5 הלוחמים האלה הפכו לצוות שעשה היסטוריה בצה"ל

במלחמה הבאה, הם יהיו הראשונים שיסגרו מעגלי אש, יתקשרו עם הכוחות ויכוונו ארטילריה כלפי מטרות. הכירו את צוות הסיוע והתקיפה הראשון בסיירת גולני, ובצה"ל כולו - שישדרג את הלחימה של החטיבה החומה ומורכב בסך הכול מ-5 לוחמים 

07.03.21
עינב גרינברג כן, מערכת אתר צה"ל

בחודש האחרון נפל דבר, וצוות ראשון מסוגו הוקם רשמית בסיירת גולני והפך למבצעי. מדובר בצוות סופ"ה (סיוע ותקיפה), שמתמקצע בסגירת מעגלי אש אל מול גורמי אש, כמו מטוסי קרב ומסק״רים ויחידות נוספות.

״הלוחמים האלה יודעים לשדך בין המטרה, לבין אמצעי האש בצורה מאוד מהירה״, מתאר קצין האג"ם של הסיירת, רס"ן עומרי נידם.

מימין: שלומי טבוך

צוות הסופ״ה הראשון מורכב מ-5 לוחמים שנבחרו בעקבות הפגנה של יכולות גבוהות: שלומי ותמיר - שו״ביסטים (שליטה ובקרה), איתמר - מש״ק תקיפה, סג"ם י' - קצין תקיפה מתותחנים שחובש כיום כומתה של גולני, וסגן א', קצין תקיפה מחיל האוויר שעבר הכשרה ייעודית לתפקיד, ומסתובב בבסיס עם דרגות כחולות. 

״הכוח נמצא תחת הסיירת, ובמלחמה הוא יתמרן בראש הגדוד״, מסביר רס"ן נידם, ״בעזרת האמצעים הטכנולוגיים שהלוחמים בו מוסמכים להפעיל, הצוות יכוון את האש ליעדים הנכונים, ואפילו יתקשר, למשל, ישירות עם הטייסים״.


סג"ם י', המפק"ץ

במערכה הבאה, כשצוות אחר מסיירת גולני יתמרן בקרב ויזדקק לתקיפת מטרה, הוא יעלה בקשר אל מול סופ״ה: ״מדובר בגוף סיוע שמתמרן בעצמו, ותמיד נמצא בשטח, מלפנים".

בחודש האחרון השלימו חברי הצוות את ההכשרה הייעודית לתפקיד בפעם הראשונה בצה״ל, במסגרתה עברו שבועות עיוניים, השתתפו בתרגילים במתאר דרומי וצפוני, התאמנו בסימולטורים שונים, וגיבשו תפיסת הפעלה.

סגן א'

המחזורים הבאים של צוותי הסופ״ה, מגלה קצין האג״ם, יורכבו מלוחמים שאותרו עוד בשלב הגיבוש לסיירת גולני: ״אנחנו מחפשים חבר'ה טכנולוגיים, שמסוגלים להתעסק ולשלוט במערכות מתקדמות - אמצעי תצפית והצי״ד״.

איתמר סרור

לדבריו, הלוחמים נדרשים בעיקר להפגין עצמאות, ולתפקד כצוות בודד בשטח: "זה צוות ששונה בהרבה מובנים מצוות רגיל. היכולת של האנשים היא אחרת. אנחנו יכולים לעשות את הורדת המטרות גם בלעדיו - אבל הוא הופך את התהליך להרבה יותר מתקדם". 

זו כאמור הפעם הראשונה שמקימים צוות כזה בחטיבת חי"ר בצה"ל, ועד סוף השנה אמורים לפעול צוותים נוספים בעוד חטיבות. ״אנחנו שמחים להיות היחידה הראשונה שמקימה צוות סופ״ה״, מסכם רס"ן נידם, ״נמשיך לשלב אותו בסיירת באופן רציני, ונהיה מוקד הידע בתחום לכל צה"ל״.