כך נראה "סער דרומי" מהלב הפועם של אוגדת עזה

את התרחישים שמתרגלת אוגדת עזה ממש לא צריך לדמיין - כולם קרו בגזרה בעבר, חלקם אף במבצע האחרון, לפני פחות מחצי שנה. עם ההבנה שכאן בכל רגע עלול השקט להתהפך, יצאה אוגדת עזה לתרגיל "סער דרומי" שמכין את הכוחות לכל מה שיפגשו ברגע האמת. ישבנו לשיחה עם מי שניהלה את הכול מרחוק, ושמענו על התרגיל שהפתיע גם את המתרחצים בחוף זיקים

02.11.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

חדירת מחבלים מהים, חטיפת חייל, ירי טילים וכניסה ליישוב צמוד גדר - אלה רק חלק מהתרחישים שתורגלו בתראו"ג האחרון שנערך בשבוע שעבר בגבול רצועת עזה.

רגע לפני שהם נפרדים מהמתווה הדרומי בו תפסו קו, הצנחנים של 890 ו-101, יחד עם השריונרים מגדוד 53, מתרגלים בשטח. באותו הזמן אני יושבת בחמ"ל ממנו הכול מתחיל ונגמר עם מי שהייתה בלב ליבו של התרגיל - סגן גיל אורפז, קצינת המבצעים של החטיבה הצפונית בעזה.

 

"כאן אנחנו מתכללות למעשה את כל מה שקורה בשטח", היא מסבירה, "הסמב"ציות חייבות להכיר כל נקודה בגזרה, ולגבש בכל רגע נתון תמונת מצב מבצעית ומודיעינית מדויקת". המסקנות שלהן עוברות לדרג מקבלי ההחלטות, ובסופו של דבר מסייעות לקבוע את הצעד הבא במערכה. 

את התראו"ג המורכב תכננה אוגדה 80, בהתבסס על אירועים אמיתיים שקרו לאחרונה. חודשים ספורים בלבד עברו מאז 'שומר החומות', כך שסגן אורפז יודעת בדיוק כיצד נראה מצב חירום אמיתי: "כולנו קיבלנו פלאשבק מטורף - גם החמ"ל וגם הכוחות בשטח. ההתנהלות הייתה ממש כמו בזמן המבצע, גם עכשיו לא ידענו בדיוק מול מה אנחנו עומדים - עד שהגיעה שעת השין". 

 

קרוב ל-07:00 נורתה יריית הפתיחה לתרגיל, וסגן אורפז וחייליה הוקפצו מיד לחמ"ל. "זה כל-כך שונה מבשגרה", היא מעידה, "ברגע אחד כל הדרג הפיקודי מגיע - ואנחנו חייבות לתפעל את האירוע בדקות ספורות. הלחץ מורגש בעיקר על חדר המבצעים - המשמש כגורם המקשר בין השטח שנלחם ודרג מקבלי ההחלטות".

כקצינת המבצעים, תפקידה ביום פקודה הוא לא רק להוות את החוט המקשר - אלא גם להתבונן בתמונת המצב הנוכחית בעצמה ולהמליץ היכן ובאיזה אופן כדאי לתקוף. "באחד התרחישים קיבלנו תמונת מצב מאחד מגורמי האיסוף, ויחד עם קצין האש העלנו למפקד החטיבה המלצה לתגובה. כשאתה רואה את התוצאות על המסכים - אתה מבין כמה אחריות יש לך בידיים".

 

התרגיל נמשך קרוב ל-36 שעות, במהלכן תרגלה האוגדה כולה - החטיבות בשטח, כוחות מחיל הים, גדודי השריון, הצנחנים והאיסוף שנמצאים בגזרה והמעטפת הלוגיסטית, כל אלו בשיתוף עם העורף והיישובים סמוכי הגדר. שיא האימון נרשם במרחב החוף של זיקים, כשהמתרחצים שהגיעו לנצל את סוף ימי הקיץ הופתעו למצוא את עצמם באמצע זירת אירוע - עם בימוי אויב של חדירת מחבלים מתוך המרחב הימי.

"בסופו של דבר", מסכמת סגן אורפז, "בגזרה כל-כך ייחודית, איך שנתפקד בשגרה ובתרגול - ישקף את מה שיהיה במלחמה. אנחנו לומדים ומשתפרים כל יום כדי להיות הכי מוכנים שיש לכל תרחיש שנפגוש".