אתם לא צריכים לתייג את חמאס בסטורי שלכם, הוא כבר צופה

כולנו רגילים לבדוק מי מהחברים שלנו צפה לנו בסטורי, אבל חשבתם פעם מה אתם מראים לאויב? ראש מחלקת ביטחון המידע בצה"ל מסבירה בדיוק מה המוקשים שאורבים בפייסבוק ובאינסטגרם, בתדר של החטיבה בקשר, ואפילו בסלפי עם חברים - שעלול לספק יתרון משמעותי לאויב במערכה

20.05.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

כמעט כל מי שנמצא ברשתות החברתיות כבר מכיר את זה: התראות משונות שקופצות בתיבת ההודעות. חלקן יציעו לך להצטרף לאפליקציית היכרויות, אחרות יזדהו כתומכי ישראל נלהבים שיפתו אותך לקרוא את "האמת" - ויש כאלו שבכלל יגיבו לכם בחינניות על סטורי אקראי מהבסיס. 

מסתבר שמאחורי החשבונות התמימים האלו עלולים לעמוד פעילי טרור, שמנצלים אזרחים על מנת להשיג מידע על המיקום של כוחות צה"ל, סדר הגודל שלהם ואפילו על אמצעים מסווגים. "חמאס עוקב אחרי חיילים דרך פרופילים פיקטיביים ברשתות החברתיות כדי ליצור קשר ולקבל מידע על תצפיות, הקלטות ומיקומים", מאשרת ראש מחלקת ביטחון מידע בצה"ל, אל"ם ר'.


כך הזהירו פעם את החיילים מפני ביטחון מידע

בעזרת מספר טקטיקות פשוטות הם עלולים להגיע להמון נתונים - כאלה שנראים לנו לא מזיקים, ולפעמים גם לא מבינים כמה הם קריטיים לאויב. גם כעת, בימים בהם דיווחים על נפילות ואזעקות הפכו לחלק מהיום-יום, אל"ם ר' מדגישה שהתופעה מסייעת לאויב לדייק את עצמו בשיגור הבא: "פרסום כזה ברשתות החברתיות ובתקשורת, מאפשר לארגוני הטרור לכוון טוב יותר ולבנות סדרי פעולה - עם משמעות קריטית".

יכולת נוספת בה הם משתמשים על מנת למפות את מיקום הכוחות היא ה"סטורי" - כן כן, סטורי. מדברי רמ"ח ביטחון מידע עולה כי דווקא ההרגל הוויראלי הוא אחד הגורמים המרכזיים שיכולים לשמש נגד הצבא במערכה הבאה.

ניקח לדוגמה את אותו סטורי שתמצאו כמעט בכל סופ"ש בראש הפיד שלכם באינסטגרם. אתם סוגרים שבת באחד מהמוצבים, ומעלים תמונה על מדי א' בדרך לארוחת שישי. אם ננסה לפרק אותה לגורמים, נגלה המון מידע שדרכו אפשר להבין המון עליכם ועל היכולות של הצבא:

החל מתג היחידה, דרך מספר האנשים בתמונת "הצוות שלי במלואו", ועד הנוף הפסטורלי שברקע - דרכו ניתן למקם את הצוות שלכם על מפת הארץ, לזהות מבנים מסווגים או אמצעים טכנולוגיים רגישים.

וזה לא נגמר שם: מהתמונה שהעלתם אפשר להגיע לפרופיל שלכם ושל כל המתויגים, להבין מהם את שגרת האימונים, ובשיטוט מעמיק גם לקבל תמונה כמעט מלאה של מהלך השירות שלכם - שתשרת את מטרות האויב, הרבה יותר משתוכלו לתאר.

"חדל קשקשת ברשת"

בכל רגע ברשתות הקשר הצה"ליות מועברים מסרים רבים: התקדמות כוחות מנקודה א' לנקודה ב', דיווח על איומים בהמשך הדרך, עדכוני מצב רגעיים ותכנונים טקטיים-עתידיים. קצינים וחיילים מחזיקים לרוב ברשתות קשר במספר רמות סיווג, שיוכלו להעביר את המידע המתאים מבלי חשש לדלף. 

אך כחלק משורת האיומים, אותם פורסת ראש מחלקת ב"ם בשיחתנו - היא מדגישה את נהלי הדיבור בקשר (נדב"ר) במיוחד. הסיסמה הוותיקה של הצבא - "האויב מאזין" - עודנה תקפה, ובעצימות גבוהה יותר בזמן מבצעי.  לשימוש לא נכון בקשר, מעבר לרשת לא מסווגת והעברת מידע מסווג - יש משמעות גדולה במיוחד על התקדמות הכוחות ומה שיחכה להם מעבר לפינה.

חיילי המחלקה, שאמונים על מניעת דלף של מידע מסווג בצבא, עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות, ויודעים להצביע על מספר שגיאות נפוצות שיכולות להימנע בעזרת ערנות מינימלית: כמו הקפדה על נדב"ר אך ורק ברשתות מסווגות, לא לדווח ברשתות על נקודות נפילת טילים ופגיעות בתשתיות, ובעיקר לשמור על תשומת לב לכל תנועת חשודה ברשתות החברתיות - בהעלאת תכנים ובפתיחת קישורים ממקורות לא מזוהים.