טיסות - חיילים בשירות סדיר, מילואים ועובדי צה"ל 36.0218

22.06.81

לקובץ PDF לחץ כאן

פקודות מטכ"ל , 22 יוני 81

36.0218 טיסות - חיילים בשירות סדיר, מילואים ועובדי צה"ל

 

תוקף סעיפים 1 עד 19 מה- 21 בספטמבר 2003

כללי

1. פקודה זו קובעת את אמות המידה והיקף זכאותם של חיילי צה"ל בשירות סדיר ובשירות מילואים ושל עובדי צה"ל, להטסתם במימון צה"ל בתחומי ישראל.

הגדרות

2. בפקודה זו:

א. "טיסות בתפקיד" - טיסות הדרושות לצורך מילוי תפקיד.

ב. "טיסות משפחה" - זכאות להטסת משפחה המוקנית לחייל בשירות קבע, המתגורר ומשרת במרחב הערבה.

ג. "מקום השירות" - מקום היחידה בה קלוט החייל להצבה על-פי קובץ רישום אישי או מקום אליו מסופח חייל לתקופה העולה על שלושה חודשים. אם מדובר ביחידה ניידת - מיקום היחידה בתקופה שבה התבצעה הטיסה.

ד. "מקום מגורים" - מקום מגורי החייל על-פי קובץ הרישום האישי.

ה. "משפחה" - בני זוג וילדים שגילם 21 שנים, לכל היותר, וכן ילדים שטרם סיימו שירות חובה, על-פי קובץ הרישום האישי, או המשרתים בשירות לאומי.

ו. "מרחב הערבה" - יישובים ויחידות הממוקמים מ"קיבוץ יהל" ודרומה.

ז. "רמת הגולן" - יחידות ויישובים הממוקמים בציר הצמתים: נהריה - סאסא - קצרין - מיצר, וצפונה.

ח. "מפקדים במילואים" - מפקדים בשירות מילואים בתפקיד מח"ט, מג"ד ומ"פ.

ט. "סל תקציבי" - ההקצאה התקציבית למימון טיסות על-פי פקודה זו, אשר אושרה לפיקוד, לזרוע או לסמכות, לפי העניין. הסל התקציבי כולל את הקצאת המקומות בטיסות מטוסים שכורים על ידי צה"ל.

י. "שירות קבע" - שירות קבע, לרבות שירות מילואים בתנאי קבע ושירות חובה בתנאי קבע.

עקרונות ההטסה

3. הטסתם של חיילי צה"ל ועובדי צה"ל, בהתאם לפקודה זו, מביתם למקום שירותם ובחזרה או במסגרת תפקידם, תתבצע באמצעות מטוסים השכורים על ידי צה"ל או באמצעות שוברי טיסה למטוסים של חברות אזרחיות, אשר יונפקו לחייל.

4. מסלול הטיסה במטוסים שכורים על ידי צה"ל הוא מנמל התעופה בן-גוריון לבסיס עובדה ובחזרה. מסלולי טיסה אחרים עושים שימוש בשוברי טיסה.

5. קביעת האופן שבו יוטס החייל, אם במטוס שכור על ידי צה"ל או באמצעות שוברי טיסה, וקביעת תדירות הטסתו, כאשר אלה בשיקול דעת המפקד לפי פקודה זו, תתבצענה על ידי אמות מידה שייקבעו על ידי הפיקוד, הסמכות או הזרוע, לפי העניין, ואמות מידה נוספות שבשיקול דעתו של מפקד היחידה. אמות מידה אלה יתנו דעתם ככל האפשר, למקום השירות ומקום מגוריו של החייל וליחס בין אלה למסלול הטיסה המתאים וכן רמת הפעילות, תוך שימת הדגש על שינוע החייל ליחידתו תוך מניעת בזבוז זמן ושחיקה ועל עמידה במגבלה התקציבית, כמפורט בהמשך.

