מטוסי ה"סופה" מהווים את עיקר כוחו של מערך הקרב של חיל-האוויר. 13 השנים שחלפו מאז נחתו בארץ ושנים רבות של עשייה מבצעית העומדות לפניהם, הפגישו בין מפעיליהם באוויר ועל הקרקע. על הפרק: פרויקט השבחת מערכות בכלל המטוסים וקליטת חימוש חדש

טל גלעדי, חיל-האוויר

מאחורי מטוסי ה"סופה" (F-16I) כ-11 אלף שעות טיסה בשנה, הם מהווים את עיקר כוחו של מערך הקרב של חיל-האוויר ומבצעים עשרות סוגי משימות - החל מתקיפה ועד צילום ואיסוף מודיעין. "מטוס ה'סופה' הוא סוס העבודה של חיל-האוויר עם כמעט כל הכשירויות הקיימות בחיל והתווספות של עוד ועוד יכולות חדשות. בונים עלינו בלחימה", אמר אל"ם עודד, מפקד בסיס רמון.

החודש התכנסו מפעילי המטוס מחצרים ומרמון וגורמי בניין הכוח במטה החיל המופקדים עליו במטרה להפוך כל אבן ואבן בתפיסת אחזקתו והפעלתו. כמו כן הם שוחחו על מקצה השינויים שיעשו לטובת שיפורו והתאמתו לעשורים הבאים. "זוהי הזדמנות להסתכלות רחבה על מערך ה'סופה'. מעבר לפריסת העשייה של המערך, אנחנו רוצים לשתף וללמוד זה מזה דילמות שחווים ביום-יום בכל הקשור לתחזוקה שוטפת ותקופתית של המטוס. אנחנו רוצים לקבל החלטות שיאריכו את חייו של המטוס בעתיד", שיתף תא"ל אבשלום, מפקד בסיס חצרים, "תרבות אחזקתית נכונה משקפת איכויות של פיקוד, מקצועיות ותכנון לטווח ארוך".

צילום: חיל האוויר

בשלוש השנים הקרובות: כלל המערכות ב"סופה" יחודשו

מטוסי ה"סופה" המשמשים את חיל-האוויר בשנים האחרונות החלו בתהליך "מתיחת פנים" לטובת גרסה מתקדמת יותר שלהם, אשר תכלול את המערכות המשופרות ביותר. קו ייצור שינויים ל"סופה" נפתח בבסיס חצרים ושם לו למטרה לחדש את כלל המערכות האוויוניות במטוסי המערך עד לשנת 2020. הפרויקט החל בחודש אוקטובר האחרון, ולראשונה מבצעיו מקצה לקצה הינם גופים אזרחיים. כחמש "סופות" משופרות כבר שולבו מחדש בטייסות המבצעיות. 

"מערך ה'סופה' עלה שלב, למערך הפועל למעלה מעשור ויש לכך משמעויות", ציין סא"ל זיו, מפקד טייסת "האחת". "כאשר אנו מסתכלים על המערכות המשמשות אותנו, כמו מערכות דיחוס ומיזוג, מכלי הדלק המספקים לנו יכולת לטיסה ארוכת טווח, ומערכות ניווט והגנה עצמית, יש צורך להבדיל בין מצב מלחמה למצב שגרה. בלחימה הן יופעלו בעצימות גבוהה פי כמה וכמה".

צילום: חיל האוויר

ממזערים תאונות ונושמים לרווחה

בדיון הקידום (Progress Meeting Review) הועלו מספר פרויקטים בהם עסק להק הציוד בשיתוף אנשי התחזוקה של הבסיסים בהתאם לצרכים אחזקתיים, בטיחותיים ומבצעיים. אחד מבניהם הוא פרויקט משותף של חיל-האוויר הישראלי והאמריקאי שמטרתו למנוע תקלה שהביאה לתאונות בשלב הנחיתה. "חיל-האוויר הוא הראשון בעולם לקלוט את השיפור למערכת, שנכנס לאחרונה למספר מטוסי 'סופה' בחיל לטובת אבלואציה שתבחן את השפעותיו", סיפר סרן אור דקל, קצין מדור מכניקה בלהק ציוד. 

שיפור נוסף המובל במערך ה"סופה" הינו תוספת של רכיב השומר על איכות אוויר תקינה בקוקפיט. פליטת רעלים ממנוע המטוס אל הקוקפיט עשויה לסכן את בריאותם של אנשי צוות-האוויר, לכן בחודש הבא תחל התקנה סדרתית של מכשיר דמוי מטהר אוויר בתא הטייס בכל מטוסי המערך. יעילותו נבדקה והוכחה.

קשה באימונים, "קל" בקרב

בהמשך עתיד להיקלט במספר טייסות "סופה" השוכנות בבסיס "רמון" חימוש חדש מסוג "ברד-קל", אשר נכנס לראשונה לטייסות ה"ברק" בבסיס רמת-דוד. החימוש, תוצרת "רפאל", הינו אלקטרו-אופטי ובעל יכולות חדירה עמוקה, דיוק וחסינות מפני איומים. הוא מחזיק במערכות תוכנה ואלגוריתמיקה משופרות ויכולות איתור ועיבוד מתקדמות. פצצת "ברד-קל" מופעלת בעזרת תמונה ויש לה יכולת תמרון ותגובה בזמן אמת אל מול מטרות קבועות וניידות. "החימוש מתאים את עצמו לשדה הקרב החדש, לאיומים המגוונים ולזירה המשתנה", העיד אבי דנון, מנהל הפרויקט והפיתוח בחברת "רפאל". בקליטתו יעלה את מערך ה"סופה" למדרגת מבצעיות חדשה.


צילום: חיל האוויר 

אולי יעניין אתכם גם: