כל מה שצריך לדעת על חיסונים נגד שפעת בצה"ל

החורף קרוב מתמיד, לכן הגיע הזמן להכריז על תחילתה של עונה חשובה לא פחות - עונת החיסונים. אז איפה ומתי אפשר להתחסן בצה"ל? מה עושים אם נגמר מלאי החיסונים? והאם יש קשר בין שפעת לקורונה? ביקשנו מחיל הרפואה לעשות לנו סדר

20.10.20
טליה פירון, מערכת אתר צה"ל

1. היכן ניתן להתחסן לשפעת בצה"ל?

החל מהשבוע, צה"ל מתחיל את מבצע חיסוני השפעת. החיסונים מחולקים בהדרגה למרבית המרפאות בצבא וניתן לגשת למרפאה ולבקש להתחסן.

2. באילו שעות ניתן להתחסן?

כל אחת מהמרפאות קבעה שעות בהן ניתן להגיע ולהתחסן ללא קביעת תור מראש, יש לפנות למרפאה שבה ברצונך להתחסן ולברר את שעות החיסונים.

3. האם צריך להתחסן כל שנה?

ההמלצה הרפואית היא להתחסן כל שנה לעונת החורף, ממספר סיבות - ביניהן, העובדה כי לנגיף השפעת ישנם זנים רבים ושונים וכל שנה תרכובת החיסון משתנה בהתאם לצפי הזנים לעונת החורף הקרובה. בנוסף, הנוגדנים הנוצרים בגופנו נגד הנגיף כתוצאה מהחיסון עובדים לתקופת זמן מוגבלת ואינם משמרים רמה חיסונית מספקת לאחר שנה.

4. אם נגמרו החיסונים במלאי המרפאה שלי - מה ניתן לעשות?

כל אחת מהמרפאות מקבלת מלאי של חיסונים, במקרה בו מרפאה ניצלה את המלאי שברשותה, יש באפשרותה לקבל הקצאה נוספת. ולכן, אם ברצונך להתחסן, מרפאת היחידה תדריך אותך האם צפוי להגיע מלאי חיסונים נוסף או שעליך לפנות למרפאה חלופית לקבלת החיסון. בנוסף לכך, ניתן לגשת להתחסן גם במרפ"אות.

5. האם קיימת חובה להתחסן?

לא, החיסון אינו חובה, אך אנו ממליצים מאוד להגיע ולהתחסן, במיוחד השנה, כשאנחנו מתמודדים עם נגיף הקורונה ונגיף השפעת שמציגים תסמינים דומים.

6. האם יש צורך בקבלת אישור מהמפקדים שלי להתחסן?

אין צורך בקבלת אישור ממפקדים על מנת להגיע להתחסן. בנוסף מפקדים אינם יכולים למנוע מחיילים להתחסן.

7. האם יש צורך בקביעת תור מראש למרפאה על מנת להתחסן?

יש להגיע בשעות שנקבעו במרפאה לחיסוני השפעת, אין צורך בקביעת תור מראש.

8. האם ניתן לבחור להתחסן במהלך הכשרה?

כן, כל חיילי צה"ל יכולים לבחור אם להתחסן. החיסון אומנם אינו חובה, אך אנו ממליצים מאוד להגיע ולהתחסן.

9. האם עובדי צה"ל יכולים להתחסן במרפאות הצבאיות?

לא, עובדי צה"ל מטופלים בקופות החולים.

10. אם חליתי השנה בקורונה – האם זה מספק הגנה מפני השפעת ולא צריך להתחסן?

נגיף השפעת ונגיף הקורונה הם נגיפים שונים ולהם מערכות נוגדנים שונות, לכן תחלואה באחד אינה מגנה מהשני.

בנוסף, על פי דיווחים עדכניים מהעולם, אם חולים בנגיף הקורונה ונגיף השפעת יחדיו הסיכוי לתמותה עולה פי 6 מאשר בכל אחת מן המחלות בנפרד, ולכן ישנה חשיבות רבה אף יותר לחיסון השפעת ולמניעת תחלואה משפעת.

11. האם יש תופעות לוואי לחיסון?

החיסון מורכב מחלקיקי נגיף מומתים ובטוח לשימוש. מאחר ואין נגיף חי בתרכובת החיסון הוא אינו גורם לתחלואה. לחיסון קיימות תופעות לוואי, אך הן קלות וחולפות לאחר יום-יומיים.

12. האם עצם החיסון נגד שפעת יכול להפחית את הסיכון להידבק בקורונה?

נגיף השפעת ונגיף הקורונה הם נגיפים שונים ולהם מערכת נוגדנים שונים, לכן חיסון נגד נגיף שפעת אינו מגן מפני קורונה. חיסון כנגד נגיף השפעת מקטין תחלואה נשימתית שעלולה לבלבל עם מחלת הקורונה.

13. אם חליתי בתקופה האחרונה בשפעת, עדיין מומלץ להתחסן?

אנחנו ממליצים לכל האוכלוסייה להתחסן נגד שפעת, כי לנגיף קיימים זנים רבים ושונים שיכולים להוביל לתחלואה. בנוסף, לא כל תחלואה דמוית שפעת היא אכן שפעת, כך שאם לא בוצעה אבחנה מעבדתית, קשה לקבוע כי אכן חלית בשפעת.