מערך הכטמ"ם הישראלי השלים את התרגיל הבינ"ל הראשון מסוגו

במשך עשרה ימים, חג הכטמ"ם "זיק" מעל שמי הארץ, כחלק מתרגיל מיוחד וראשון מסוגו, בהשתתפות צוותי אוויר מכל העולם - BLUE GUARDIAN. שמענו על חשיבות המערך למבצעיות של צה"ל, ועל פעילותו ב"שומר החומות

22.07.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

 

9 צוותי כטמ"ם מהטייסות השונות בחיל האוויר הישראלי הובילו בשבועיים האחרונים תרגיל בינלאומי ראשון מסוגו - BLUE GUARDIAN. לקחו בו חלק גם 7 צוותים של מפעילי כטמ"ם מארה"ב, איטליה, צרפת, גרמניה ובריטניה. 

 

במסגרתו, הטיסו הצוותים הזרים את מטוס ה"זיק" (הרמס 450). במקביל, מפעילי הכטמ"ם והחוזי של חיל האוויר הישראלי, הפעילו את מגוון כלי הכטמ"ם של החיל. ביחד הם תרגלו סיוע לכוחות קרקעיים, ביצוע משימות חוזי ואיסוף מודיעין, ושיתוף פעולה עם כוחות אוויריים שונים.

"זו פעם ראשונה שאנחנו נפגשים עם מפעילי כטמ"ם מכל העולם, ומבצעים ביחד משימות מורכבות", אמר מפקד בסיס ״פלמחים״, תא"ל יואב עמירם. "המגמה של התפתחות עולם הכטמ"ם מאיצה מאוד". 

כעת נחשף גם היקף המעורבות ותרומת המערך, שלקח חלק משמעותי במבצע "שומר החומות", ובמהלכו בוצעו כ-643 גיחות של מטוסים מאוישים מרחוק למשימות שונות. "ביצענו יותר מ-6 אלף שעות טיסה, ושמרנו על רצף מבצעי של מספר רב של כלים מעל הרצועה", הוסיף תא"ל עמירם.

"מערך הכטמ"ם", המשיך מפקד פלמחים, "איפשר להביא את הכוח האווירי של חה"א ושל צה"ל כולו בשדה קרב מורכב ומאוכלס, שבו אנחנו צריכים למצוא את האויב ולצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים". 

הבלו-גרדיאן עזר לחזק את הקשרים המקצועיים ולהכין את החיל למגוון רחב של תרחישים, ואף תירגל את המפעילים במתארים שונים, מה שמאפשר אתגר איכותי למפעילי הכטמ"ם ולצוותים הטכניים. 

 

מתוך ההבנה שמדינת ישראל היא מעצמה בתחום המטוסים המאוישים מרחוק, מציינים בחיל האוויר כי המשימות של הכלים האלה מתרבות כל הזמן בהתאם - בין היתר, משימות איסוף מודיעין בזמן אמת, סיוע לכוחות קרקעיים, וליווי והכוונת תקיפות וסגירת מעגלים.