אנחנו כבר יודעים אילו צורות יהיו בטקס המשואות. רוצים הצצה?

אנחנו מקווים שהספקתם להתגעגע לדגלנים בטקס המשואות בערב יום העצמאות - כי אחרי הפסקה של שנה, הם חוזרים, ובגדול. איך נראה יום חזרות? כמה קילומטרים צועד דגלן? ומי מחליט אילו צורות תראו בטקס? קיבלנו הצצה מקדימה למופע של המדינה

04.12.21
גל רביבו, יוני אפשטיין ויובל בניאן, מערכת אתר צה"ל

 

לפני שנה, בעיצומן של ההכנות, ולאחר שבועות של חזרות - החליטו לשלוח את הדגלנים הביתה. הקורונה רשמה לעצמה עוד הישג מרשים: ביטול הטקס הגדול והנצפה ביותר בישראל, כמו שאנחנו מכירים ואוהבים. אבל לכבוד עצמאות 2021, הם חוזרים, מתרגשים לא פחות מאיתנו.

 

"זה מרגיש כאילו אני נולד מחדש", משתף בלי שמץ של ציניות אל"ם במיל' בנצי אשר, מפקד יחידת הטקסים הפיקודי, שמלווה את כל הטקסים הממלכתיים, ואת ערב העצמאות בפרט, כבר 20 שנה. 

על מנת שמופע הדגלנות החגיגי יהיה מרשים כתמיד, דרושה כמובן הכנה מרובה ומדויקת. הכל מתחיל בוועדת שרים אחת, שמחליטה מה יהיה הנושא המרכזי. לאחר בחירתו, יושבים אל"ם אשר ומפקד הטקס,  אל"ם שמעון דרעי, ובוחרים את הסמלים והצורות שירכיבו 72 הדגלנים. 

"אנחנו פועלים בהתאם לנושא המרכזי, מדסקסים, מתייעצים עם אנשים, שומעים דעות שונות ובסופו של דבר מגיעים להחלטה", מספר מפקד יחידת הטקסים, "ככה אנחנו יוצרים מתכון מנצח של סמלי צה"ל והמדינה המסורתיים, יחד עם הפתעות חדשות".

גם המיונים לדגלנות לא קלים בכלל. "בחרנו פרטנית כל אחד ואחת מהם", אומר אל"ם אשר, "אנחנו מנסים ליצור פסיפס אנושי שמראה מי אלה האנשים מאחורי צה"ל. יש משתתפים מכל החברה הישראלית ומכל התפקידים: חיילים וחיילות, קצינים וקצינות, נגדים ונגדות, לוחמים, תומכ"ל ועורפיים".

הכנת הדגלנים והדגלניות למופע לוקחת כמספר שבועות. ימי החזרות מתחילים כבר ב-6:00 בבוקר, וב-6:45 נערך מסדר בוקר - כן, גם לנגדי המשמעת שביניהם. לאחר מכן, אוכלים ארוחת בוקר, וב-7:45 מתחילות החזרות הקדחתניות למופע. הן נמשכות עד השעה 22:00, כשבין לבין עוצרים לאכול. 

"אנחנו דואגים להם שיאכלו וישנו טוב, אבל בכל זאת מדובר בימים ארוכים ומתישים, בהם כל אחד מהם צועד בממוצע יותר מ-15 ק"מ רק בחזרות", מוסיף אל"ם אשר. "למרות הקושי, הרצון וההתרגשות שלהם לקראת המעמד והטקס הם בלתי נתפסים".

"זאת אולי לא פעילות מבצעית, אבל ההכנה לטקס שהחיילים עוברים, לא קיימת בשום מקום אחר", הוא מסביר, "צה"ל הוא לא צבא של טקסים - אנחנו מתעסקים בלחימה. כשאנחנו משתתפים בטקס הכי גדול במדינה, התפקיד שלנו הוא להראות את צה"ל במיטבו - כמו שהוא בפעילות מבצעית, ככה הוא גם בטקס. לכן, אנחנו לוקחים את זה ברצינות, ודואגים להכין את עצמנו בצורה המיטבית".

על אף שהקורונה לא ביטלה לגמרי את המופע השנה, היא עדיין השאירה עליו את חותמה. בין אם זה היערכות הטקס לפי הנחיות משרד הבריאות, הקהל המצומצם שיוכל להגיע, והדרישה שכל המשתתפים בטקס יהיו מחוסנים או מחלימים. 

"ברור שלהופיע מול 500 אנשים בקהל שונה לחלוטין מאשר מול 5,000", הוא צוחק, "אבל הנושא של 'שנת קורונה' בא לידי ביטוי גם פה. אני לא רוצה לתת יותר מדי רמזים, אבל לצופים יהיה קל לזהות את הנושא… כדאי להשאיר קצת מקום לדמיון".

"לא משנה כמה פעמים אקח חלק בטקס הזה, כל פעם מחדש אני מתרגש כמו בפעם הראשונה", מצהיר אל"ם אשר. "זאת חוויה מטורפת לכל מי שמשתתף, ויש תחושה באוויר שכל המדינה מחכה לנו, במיוחד כששנה שעברה הטקס הזה היה חסר", הוא מסכם. "אני מקווה ומאמין שנעלה על הציפיות ושכל מי שיצפה יהנה ויתגאה".