מפקד הגדוד המעורב החדש של צה"ל בריאיון ראשון

אחרי 15 שנה הוא החליף את הכומתה האדומה - וכבר מוכן למשימה הגדולה שניצבת לפניו. בריאיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד, מספר סא"ל ניר דופט, מפקד הגדוד המעורב החדש של צה"ל, על ההכנות, הערכים, היעדים והאתגר המקצועי: "אין מאושר ממני על ההזדמנות לבנות את הדור הבא של הלוחמים והלוחמות בצה"ל"

03.07.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כשמבקשים מסא"ל ניר דופט לספר על הגדוד המעורב החדש שבראשו הוא עומד, הוא קודם כל מציג תמונה של יישוב חומה ומגדל. "מבחינתי, אנחנו נמצאים בחומה ומגדל של 2017", מסביר סא"ל דופט. "אז נכון, זו חומה קצת אחרת וגם המגדל קצת שונה, אבל בסופו של דבר אנו דבקים באותם ערכים של ציונות וחלוציות שהובילו להקמת המדינה".

הוא בן 34, תושב ברוכין ואב לארבעה ילדים. במשך כ-15 שנה מילא שרשרת תפקידי פיקוד בחטיבת הצנחנים והקומנדו, וכעת הוא נפרד מהכומתה האדומה לטובת הירוקה: "זה מעבר מאתגר, אבל אין מאושר ממני על ההזדמנות להקים דבר חדש בצבא, ולקחת חלק בפרויקט כה גדול, משמעותי וייחודי. אני חושב שאני עושה את התפקיד הכי טוב בצבא".

"לא ציפיתי לתפקיד הזה", מתוודה סא"ל דופט בריאיון ראשון מאז נכנס לתפקיד. "אם היו שואלים אותי לפני מספר חודשים מהו גדוד 47 - לא הייתי יודע לענות באופן חד משמעי. אבל ברגע שלקחתי על עצמי את האחריות, ונכנסתי לנעלי המפקד שמתווה דרך חדשה - הדרך להידבק בחיידק השאפתנות, היצירתיות והשליחות הייתה קצרה. זו זכות מיוחדת והזדמנות יוצאת דופן לבנות ולטפח את הדור הבא של הלוחמים והלוחמות של צה"ל".

במהלך הריאיון הוא פורט בבירור את העקרונות והערכים שמהווים את עמודי התווך של הגדוד המעורב החדש, "האח הרביעי" לאריות הירדן, קרקל וברדלס. "המחויבות הראשונה שלי היא לדאוג לבניית סגל מפקדים חזק ואיכותי, כזה שיוכל לתקוע באדמה יתדות איתנים שיישארו שנים קדימה", מכריז סא"ל דופט.

גדוד אריות הירדן, הפועל גם הוא בחטיבת הבקעה, באימון מהשבוע האחרון
חרטנו על דגלנו את האדם

"המפקדים שנבחרו הם אנשים שרוח הציונות והשליחות מפעמות בלבם", הוא מתגאה. "אם היו מבקשים מאיתנו לעמוד בשורה לפני חודשיים, לא היה ניתן לפספס את קשת הצבעים הרחבה של הכומתות שלהם. מדובר במפקדים מכל קצוות הצבא שהתעקשו לקחת חלק בבניית הגדוד. אני מאמין שכור ההיתוך הזה של המפקדים יתרום לבסיס איתן וחזק של החיילים, ויהפוך אותם לדור מצוין של לוחמים ומפקדים".

חלק מהסגל, אגב, מורכב ממפקדים משלושת הגדודים המעורבים האחרים שמהווים חלק במערך הגנת הגבולות, בו ייטמע גם הגדוד החדש. "אלו מפקדים בעלי ניסיון בהתמודדות עם אתגרים דומים, אשר בקיאים באופי הפעילות המיוחד של הגדודים הללו. מדובר ביתרון משמעותי", הוא מסביר.

עקרון נוסף שמהווה נר לרגליו הוא ערך העמידה במשימה: "מבחינתי, מדובר בדבר ברור מאליו. אנחנו נצטרך להיות ערוכים בכל זמן ועת לסיטואציה של לחימה - בכל גזרה אליה נדרש. זו ההצדקה הראשית להקמת הגדוד".

לצד בניית תכנית ההכשרה המבצעית שתהפוך את החיילים והחיילות ללוחמים ולוחמות מהשורה הראשונה, סגל המפקדים משקיע זמן רב במחשבה על התכנים אותם ירצו להנחיל. "ישנם נכסי צאן ברזל עליהם לא נתפשר, והם אלו שיהוו את לבו הערכי של הגדוד", מדגיש סא"ל דופט ומחדד: "חרטנו על דגלנו את האדם. את הטיפול והטיפוח של החיילים והמפקדים. בסופו של דבר, בגדוד מתרכזים עשרות ומאות עולמות שונים תחת קורת גג אחת - ועלינו לדעת לתת את המענה לצרכים שלהם ולהתייחס לכל אחד ואחת מהם כעולם ומלואו".