עקרונות תקציביים

6. הסל התקציבי הכולל של טיסות בתפקיד וטיסות למקום השירות ובחזרה, באמצעות שוברי טיסה ובאמצעות מטוסים שכורים על ידי צה"ל, ייקבע מדי שנה על ידי אט"ל ויוקצה לפיקוד, לזרוע או לסמכות, לפי העניין.

7. הפיקוד, הזרוע או הסמכות, שלרשותם הועמד סל תקציבי, יפרסמו בתוך חודש מיום העמדת הסל התקציבי לרשותם, פירוט אמות המידה שקבעו בנוגע לחלוקתו של הסל התקציבי ליחידות המשנה שבסמכותם (להלן: החלוקה התקציבית).

8. באחריות הפיקוד, הזרוע או הסמכות, שלרשותם הועמד סל תקציבי, לוודא אי חריגה מהסל, וכן לכסות חריגות בסל במידה ויהיו.

9. הפיקוד, הזרוע או הסמכות, לפי העניין, יחליטו על אופן הקצאת הסל התקציבי ליחידות שבסמכותם ויעבירו ליחידות את הנחיותיהם באשר לאמות מידה מיוחדות שעל-פיהן צריך מפקד יחידה להפעיל שיקול דעתו.

החזר הוצאות טיסה

10. הסמכות לאשר תשלום חריג של החזר הוצאות טיסה בתפקיד או טיסה מהבית למקום השירות ובחזרה תהיה בידי הפיקוד, הסמכות או הזרוע הרלוונטיים, לפי העניין, לאחר המלצת מפקד היחידה. הפיקוד, הזרוע או הסמכות הרלוונטיים רשאים להורות להפחית את עלות ההחזר מההקצאה שאושרה ליחידת החייל.

אישור הטסה בשיקול דעת מפקדים

11. חיילים בשירות קבע, מפקדים במילואים ועובדי צה"ל רשאים לטוס במטוסים שכורים או בשוברי טיסה, בהתאם להקצאות שהעמידו הפיקוד, הזרוע או הסמכות, לפי העניין, ליחידתם, בכפוף לאישור מפקד היחידה, בדרגת סא"ל, לפחות.

12. באשרו את הטיסה, ייתן המפקד דעתו אם הטיסה תבוצע במסגרת שוברי טיסה או מטוסים שכורים על ידי צה"ל, כאשר במידת האפשר - יאשר הטיסה במטוסים שכורים על ידי צה"ל.

13. קצין התחזוקה או ההספקה ינהל תיעוד של הטיסות שאושרו ביחידתו, בו יצוינו פרטי החיילים שהטסתם אושרה, אופן הטיסה (אם במטוס שכור ואם בשוברי טיסה) והטעמים לאישור. הפנקס יציין גם את פרטי הגורם המאשר.

14. חיילים בשירות חובה אינם זכאים לטיסות, למעט במקרים שנקבעו במפורש בפקודה זו, או בנסיבות אישיות מיוחדות אשר אושרו על ידי מפקד יחידה בדרגת אל"ם, לפחות, או כשהם מלווים דואר מקמ"רי שסוגו הביטחוני "סודי ביותר", לפחות.

15. אזרח המבצע או המוזמן למשימה (כגון: אומן, מרצה, יועץ ארגוני) יוטס בהמלצת מפקד היחידה שדרגתו אל"ם, לפחות, ובאישור רמ"ח תחזוקה, לאחר שהציג העתק חוזה ההתקשרות שלו עם משרד הביטחון, המוכיח כי לא שולמו לאזרח הוצאות נסיעה לביצוע תפקידו.

טיסות מפקדים במילואים - באחריות אכ"א

16. 

א. מפקדים במילואים זכאים ל - 12 טיסות בשנה ללא תלות במועד ביצוען במהלך השנה.

ב. זכאות זו אינה באה במקום מתן החזרי הוצאות נסיעה שלא במסגרת שירות מילואים פעיל לה זכאים מפקדים, על-פי פ"מ 0310.

ג. מפקדים במילואים הזכאים לרכב שכור במהלך ביצוע שירות מילואים פעיל, יוכלו להמיר את השימוש ברכב השכור לזכאות לטיסות.

