עצרת אגף המודיעין בסימן המעבר לנגב. הטקס המלא

20.07.21
מערכת אתר צה"ל

העצרת השנתית של אגף המודיעין התקיימה בסימן מעבר צה"ל לנגב. במהלך היום (שלישי) סיירו אלפים ממשרתי אגף המודיעין באתרים שונים בנגב, הכירו ולמדו את האזור ומורשתו.

את היום חתמו המשרתים בעצרת המרכזית בבאר שבע. העצרת נערכה בראשות שר הביטחון, בני גנץ, והרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ובהשתתפות ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, ראש עיריית באר שבע, מר רוביק דנילוביץ, בכירים ומפקדים נוספים.

מעבר צה״ל לנגב הינו מהלך לאומי בעל חשיבות עליונה אשר מאפשר גם תנופת תשתיות משמעותית עבור יחידות צה״ל. המעבר מאפשר לפתח את הפריפריה ולפנות שטחי מסחר ומגורים במרכז הארץ ובכך משפיע על החברה הישראלית והכלכלה בהתאם לסדרי העדיפות הלאומיים.

בסיום העצרת האגפית, חולקו פרסים לפרויקטים חברתיים שעוסקים, בין היתר, בלימוד בפריפריה, בפיתוח טכנולוגיות ובנושאים נוספים.

צה״ל נערך להעביר בשנים הקרובות בסיסים ויחידות נוספות לנגב בהם בית הספר למקצועות המודיעין, בית הספר למקצועות המחשב, קרית התקשוב, קרית המודיעין ועוד.

"צה"ל היה חלוץ בהורדת בסיסים ויחידות רבות לנגב, ובשנים האחרונות אנו מאיצים את התהליך ופועלים כדי להוריד יחידות טכנולוגיות ובהן יחידות אמ"ן לכאן", אמר שר הביטחון, מר בני גנץ, "אנו מחויבים לכך שכל התהליכים הנדרשים יותנעו, והחזון יהפוך למציאות".

"לצורך הגשמתו – נייצר את התנאים לכך שמי שמשרת ומתגורר כאן יעשה זאת קודם כל מטעם של שליחות אבל לא יצטרך להסתפק בשליחות ובציונות בלבד: נחזק את מערכת הבריאות, ומערכת החינוך", הוא המשיך, "נשדרג את התעסוקה. נעצים את הביטחון האישי. ונקבע ונדע כי מדינת ישראל כולה תצטרך להתגייס לצורך כך. נשפר את התשתיות ואת מערכת התחבורה, נבטיח הגעת רכבת לקרית המודיעין, כדי להזניק את איכות חייהם של המשרתים כאן, כמו של התושבים כולם. חשוב לנו לתת לכם את כל התנאים להישאר במערכת, ולהמשיך להתקדם בה".

״בשנים האחרונות, אגף המודיעין נמצא לא רק בשדה הקרב, אלא נמצא בפעולות חשאיות, התקפיות, והוא גם קו ההגנה הראשון", נאם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "המודיעין הופך את היכולות שלנו הרבה יותר מוסריות, כי אנחנו יודעים בדיוק איך להפעיל את הכוח. זה ארגון שלאורך כל השנים השתנה, המציא את עצמו מחדש, ושימש כמודל לחיקוי לארגונים בארץ ובעולם.

"הערב, אנחנו לא במקרה מקיימים העצרת בנגב ואני שמח שאנחנו עוברים לנגב. שליש מצה"ל כבר נמצא בנגב וחלקים רבים עוד עתידים לעבור גם הם. החזון של מדינת ישראל הוא להעצים ולהעשיר את הנגב והחזון של צה"ל הוא לקחת חלק בפרויקט הלאומי הזה - ואני מחוייב לו באופן אישי".

