מראש הנקרה ועד הר דב - השנה המבצעית שהייתה בגזרת לבנון

זו הייתה שנה מתוחה בגבול לבנון, אך הלמידה על חיזבאללה רק התעצמה בהתאם. חזרנו עם סגן מפקד אוגדה 91 לכמה מהאירועים הבולטים, כדי להבין איך שומרים על דריכות גבוהה במטרה להבטיח עליונות מבצעית, ומה באמת התרחש ב-365 הימים האחרונים בגזרה שבה מוכנות הלוחמים בקצה - היא ללא פשרות

03.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

אין מי שלא יסכים עם זה - 2020 הייתה שנה מוזרה, שלא תישכח לעוד הרבה זמן. קפסולות, מסכות, אדים במשקפיים, סגירות ארוכות בבסיס וחגים מצומצמים - היו רק חלק קטן ממנה. אבל בגזרת גבול לבנון, 2020 הייתה שונה מסיבות קצת אחרות.

נחזור להתחלה. כשחגיגות הסילבסטר של תחילת השנה החדשה הסתיימו, מרחב הצפון נדמה שקט באופן יחסי - אבל כבר אז, גובשה באוגדה 91 ההערכה שסביר ש-2020 לא תמשיך ככה בגזרתה, ושיש להתכונן לכל תרחיש.

בחלוף החודשים, כך מעיד סגן מפקד אוגדה 91, אל"ם יאיר אור - הדריכות גברה. הדרג הפיקודי יישם במלוא העוצמה את הלקחים מאירועי 'בין המצרים', והתאים את תרגולות הלחימה בקצה להיערכות הצפויה מול חיזבאללה - שגם הוא, מתכנן להגיע חזק יותר להסלמה הבאה: "קיימנו הרבה אימונים, בנינו באופן אינטנסיבי טכניקות קרביות ממוקדות חזית, וחידשנו את התפיסות הקיימות - ובסוף, זה השתלם".

לא הרבה פורסם על אודות מה שהתרחש בגבול הצפוני בין ינואר ליולי 2020. אל"ם אור מתייחס לכמה מהאירועים המרכזיים: "חלק גדול מהפעולות שלנו בקרקע ובשטח, היה לייצר תשתיות הגנה - איתרנו ופרצנו צירים נסתרים שהאויב לא ראה, שאפשרו לנו לנוע בגזרה בחופשיות, הקמנו מחסות ומרחבים מוגנים נוספים בצמתים, ביישובים ובבסיסים, ופיתחנו עוד תשתיות לוגיסטיות שיעניקו לנו שליטה עליונה במקרה של הסלמה בגבול".

"בזמן הזה, גם המשכנו להגן מפני נסיונות חדירה של מסתננים מלבנון לישראל, והגברנו את הפעילות שלנו בקו המגע", מוסיף הסמאו"ג הערה חשובה, "גדר הגבול היא לא רק גדר - זו מערכת שלמה עם אמצעים מתקדמים, שבסוף אמורה להוות מכשול לאויב. הגבול עם לבנון משתרע על אורך של כ-130 ק"מ, ואנחנו עובדים גם על תוכניות להאריך את המכשול במקומות הרלוונטיים". 

אמצע הקיץ מתקרב. ב-20 ביולי נהרג פעיל חיזבאללה לבנוני על אדמת סוריה, בתקיפה שיוחסה על פי פרסומים זרים לישראל. מאז אותו הלילה, אוגדה 91, בהובלת פיקוד הצפון, נכנסה לתקופה של התרעה מבצעית וכוננות מוגברת, שנמשכה מעל ל-100 ימים - בעוד שארגון הטרור איים שיפגע בחיילי צה"ל. איום, שעדיין לא ירד מהפרק.

"אנחנו בעצם מפנים את כל המשאבים למימוש התוכניות שהכנו לקראת יום של הסלמה - בחטיבות, בגדודים, במפקדת האוגדה ובפיקוד - כדי להצליח לעמוד במשימה: לצמצם עד כדי אפס נפגעים לכוחות צה"ל, תוך שמירת ההגנה על גבול הצפון והתושבים", מצהיר אל"ם אור. 

האוגדה נפרסת בצורה שונה במרחב, מאיישת את המפקדות באנשי מילואים, ומביאה לגזרה כוחות מיוחדים שעליהם הסמאו"ג מעיד ש"האויב עוד לא ראה דבר כזה". כוחות התגבור האלו מוסיפים, לדבריו, מרכיבים מאוד משמעותיים, ומהווים מעטפת התקפית בעלת יכולת מענה חזקה ביותר: "מה שנקרא, קיבלנו חיזוק מכל הזרועות - אוויר, ים ויבשה, והמאמץ המודיעיני בגזרה היה חד ומדויק". 

