משקפי המציאות המדומה שמלמדים להציל חיים

מאתרי הרס במציאות מדומה ועד כיתות לימוד בבתי ספר: יצאנו לראות מה קורה כשאגף התקשוב ופיקוד העורף משלבים כוחות. הכירו את דור העתיד של ההדרכות

03.10.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל


דמיינו לעצמכם שאתם בכיתת לימוד, בשיעור. במהלך השיעור יש אזעקה ואתם צריכים למצוא את הדרך החוצה, למרחב בטוח. קצת קשה לדמיין? כדי להפוך את זה לפשוט וברור יותר, וכדי להבהיר כמה דברים בנושא מרחב מוגן, פיקוד העורף ואגף התקשוב וההגנה בסייבר פיתחו משקפי מציאות מדומה: בהם תחוו בדיוק את התרחיש הזה.

"מטרת הפיתוח היא שמרכיב המשקפיים ילמד למצוא את המרחב המוגן בסביבתו", מסביר סגן לי עופרי, ממפתחי התוכנה. "אנחנו רוצים שזה ידבר לילדים כמה שיותר, ולכן הוספנו ג'ויסטיקים למערכת, כך שהיא דינמית וזזה".

"האפשרויות הן בלתי נגמרות", אומרת רס"ן ענבר אליאס, קצינת האג"ם של מחלקת התכנון והתורה בפיקוד העורף. "על המערכת הקיימת של 'מציאות מדומה', אנחנו רוצים לפתח סביבות הדרכה מתקדמות החל מאתר הרס כדי לאמן לוחמי חילוץ והצלה ועד הדרכות לחיילים ואזרחים".

המערכת שפותחה על ידי המתכנתים באגף התקשוב וההגנה בסייבר, והוצגה לראשונה בכנס הטכנולוגיה השנתי של פיקוד העורף, היא רק מערכת דמו. מטרתה להציג את האפשרויות והיכולות הרבות לפיתוח של מערכת המציאות המדומה. מפתחיה כבר עובדים על תרחישים של חילוץ והדרכות מתקדמות, כחלק מהכנסת הטכנולוגיה למגוון יחידות ותחומים בצה"ל.