לדבריו, הגדוד החדש הוא ראי לחברה הישראלית: "הגדרתנו היא גדוד מעורב, אבל אני חושב שכל הצבא שלנו הוא מעורב. יש אצלנו גברים ונשים, דתיים וחילוניים, בני העיר, המושב והקיבוץ. אני רואה במגוון הרחב הזה חלק מהאתגר ומהמשימה שלנו ליצירת חברה ערכית וצודקת, עם אנשים הדבקים זה בזה ורואים קדימה מעבר לכל קונפליקט".


 לוחמים מגדוד קרקל, הגדוד המעורב הראשון 
נכיר כל נקודה בגזרה, כמו שנכיר את שכונת ילדותנו

על לוחמי ולוחמות הגדוד החדש, הפועל תחת פיקוד המרכז, תוטל האחריות לשמירת הביטחון בדרום הבקעה, בעוד שגדוד "אריות הירדן", הגדוד המעורב הנוסף בחטיבה, אמון על צפון המרחב. עיקר הפעילות תתרכז באזור יריחו - בין ירושלים לים המלח. באותו אזור ממוקם מחנה "נבו", שבימים אלו עובר שיפוץ רחב היקף, במטרה לקלוט את החיילים ולשמש כבסיס הקבע של הגדוד.

"מאז ומעולם גדודים אומנם תפסו קו במרחב זה, אבל העוצמה שלנו היא בכך שנהווה מקור ידע גזרתי, לצד חיבור חזק לכל גורמי הביטחון בבקעה. שני אלו יחד יהוו מכפיל כוח משמעותי, שיוביל לאפקטיביות מבצעית רבה מאוד", משוכנע סא"ל דופט.

"בחודשים האחרונים", הוא מעיד, "אני לומד את ההיסטוריה הגזרתית והאתגרים הצפויים בה על בוריה, וזאת על מנת שהלוחמים הראשונים של הגדוד, וגם אני, נכיר במרחב כל צעד ונקודה. הרצון הוא להכיר את האזור ממש כפי שהם מכירים את שכונת ילדותם, המקומות בהם טיילו באופניים והדרך חזרה הביתה מבית הספר", גורס דופט ומבהיר: "הגדוד ישפר את אחיזת צה"ל בגזרה, ויהיה המוביל בשמירה על השקט באזור".

בנוסף, לאור המעבר של חטיבת הבקעה לאחריות פיקוד המרכז בשנים האחרונות, ייקח הגדוד המעורב החדש במידת הצורך גם חלק בשמירה על הביטחון באזור יהודה ושומרון. "גדוד לוחם נוסף בהחלט יהווה כלי עזר משמעותי במערכה נגד גורמי הטרור", מדגיש המג"ד. "אנחנו מבינים שהמציאות שלנו דורשת גמישות וזריזות. על הגדוד להיות משימתי ודינאמי, ולהתאים את עצמו לכל תוואי ומשימה".

כיתה מגדוד ברדלס, הגדוד המעורב שהוקם לפני כשנה

הבית החדש בבקעה

אומנם הגדוד נמצא רק בראשית דרכו, אבל סא"ל דופט כבר מביט קדימה אל העתיד. "שואלים אותי כיצד אהפוך את הגדוד לסיפור הצלחה, אבל מבחינתי הוא כבר סיפור הצלחה", מציין המג"ד וממהר להסביר: "הוא סיפור הצלחה מכיוון שמאות צעירים וצעירות בחרו להגיע ולהתגייס לגדוד הזה. אין דבר שמדהים אותי יותר מהירתמות צעירינו לעשייה, והרצון הבוער בהם לקחת חלק בבית החדש שנבנה בבקעה".

והוא לא מסתפק רק בזאת: "אני רואה כבר בעוד שנתיים את המפקדים הראשונים שיצמחו מהגדוד ויובילו את הלוחמים החדשים קדימה. אני רואה בסיס וחמ"ל מסודר שמהווים מקור ידע בכל הקשור לאימונים ולגזרה, ובהם חיילים גאים ושמחים בשירותם הצבאי. אני רואה אותנו מהווים מקור ביטחון לתושבי הבקעה. החלומות עוד גדולים, ואני מאמין שאם נדבק בכל העקרונות והערכים שלנו נצליח גם להגשים אותם".