"משרתי אמ״ן, כפי שנדרש מגוף שבו משרתים מיטב הבנות והבנים במדינה מצופה מאיתנו להיות בחוד החנית. בהיבט המבצעי הוכחתם את זה במבצע האחרון. גם בהשלמת החזון הלאומי של המעבר לנגב, נכון שאמ"ן יהיה חלוץ", המשיך ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר היימן, "העצרת השנה היא בסימן הנגב, ובעיקר בסימן מעבר אמ"ן לנגב. התהליך הזה הוא מהאבנים המרכזיות בבניין הכוח של אמ״ן. מדובר בהגשמה הלכה למעשה של ערכים ציוניים ולאומיים, של יישוב הנגב ושל חיזוק הפריפריה של מדינת ישראל".

​מנאומו של ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן:

שר הביטחון, הרמטכ"ל , חיילי ומפקדי אמ"ן ומכובדים, מקובל לומר שהיציאה למדבר היא מסע שמעודד הגות בשאלות עומק. בימי בית שני היה זה מקובל לצאת אל המדבר כדי לגלות את אלוקים, "הרוצה להחכים - שידרים". ככל הנראה השקט, השקיעות הדרמטיות, המרחבים הנקיים - כולם מעודדי מחשבה והגות. אבל לא רק הגות ומחשב מושגים במדבר, גם הגשמה. הגשמה של עם שכונן במדבר, והגשמה של ציונות ושל מבחן העם על פי המורשת הבן - גוריונית.

אמ"ן הוא ארגון של מחשבה ושל מעשה, המחשב של המחקר, גילוי הסוד והתעלומה, הבנת דבר מתוך דבר, השכלול הטכנולוגי המתמיד - כולם מבוססים על מחשבה ועל חשיבה המצאתית.

המעשה של אמ"ן הינו השפעה על המציאות, תפוקות מבצעיות פרקטיות, התרעה המאפשרת מוכנות מקדימה, וסיכול כוונות אויב, וזאת לצד מבצעים חשאיים וחסויים לאורך כל השנה.

משרתי אמ"ן, רעי ועמיתי. העצרת השנה היא בסימן הנגב, ובעיקר בסימן מעבר אמ"ן לנגב. התהליך הזה הוא מהאבנים המרכזיות בבניין הכוח של אמ"ן, והוא ילווה רבים מהנוכחים בקהל בשנים הבאות. למעבר לנגב ארבעה מרכיבים מרכזיים: המרכיב הערכי, המרכיב הפיזי, המרכיב הארגוני והמרכיב התרבותי.

ראשית, להיבט הערכי. מדובר בהגשמה הלכה למעשה של ערכים ציוניים ולאומיים, של יישוב הנגב ושל חיזוק הפריפריה של מדינת ישראל.

שנית, למעבר לנגב יש היבט פיזי של סביבת עבודה - אנו פועלים לייצר תשתית פיזית ראויה למשרתים באמ"ן: תשתית דיגיטלית התומכת במשימות אמ"ן: ובאופן כללי - תשתית המכבדת את המשתמשים בה, ואני מאמין שסביבה יוצרת תודעה, וזו משפיעה על הערכים ועל המקצועיות, ומכאן, שסביבה איכותית ומכבדת תשפר את מקצועיות אמ"ן ואת איכות התוצר.

שלישית, למעבר לנגב היבט ארגוני - המהלך יוביל לריכוז של מרבית יחידות אמן במרחב אחד, באופן שיאפשר לקיים אקו - סיסטם רב - תחומי, ויאפשר לבנות תוצר מודיעיני שלם ונכון יותר.

ולבסוף, ולא פחות חשוב מכך, למעבר לנגב יש היבט תרבותי - המעבר יאפשר מפגש בין משרתים, יפתח קשרי חברות ורעות, וישפר את האווירה והקולגיאליות בתוך אמ"ן.

