', "היא מאפשרת לנו לזהות את האויב בעזרת כוח קומנדו קטן וחשאי, לחשוף אותו, ולהשמיד אותו 

בנוסף ליכולות המבצעיות המתפתחות ביחידה, הייחוד של הרב-ממדית הוא לא רק בטכנולוגיות או באמצעי הלחימה שעל רובם המוחלט לא נוכל לספר לכם, אלא בעיקר הוא טמון באנשים. "רפאים" בנויה מחיילי זרוע היבשה מכלל המקצועות השונים הקיימים בזרוע, ולצידם גם אנשי חיל האוויר. 

אני שואלת את רס"ן י' כיצד בונים שפה משותפת בין אנשים שמגיעים ממקומות כל כך שונים בצבא, והוא מסביר: "אחת המטרות במסלול שלנו היא ליישר קו וליצור שפה אחידה, שתאפשר שיתוף פעולה מיטבי בתוך היחידה. אבל מעבר לזה - אנחנו ממשיכים להתאמן ולשכלל את השפה, ובכך את השת"פ".

אחד מהאימונים האלו קרה ממש בשבוע שעבר - כאשר כלל היחידה, יחד עם מפקדה החדש, ביצעו תרגיל שנועד להכין את הלוחמים ליום פקודה, בו יידרשו להתמודד עם אויב במתאר הצפוני.

בתרחיש המרכזי, כך מספר רס"ן י', נדרשו הכוחות לנטרל מארב של חיזבאללה בשטחי לבנון. "אנחנו מקבלים אינדיקציה על כח אויב, ומתחילים בסדר פעולות שאותו פיתחנו ביחידה, המאפשר ללוחמינו לפעול לפני שכוחות האויב מספיקים להגיב. בעזרת הכוח הייחודי, אנחנו חושפים ומנטרלים את האויב".

"בשלב הזה הכוח המרכזי שלנו יכול להיכנס לשטח, ואז אנחנו מבצעים את הפעילות שלשמה באנו", הוא מספר, וכך - התרגיל מסתיים בהצלחה.

"באימון הזה הבאנו לידי ביטוי את הייחודיות שלנו: השילוב בין הידע שצברנו בעבר וההתבססות על תורת הלחימה של פעם, לבין החדשנות, האמצעים, היכולות והטכנולוגיות החדשות", מסכם רס"ן י', "אנחנו מתמקצעים בלהיות הקצה שמשפיע על הצבא כולו, והתרגיל הזה, שהיה מוצלח ומשמעותי, חידד עבורנו איפה אנחנו עומדים על מנת לבצע את המשימה הזו, אם תבוא, על הצד הטוב ביותר".