היינו עם ה"נשרים" במובלעת מעבר לגדר עם סוריה

הלוחמים האלה צעדו במובלעת מעבר לגדר הסורית בשבוע שעבר, כחלק מפעילות מבצעית. 6 שעות, 5 קילומטרים בחושך, 20 מפקדים ולוחמים מגדוד המילואים של חטיבה 474 ותחושת שליחות משותפת

17.03.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

כ-20 מפקדי ולוחמי מילואים מגדוד 7490 של חטיבת הגולן והחרמון חצו את המכשול עם סוריה, באחד הלילות בשבוע שעבר. הם נכנסו לתוך מובלעת בצפון רמת הגולן - שטח בריבונות ישראלית שנמצא מעבר לגדר הפיזית, שם ביצעו פעילות מבצעית חשאית. 

הם יצאו לדרך ב-23:00, ובמשך שש שעות הלכו כחמישה ק"מ בחושך מוחלט, צמודים לאזורים ממוקשים, כשאף מכשול לא מפריד ביניהם לבין הצד הסורי. חברו אליהם יחידת עוקץ, סילוק פצצות, טנקים ומחלקת מרגמות של גדוד 202. 

לאחר שהתמקמו במרחב, הגיע שלב המארב ופטרול החרש. "לאחרונה הסתובבו במובלעת הרבה מאוד רועי צאן", מסביר רס"ן מאיר טל, המ"פ שהלך בראש הכוח, "אנחנו מבינים שהם לא מגיעים למרחב הגדר בתמימות - אלא מדובר בפעילות מטעם ארגון מסוים, כדי לבחון את ערנותנו ולהכין את הקרקע לפיגועים במתווים שונים".

החשש הוא שאותם רועי צאן יניחו מטעני חבלה, ובמהלך הפעילות, התצפיות אפילו זיהו גופים נעים במרחק לא רב מהם. אבל את מאיר המ"פ, כך נדמה, זה לא עוצר: "חשוב שהאויב יידע שאנחנו נמצאים במרחב הזה ומממשים את הריבונות שלנו - גם ביום וגם בלילה, העיניים והאוזניים שלנו שם, איפה שצריך". 

פעילות מבצעית חוצת גדר היא דבר די נדיר ליחידת מילואים, במיוחד כשהיא הופכת לנוהל קרב סדור של שלושה ימים. "זה מאוד רגיש. לא מובן מאליו ללכת שם, כשכוחות אויב שפועלים מתצפתים ובוחנים אותנו", מציין המ"פ.

עד לפני כמה שנים, שלטו בשטח הזה מליציות של ארגוני מורדים שלחמו בצבא הסורי - שגזמו את כל היער בשביל עצים להסקה. כך גם רס"ן טל זכר את האזור מפעילויות קודמות בהן היה, אך כשנכנס למובלעת בשבוע שעבר הוא גילה שהטבע צמח מחדש.

"הלכנו בתנועה מבצעית, לצד יער צעיר, בשטח מלא אבנים וסלעים. זה קשה פיזית וחייבים להיות דרוכים כל הזמן. אם יש טעות בציר הניווט - אתה עלול למצוא את עצמך בשדה מוקשים או בתוך סוריה".

בעיני רס"ן טל, עצם העובדה שהחטיבה בוחרת לשלוח למשימה כזו את גדוד המילואים שלה, מהווה הבעת אמון גדולה. "הפעילות מאפשרת לנו ללמוד בצורה הכי טובה את הגזרה שבה נילחם בזמן אמת. ברגע שחוצים גדר, מתחדדים מאוד", הוא אומר ומיד חש צורך להבהיר, "יצאנו לשליחות חשובה עם הרבה אחריות למען ביטחונם של תושבי הגולן - אבל זו לא איזושהי "דרמה'".

לסיום, הוא מבקש להביע הערכה לאנשי המילואים בגדוד: "הם מגיעים מהבית, עוזבים את המשפחה ומתייצבים למשימת ההגנה על תושבי רמת הגולן והגבול הצפוני של המדינה - ומבחינתנו, זה ברור מאליו".