כמו בכל שינוי גדול, קיימים חששות רבים לקראת מימוש החזון. אני שמח על החששות, מעודד לקיים עליהם שיח, ושותף לחלקם בעצמי. אבל החששות אינם של אמ"ן בלבד, אלא הם משותפים לכל הצמרת המדינית והביטחונית של מדינת ישראל.

קיימת מודעות לאומית לצורך ולאתגר שבשימור ההון האנושי של אמ"ן. צעדים רבים נעשים כבר עתה, ויעשו גם בעתיד, על מנת להבטיח תנאים טובים לאנשי אמ"ן שישרתו בנגב, ושיתנו מענה שלם לצרכי המשפחות שיעברו לנגב. מכובדי, מהעתיד אעבור לדבר על ההווה.

במהלך מבצע "שומר החומות" ראינו את המימוש של מאמצים רבים שעמלנו עליהם יחדיו בשנים האחרונות, במסגרת תפיסת היסוד החמישי - תפיסה המהווה הגשמה מודיעינית של תפיסת ההפעלה לניצחון שהגדיר הרמטכ"ל. פעלנו לייצר מודיעין מוכוון תפוקות. ביססנו את המודיעין על תשתית דיגיטלית מתקדמת, שמאפשרת מימוש יכולות בינה מלאכותית, ומימשנו עליונות מודיעינית חסרת תקדים - אגב, עליונות שאינה מובנת מאליה, ושיש להילחם על שימורה.

עליונות שבזכותה שופרה ההתרעה להגנה, ושופרו יכולות הקטלניות והדיוק. עליונות שאיפשרה מחקר והערכה כבסיס לקבלת החלטות בכלל הדרגים במדינת ישראל. העליונות המודיעינית של אמ"ן היא מגוונת - מהרחפן ועד הלוויין; עליונות בסייבר, בגיאואינט, בסיגינט וביומינט.

אבל רק הסינרגיה בין כלל היכולות, רק היתוך המידע ממאגרי מידע גדולים המגיעים מכלל מערכי אמ"ן, רק אלו מבטיחים את איכות התוצר המודיעיני, ואת האפקטיביות במאמצי צה"ל בהגנה ובהתקפה. לקראת סיום, אחזור לדבר על העתיד. הגדולה של אמ"ן בכך שהוא נמצא באופן תמידי בתהליך של שינוי.

כל מפקד, בכל דרג, מכניס מרכיבים חדשים לעשייה. אך בחלוף כמעט ארבע שנים כראש אמ"ן, ברור לי לחלוטין כי כל שינוי באמ"ן הינו בזכות דורות של ראשי אמ"ן, שכל אחד בתחומו בנה נדבך נוסף. וכך, נדבך על גבי נדבך, אנו משמרים יסודות איתנים, ובונים קומות חדשות וחדשניות.

ולסיום עצה של טנקיסט וותיק, כאשר מסתערים על יעד, אם יש לך נקודת שאיפה גיאוגרפית, קל יותר לכוון את הנהג בדרך הקשה. בכל רגע אתה יכול להרים ראש ולזהות את נקודת השאיפה. הנגב מהווה נקודת שאיפה גאוגרפית עבור אמ"ן. הנקודה הזו תבטיח שכלל מאמצי בניין הכוח באמ"ן לא יתבדרו.

בזכותו נדע לאן הולכים, אך נרגיש גם את הביטחון בצעד הקרוב שלנו, במבחן השגרה, ההרתעה והאבחנה בשינויים. אנשי אמ"ן - כפי שנדרש מגוף שבו משרתים מיטב הבנות והבנים במדינה, מצופה מאיתנו להיות בחוד החנית. בהיבט המבצעי, הוכחתם את זה במבצע האחרון. גם בהשלמת החזון הלאומי של המעבר לנגב, נכון שאמ"ן יהיה חלוץ. כמו משפחה גדולה שמתכננת ומתרגשת לקראת עתידה בביתה העתידי החדש, כך אמ"ן יראה ויבנה את ביתו החדש בנגב.