לראשונה - פלוגות איסוף תת-קרקע באוגדת עזה

הם אוספים מידע מהשטח, מבצעים מארבים ומתצפתים שעות על גבי שעות לאורך גבול רצועת עזה - אבל מעכשיו הם גם יאספו מידע על המתרחש מתחת לאדמה. הכירו את הפלוגות החדשות בגדוד האיסוף "נשר"

10.07.18
אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל

כל גדוד איסוף מורכב מתצפיתניות ומלוחמים, אבל ב"נשר", גדוד האיסוף של אוגדת עזה, פועלות כבר חודשיים שתי פלוגות חדשות המורכבות ממפענחות ומלוחמים ייעודיים. החיילים בפלוגות הללו עוברים הכשרה ייחודית, וכיום מתמקצעים בכל הקשור לגילוי ואיתור מנהרות התקפיות בתוואי התת-קרקעי.

"הקמנו את שתי הפלוגות החדשות בחודש מאי האחרון", מגלה סא"ל אופיר סולטן, מפקד גדוד נשר. "כל חטיבה מרחבית באוגדת עזה קיבלה פלוגה שמורכבת משתי מחלקות. מחלקה אחת של מפענחות תת-קרקע ואחת של לוחמים ולוחמות שמבצעים סריקות על ידי אמצעים מיוחדים".

המפענחות, כך הוא מספר, עוברות מיונים וסיווג ביטחוני לפני שהן מצטרפות לשורות צה"ל. אחרי הגיוס הן עוברות קורס מפענחות בבית הספר לאיסוף קרבי, משם ממשיכות להכשרה מקצועית בחברת אלביט ולאחר מכן עוברות הסמכה מבצעית בגזרה. "כך הן לומדות את כל מה שהן צריכות לדעת בתחום הפענוח התת-קרקעי", מסביר סא"ל סולטן ומוסיף: "הלוחמים יעברו את ההכשרה עם יהל"ם (יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות), ובסיומה יצטרפו לגדוד".

בעוד המפענחות במשמרת בחמ"ל, שנמצא מתחת לפני השטח, מגלות ומתריעות מפני פעילות חשודה באמצעות חיישנים, לוחמי האיסוף מבצעים סריקות ומארבים בעזרת אמצעים מיוחדים. "הפלוגות האלו הוקמו כדי שתהיה אפשרות לאתר מנהרות התקפיות גם ללא יחידות מיוחדות", מכריז סא"ל סולטן.

"אין ספק שמדובר במכפיל כוח", הוא מסכם. "הגדוד אוסף מידע מקשת רחבה של איומים, ומוכיח שזרועותיו הרחבות מגיעות לכל מקום, אפילו מתחת לאדמה".