לקובץ PDF לחצו כאן

הוראות הפיקוד העליון , 20 אוק' 87

3.0210 קצין מקצועי

 

הגדרה

תוקף סעיפים 1 עד 14 מה15- דצמ' 97

1. דרגת קצין מקצועי - דרגה המוענקת לחוגר אקדמאי בשירות סדיר או בשירות מילואים, שלא הוכשר לקצונה, המשובץ במקצועו והמתמנה לתפקיד, המוגדר בתקן כתפקיד של קצין אקדמאי. רשימת דרגות הקצינים המקצועיים בצה"ל מפורטת בהפ"ע 3.0201.

 

כללי

2. דרגת קצין מקצועי תוענק כמפורט בפ"מ 32.0220, בהק"א 32-01-03 ובהק"א 32-02-13.

3. חובותיו וזכויותיו של קצין מקצועי הן כחובותיו וזכויותיו של קצין זוטר, כמפורט בהפ"ע 3.0201, למעט הסמכות לשפוט בדין משמעתי.

4. מעמדו של קצין מקצועי, לצורך העמדתו לדין ולצורך קביעת הסמכות לקריאתו כחייל מילואים על-פי חוק שירות ביטחון (נוסח משולב), התשמ"ו-1986, מקביל לזה של קצין בדרגת סגן, או - במידה שהוא עומד בתנאים המפורטים להלן - מקביל לזה של קצין בדרגת סרן:

א. אחד מהתנאים המפורטים להלן:

1) בשירות קבע - בעל פרק זמן מזערי (להלן - פז"ם) של שנתיים לפחות בדרגת קצין מקצועי, ובעל ותק של שלושים ושישה חודשים בשירות סדיר.

2) בשירות מילואים - עומד בתנאים הנדרשים להעלאה לדרגת סרן, כמפורט בהפ"ע 0207, כאשר דרגת הקצין המקצועי נחשבת כדרגת סגן.

ב. משובץ בתפקיד על תקן סרן, לפחות, המוגדר כתפקיד של קצין אקדמאי.

5. קצין מקצועי יענוד סימני דרגה, כמפורט בהק"א 33-11-02, אך לא יענוד את הדרגה, שהיה זכאי לענוד לפני קבלת דרגת הקצין המקצועי האמורה.

6. קצין מקצועי יידרש - כתנאי להסמכה לקצונה - לעמוד בתנאים המפורטים בהפ"ע 3.0204.

 

תוקף דרגת קצין מקצועי

7. דרגת קצין מקצועי תבוטל במועד המוקדם מבין המועדים האלה:

א. מועד ביטול המינוי לתפקיד בגינו הוענקה לחייל דרגת קצין מקצועי.

ב. מועד ההסמכה לקצונה, כמפורט בסעיף 6 לעיל.

ג. בתום 12 חודשים ממועד השחרור של החייל משירות סדיר, כמפורט בסעיף 8 להלן או במועד פיטורו של החייל משירות ביטחון.

ד. אם חדל להתקיים אחד מהתנאים לפיהם הוענקה הדרגה לחייל - באישור רח"ט הסגל.

8. דרגתו של קצין מקצועי, העובר מהכוחות הסדירים לכוחות המילואים, תוקפא לתקופה של 12 חודשים, לכל היותר. אם בתוך תקופה זו יוצב הקצין על תקן אקדמאי, יוכל להמשיך לשאת את דרגתו. אם יוצב על תקן חוגר, תבוטל דרגתו.

 

קידום לאחר ביטול דרגת קצין מקצועי

9. חוגר שדרגת הקצין המקצועי שלו בוטלה, יוחזר למיטב-ענף תגבורת סדיר; במידה שהוא בשירות חובה – לאמ"ש-חטיבת הסגל-מנהל הנגדים; במידה שהוא בשירות קבע או למיטב-ענף תו"ש מילואים (במידה שהוא בשירות מילואים), לשיבוץ מחדש, ותוענק לו דרגת הקבע בסולם דרגות החוגרים, שאליה היה מגיע לפי הוותק כחוגר, אילו לא נשא דרגת קצין מקצועי, ובלבד שדרגה זו לא תהא נמוכה  מדרגת סמל. הזנת הדרגה במחשב תהיה באחריות חטיבת הסגל-מדור רישום (לגבי חיילים בשירות סדיר) ובאחריות חטיבת הסגל-מדור מילואים (לגבי חיילים בשירות מילואים).

 

שכר

10. שכרו של קצין מקצועי ייקבע בהתאם לדירוג המתאים להשכלתו, כמפורט בהק"א 32-01-03.

תוקף סעיף 11 מה-10 במארס 2008

11. חייל בשירות סדיר שנשא דרגת קצין מקצועי במשך שנה וחצי, לפחות, ודרגה זו בוטלה, ימשיך לקבל את השכר שקיבל כקצין מקצועי, כל עוד שכר זה גבוה מהשכר הכולל, לו הוא זכאי באותה עת. לעניין סעיף זה "שכר" - שכר היסוד הנקבע לפי הק"א 32-01-03 בלבד, ללא מענקים או תוספות לשכר הניתנות לקצין מקצועי כל עת שהוא נושא דרגה זו.

 

סמכויות

12. הענקת דרגת קצין מקצועי תהא באישור אמ"ץ-מחלקת הסגל-רע"ן אקדמאים - לגבי קצין בשירות סדיר, או באישור אמ"ץ-מחלקת הסגל-רמ"ד מילואים - לגבי קצין בשירות מילואים.

13. אמ"ש-רמ"ח הסגל מוסמך, בנסיבות מיוחדות, לאשר הענקת דרגת קצין מקצועי גם שלא בהתאם לאמור בהוראה זו.

14. ראש אמ"ש מוסמך, בנסיבות מיוחדות, לבטל הענקת דרגת קצין מקצועי גם שלא בהתאם לאמור בהוראה זו.