טיסות חיילים למקום השירות וחזרה

17.

א. חייל בשירות חובה, חייל בשירות קבע ועובד צה"ל המתגוררים במרחב הערבה ומשרתים ביחידות הממוקמות בציר הצמתים גלילות - מורשה - ירקונים וצפונה, זכאים לטיסה אחת הלוך וחזור בחודש קלנדרי.

ב. חיילים בשירות חובה המזוכים בתוספת לחימה, וכן חיילים בשירות קבע המשרתים ביחידה ברמת פעילות א+, העונים על אחד מהתנאים הבאים, זכאים לשתי טיסות הלוך וחזור בחודש קלנדרי בנתיב אילת - ת"א - צפון או בנתיב צפון - ת"א - אילת, כאשר הם:

1. משרתים במרחב הערבה ומתגוררים במרחב רמה"ג.

2.  מתגוררים במרחב הערבה ומשרתים במרחב רמה"ג.

3. חיילים בשירות חובה המתגוררים במרחב הערבה השוהים באזורי ירושלים, בית לחם, בית שמש, חברון וצפונה, במסגרת פעילות מבצעית בלבד.

ג. חיילים, כאמור בסעיפי המשנה א ו-ב לעיל, המשרתים ביחידות ניידות או בקורסים, יהיו זכאים לטיסות רק בזמן בו הם עומדים בתנאי הזכאות, כמפורט בסעיפי משנה א או ב לעיל.

ד. חיילים בשירות חובה, הזכאים לשוברי טיסה, כמפורט בסעיף 17, סעיפי משנה א עד ג לעיל, יקבלו את שוברי הטיסה במשרד קצין העיר אילת. שוברי הטיסה, שיחולקו למשרתי הקבע, יהיו על חשבון הסל התקציבי של הפיקוד, הזרוע או הסמכות.

טיסות משפחה - באחריות אט"ל

18.

א. חייל בשירות קבע המשרת במרחב הערבה ולצורך ביצוע תפקידו עברה משפחתו לגור במרחב הערבה, יהיה זכאי לטיסות משפחה.

ב. חייל שעומד בקריטריונים שפורטו בסעיף משנה א לעיל, יהיה זכאי לטוס בקו ת"א - אילת כתושב אילת (הלוך ושוב), הוא ומשפחתו, עד פעם בשנה קלנדרית, ללא אפשרות לצבירת הזכאות.

ג. חייל שמקום מגוריו האחרון, לפני שהעתיק את מגוריו למרחב הערבה, היה חיפה וצפונה, על-פי קובץ רישום אישי, והוא עונה לקריטריונים שפורטו בסעיף משנה א לעיל, יהיה זכאי לטוס בקו אילת - חיפה כתושב אילת (הלוך ושוב), הוא ומשפחתו, עד פעם בשנה קלנדרית, ללא אפשרות לצבירת הזכאות.

ד. חייל כנ"ל, אשר ברשותו ובבעלותו רכב פרטי הרשום על שמו והמעונין לנסוע עם משפחתו ברכבו הפרטי במקום לטוס, יוכל לקבל החזר הוצאות נסיעה ברכב על-פי התעריפים הנהוגים באוטובוס, עבורו, כאמור בסעיף משנה א לעיל. כל נסיעה כנ"ל תיחשב על חשבון טיסה המגיעה לו. החזר הוצאות הנסיעה יבוצע מדי שבוע, בהתאם לעקרונות המפורטים בפ"מ 0521. אחריות הפיקוח והבקרה בידי מפקד היחידה.

ה. חייל שעומד בקריטריונים המזכים בטיסות משפחה בזמן סיפוחו ליחידה במרחב הערבה, יהיה זכאי לטיסות משפחה, רק אם תקופת הסיפוח ארוכה יותר משלושה חודשים רצופים.

סמכות אישור חריגים

19. לאכ"א-מחלקת הפרט, בתיאום עם רמ"ד ההובלה והטיסות, לאחר שקיבל התייחסותו של הפיקוד הרלוונטי, הסמכות לאשר חריגים לפקודה זו.