בחודשים יולי ואוגוסט, האויב מנסה לממש שני ניסיונות פיגוע - ובשניהם נוחל כישלון. "האירועים היו שונים, ולכל אחד הוגדרו תכליות שונות", הוא מבהיר, "במקרה הראשון, חיזבאללה ניסו להוציא פיגוע בהר דב, ושיבשנו את הפעילות שלהם. במנרה, הם ירו במטרה לפגוע בלוחם צה"ל, אבל החטיאו בעקבות תכנון לקוי, וממש באותו הלילה, בתגובה, אנחנו תקפנו עמדות של הארגון בחזית לבנון".

האוגדה שאפה לפעול במהלך ההתרעה בהתאם לקו מנחה שהגדירה: כשיפרוץ אירוע - צה"ל הוא זה שיסיים אותו, כשידו על העליונה, תוך שלילת יכולות מהאויב. "זה רעיון מבצעי שאנחנו מממשים פה בגזרה, והוא מוכתב במדיניות הפעלת הכוח שהרמה הממונה קבעה. הדירקטיבה מבחינתנו היא להגיב על מנת להעביר מסר חד וברור - לא משתלם לאויב לנסות ולפגוע בצה"ל ובמדינת ישראל".

"התקופה שבין יולי לנובמבר", הוא ממשיך, ״הייתה מאוד משמעותית. בסוף, מדובר ברצף של אירועים שנערכנו אליהם בתצורה מבצעית שונה מהשגרה. הצלחנו להתרגל למצב החדש במהירות ולתמוך בקצה המבצעי - החל משינוע ציוד ואמל"ח ועד מזון ודלק, ומתן התנאים המקסימליים שהחיילים זקוקים להם בשביל לשמור על כשירות. זה היה מאתגר, אבל כולם גילו הירתמות ומקצועיות מוחלטות".

ועל אף שהערכת המצב משתנה כל הזמן, ורמת הכוננות עולה ויורדת, אוגדה 91 ממשיכה לעסוק במציאות המתהווה בגזרה ובמוכנותה ליום קרב. "זה מתבטא בכך ששינינו טכניקות ותרגולות, הוספנו לגזרה אמצעים טכנולוגיים נוספים כמו רחפנים, ועשינו דברים נוספים עליהם לא אוכל לפרט", אומר הסמאו"ג בתמצות.

"לאורך כל ההתרעה, וגם לאחריה, המשכנו ונמשיך לממש את הריבונות שלנו בגבול, במיקוד על קיום פעילות מבצעית רבה, גלויה וסמויה, לפני המכשול ובתוך המובלעות, עד הקו הכחול - במעטפת מלאה של איסוף, מודיעין וכוחות אש. הנוכחות שלנו מורגשת", מבהיר הסמאו"ג. 

 הלמידה על חיזבאללה נמשכת כל הזמן, והיא מתעצבת עם התפתחותו. "לוחם שתופס פה קו, כל הזמן לומד איך נראה האויב ואיך הוא תוקף", הוא מסביר, "זה לא סוד שבכל שנה שעוברת, הארגון ממשיך להתבסס - אנחנו רואים אותו בונה תשתיות ומוסיף היערכות וסיורים. חלק מהמאמץ שלנו הוא לשבש ולהקשות עליו - בין אם זה בחשיפה שלו, ובין אם דרך מיצוי אחיזת הקו הכחול ושיפור התשתיות עד הקצה".

את שנת 2020, למרות מורכבותה, מסכם אל"ם אור כמוצלחת במיוחד: "לאנשי צבא אין הרבה הזדמנויות לתכנן, ובסוף גם לממש את מה שהם תכננו - הייתה פה קריאה נכונה של המפה. לא סתם הלוחמים והמפקדים היו מוכנים. אנחנו כל הזמן ממשיכים לבחון את מה שקורה בגבולות ולהפיק לקחים מכל אירוע".

"האוגדה ברמת מוכנות מאוד גבוהה", סמאו"ג 91 אומר בסיום השיחה שלנו, "תושבי הצפון יכולים להרגיש בטוחים. הוכחנו את זה כשבשיא ההיערכות המבצעית - הצימרים והפארקים הלאומיים היו מלאים. גם לקראת 2021, אנחנו ערוכים ודרוכים לכל תרחיש אפשרי".