הצצה ליחידה שעושה "עדכון גרסה" לצה"ל

המון מזל טוב ל'יחידת שחר', שחוגגת שנה שלמה של פעילות עצמאית וחשובה במרחב הרשת. גילינו שגם אחרי שנה היחידה, הנמצאת תחת אגף התקשוב וההגנה בסייבר, לא מפסיקה לעבוד לרגע. אז מה בעצם מטרתה? מה היא הספיקה לעשות עד כה? ואיך המזגן בבסיס שלכם, שוודאי יקר ללבכם בימים חמים אלו, עתיד להיות מתוחזק בצורה טובה יותר? כתבת יום הולדת ייחודית

06.09.20
עינב גרינברג כהן, מרכת אתר צה"ל

שמה של יחידת שחר, החוגגת החודש שנה של פעילות, לא ניתן לה במקרה. הוא מסמל את מטרתה - להוביל את הצבא כולו ל"שחר" של יום חדש, ולהפוך אותו למתקדם כמה שיותר בעולם הדיגיטלי.

"אנחנו שואפים לספק למשרתים חווית שירות דיגיטלית, מתקדמת ויעילה, בדגש על צמצום הביורוקרטיה", מכריז ראש מדור 'פיתוח בדיגיטל', רס"ן עומר ברוך, "אנחנו רוצים להפוך את כל התהליכים בצה"ל לפחות מסורבלים, ויותר מודרניים". 

מטרה נוספת של "שחר" היא העלאת הכשירות והמוכנות בצה''ל באמצעות ביצוע מחקרי מידע, מיצוי מידע מתקדם, יכולות בינה מלאכותית ויכולות דיגיטליות נוספות המאפשרות תחזוקה יעילה של אמצעי לחימה וכלים. 

אומנם היא פועלת רק שנה, אבל כבר הספיקה להשיג לא מעט: יחד עם גופים נוספים בצה"ל, הנגישה היחידה את שלבי הצו הראשון ברשת, הקימה מערכת שליטה ובקרה לכל המבודדים בצה"ל, ופיתחה את 'מדיקליק' המאפשרת לחיילים להגיש בקשה להפניה רפואית דרך הנייד שלהם.

והעבודה לא מפסיקה שם - רס"ן ברוך חושף כי פיתוח חדש של היחידה, 'בסיס חכם', כבר נכנס לשימוש בבסיסים הבאים: שלישות רמת גן, בסמ"ח, מחנה לוטם בצריפין, מפקדת חושן, מחנה מז"י בקסטינה, ומחנות האימונים באלפוראן וצנובר.

במהלך שנת 2021 הפיתוח צפוי להיכנס לשימוש בכל הבסיסים ברחבי צה"ל. 

החידוש הזה מנגיש למשרתים את כל השירותים הקיימים בבסיסים שלהם - ישר לסמארטפון. "הרעיון נולד לפני כשנה, מתוך ההבנה שלחיילים בקצה אין שום דרך לעקוב אחרי התהליכים שקורים במחנה שלהם, או דרך ליצור קשר בצורה נוחה ודיגיטלית עם נותני השירות השונים - כמו לדוגמה קציני הלוגיסטיקה, הרכב, האחזקה והבינוי, המטבח והאבטחה". 

האפליקציה נועדה לעזור להם לפנות לאנשי התחזוקה בבסיס ולדווח להם על תקלות שונות: "זה יכול להיות מזגן דולף, פיצוץ צינור מים או שקע תקול בקיר - יש כ-80 קטגוריות שונות במערכת".

באמצעות מספר תעודת זהות ופרטים נוספים מזהה המערכת את המשתמשים. אז עליהם פשוט לסמן לאיזה בסיס הם שייכים, והאפליקציה מציגה את המידע הרלוונטי אודות המחנה: "זה ממש מותאם בסיס, ובעוד חודשים בודדים גם עתיד להופיע מידע רלוונטי ספציפי לכל מחנה, כמו למשל: 'הש"ג הראשי סגור זמנית עקב עבודות בינוי'". 

"לאחר מכן", ממשיך רס"ן ברוך, "אחראי הבינוי בבסיס מקבל את הפנייה לטלפון הנייד שלו, ומתחיל לטפל בתקלה. כשהבעיה נפתרה, הוא מסמן זאת באפליקציה, והחיילים צריכים לאמת שהיא אכן טופלה, ואם היא תוקנה לשביעות רצונם".  

"בעקבות הכנסת 'בסיס חכם' לבסיסים האלה - השירות שניתן לחיילים היה מהיר יותר", חושף ראש המדור. "פעם", הוא מדגים את החשיבות של הפיתוח הדיגיטלי, "חיילים באותו בסיס היו צריכים לשלוח לגורם הרלוונטי מייל במחשב הצבאי, או במקרה הפחות טוב - ללכת לחפש אחריו בכל הבסיס". 

"זו קפיצת מדרגה מבחינת נגישות ושיפור התהליך של ניהול וטיפול בבעיות של החייל בקצה", הוא מצהיר. 

במבט אל השנה השנייה שלהם - חיילי יחידת שחר עובדים על מספר פרויקטים נוספים אשר עתידים להיות מושקים עד תחילת 2021: הקמת 'אתר מילואים' חדש, עריכת מחקרי מידע שונים שמטרתם לייעל את עולם התקציב בצה''ל, והקמת מערכת 'אנשים' המשקפת לכל מפקד בצה''ל באופן דיגיטלי את תמונת המצב ביחידה שלו ואת המשימות שעומדות לפניו. 

"העיקרון המנחה אותנו הוא 'האדם יקר - הזמן יקר', המהווה רעיון מוביל בתוכנית הרב-שנתית 'תנופה' של הרמטכ''ל", מסכם רס"ן ברוך את העשייה הבלתי פוסקת של השנה האחרונה, "ונמשיך לפעול לפיו גם בעתיד".