התרגיל המפתיע של עשרות הנחלוואים האלה בלב רמת הגולן

בנח"ל ובמל"י ממש לא מסתפקים באימונים יבשים, ומבינים את המשמעות של הצלת חיי פצועים, פינוי מהיר לשם המשך הלחימה וחיזוק המורל של הלוחמים - שרואים גם בתרגילים שיש להם על מי לסמוך ביום פקודה. אז איך משלבים את כל הכוחות לתרגיל רפואה אחד? יצאנו לבדוק

10.10.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

 

אם הייתם מסתכלים על הנוף הירוק והפסטורלי של רמת הגולן בשבוע שעבר, הייתם יכולים לחשוב שמדובר בצילומים לסרט אקשן. זה היה בעצם תרגיל רפואה של חטיבת נח״ל בשיתוף המרכז לאימונים ביבשה (מל"י).

במהלך יומיים תרגלו הכוחות בין היתר טיפול בפרוצדורות שונות בפצוע בודד ובאירוע רב נפגעים, ועבודת צוות עם מט"ב (מטפל בכיר) - הכול תחת חפיפה צמודה של גורמי הרפואה במרכז ליבשה.

״מטרת התרגיל״, מסביר ראש מדור פינוי פצועים במל״י, סגן גל פסטמן, שהיה חלק מבנייתו וניהולו, ״היא לחזק את התקשורת של כוחות הרפואה והפינוי, תוך כדי אש. זה מתחלק לכמה יעדים - הראשון, והכי חשוב, הצלת החיים של הפצועים והענקת המענה הרפואי הראוי להם בזמן הקצר ביותר. בנוסף, הוא נועד לאפשר ללוחמים להמשיך במשימת ההגנה, ללא עצירות ועיכובים מול שרשרת פינוי איטית או לא מתפקדת".

"מטרה נוספת", מציין סגן פסטמן, "היא חיזוק המורל של הלוחמים - כשהם יודעים שיש להם על מי לסמוך, הם מרגישים הרבה יותר בטוחים בעצמם, שיש להם גב, וזה גורם שיכול להכריע את האופן בו הם נלחמים".

״מדובר באימון יות״ם שמשלב את כוחות הרפואה עם כוחות הפינוי הגדודיים מתוך הבנה שיש צורך בראיית השלם באתגרי הטיפול והפינוי בשטח האויב", מוסיף סרן ברק פלדמן, קצין הרפואה החטיבתי,
"האימון תרגל את כל הממשקים כולל פינוי ברק״ם וברכב ואת החבירה לכוחות הרפואה".

"מחלקות הרפואה בחטיבת הנח''ל עסוקות בשגרה - מניעת קורונה, חיסונים, אשפוז ביתי לחולים בקורונה וטיפולים חדשניים למחלה, בד בבד עם הערכות מתמדת למלחמה- על מנת לתת טיפול מהיר, מתקדם ומציל חיים, והשבת לוחמי החטיבה בריאים ושלמים הביתה".

כדי להתאמן כראוי על כל היבט של פינוי הפצועים - החל מכניסה רכובה לשטח האש, דרך דיווח בקשר לגורמים המתאימים, ועד להענקת הטיפול המתאים, במדור פינוי, שעובר מהפכה בשנה האחרונה, לא הסתפקו רק בתרגולים  "יבשים".

"עד לאחרונה, בתרג"דים, היו 'מסמנים וי' על כל מה שקשור ברפואה. אומרים למישהו שהוא פצוע, מעניקים לו טיפול זריז והופ - הוא חוזר להילחם עם כולם. הבנו שמה שאנחנו מתאמנים עליו, זה מה שיהיה טבוע בנו ביום פקודה. כך נולד במל"י האימון החדש הזה, שמביא את צוותי הרפואה של הגדודים הלוחמים לרמת מוכנות שעוד לא נראתה כמוה".

במסגרת המגמה הזו, סיפקו סגן פסטמן והצוות שלו תיק איפור מלא בחומרים, מהם אפשר לדמות פציעות אמינות ומציאותיות. צוות מילואים מהמרכז לאימונים ביבשה, אופר בסוגים שונים של פציעות ותרחישים אפשריים, כשברקע עשן, קולות פיצוצים ויריות, ותפאורה אמינה ככל האפשר של שדה קרב אמיתי.

צוותי הרפואה והפינוי הנח"לאווים מגדוד 50 ומגדוד 932, היו צריכים להעניק להם טיפול, ותוך כדי גם להעמיס ציוד, לחבור לכוח תחת אש, לבצע תנועה מבצעית, לתמרן ,להעמיס ולפרוק פצוע, להגיש עזרה ראשונה, לנווט ולהתמצא בכלי הרכב המשמשים לפינוי - האמר ונגמ"ש, ולבצע באופן חלק ומחושב את המעבר בין השניים.

בסופו של היום השני, אחרי שהשמש כבר שקעה על הגולן, החל השלב האחרון של התרגיל - השלב המסכם. "זה מבחינתי היה רגע השיא", מודה סגן פסטמן, "לראות את הכוחות, שתרגלו בנפרד, משלבים כוחות ומתקשרים ביניהם - זה היה מדהים. הרגשתי שבאמת יש על מי לסמוך".