"יש 10,000 מפרי סדר בחמישה מוקדים", מכריזה אחת הסמב"ציות בחמ"ל המרכזי שבמפקדת אוגדת עזה, ולא עוברות יותר משניות ספורות עד שקצינת החמ"ל עומדת לצידה. כלל המפקדים והלוחמים שבשטח כבר מעודכנים, מקבלים את הפקודות ופועלים כדי למנוע את ניסיון הפגיעה הבא. כך נראה רק רגע קצר אחד מיום שישי האחרון של הסמב"ציות באוגדת עזה, בזמן שאלו עוקבות בעיניהן אחר המתרחש לאורך הגדר. 

"לכל חטיבה יש חמ"ל משלה", מסבירה סמל ליהיא, סמלת מבצעים בחמ"ל של החטיבה הצפונית. "הסמב"צית הגדודית מקבלת את המידע מהכוחות שבשטח ומהתצפיתניות, ומעבירה אותו אליי". בעוד המידע מוזרם, הסמב"ציות בחמ"ל בוררות, ממיינות ומרכזות את הפרטים החשובים - מהם נבנית תמונת המצב שמגיעה עד לדרגים הגבוהים ביותר.

תמונת המצב הזו, חשוב להדגיש, קריטית לקבלת ההחלטות, כך שכל סינון מידע ותעדוף בין עיקר ותפל הוא משמעותי, ולכל דקה יש השפעה על השתלשלות האירועים. "הקשר בין מפקד האוגדה לכוחות בשטח תלוי בנו", ממשיכה סמל יהל, סמב"צית בחמ"ל האוגדתי. "בין אם מדובר ברכב שנתקע, בהתקרבות לגדר, בחדירה לשטחנו או בירי תלול מסלול - אנחנו אלה שמורידות את ההנחיות של מפקד האוגדה, ומעלות את הבקשות של הכוחות בשטח בחזרה אליו".

הסוד: סדר, ארגון ושיתוף פעולה. חמ"ל מבצעים (אילוסטרציה)

בזמן התרעת "צבע אדום", למשל, הסמב"ציות מזהות אם נורו רקטות או פצמ"רים לגזרה, ובמידת הצורך מזעיקות את הכוחות הרלוונטיים לאזור הפגיעה. "אנחנו יכולות, לדוגמה, להקפיץ צוות הנדסה או רפואה לשטח על מנת לבדוק אם יש נפגעים, או מטענים שלא התפוצצו ומסכנים את המרחב. במידת הצורך, אנחנו עובדות גם עם צוותי מגן דוד אדום וגורמי ביטחון נוספים".

סביבת העבודה, במיוחד בגזרה הזו, אינטנסיבית ודורשת יכולת ריכוז, עמידה בלחצים ועבודת צוות. "כשמתרחשים כמה אירועים שונים במקביל", מציינת סמל יהל, "אנחנו מחלקות את העבודה: אחת מתכללת את כמות החשודים בהפרות הסדר, אחת את השרפות והשלישית את שאר האירועים ה"שוטפים" בגזרה".

גם סמל ויקטוריה, סמלת מבצעים של החטיבה הדרומית, כבר ממזמן לא מתרגשת מארבעה טלפונים שמצלצלים יחד. בזמן שהיא צריכה לאשר עבודות תיקון על הגדר, ובמקביל לקבל דיווחים מהשטח, היא עוד מספיקה לסנן לעברי בחיוך: "זו עוד נחשבת לעבודה הרגועה".

"כבר למדתי להתמודד עם זה", היא אומרת בטון רגוע. "הזיכרון שלך בתפקיד מגיע לכשירות שלא הכרת לפני כן. אני זוכרת בדיוק מה קרה בכל נקודה בגזרה במהלך היום - גם מבלי לפתוח את היומן".

כמו חברותיה לתפקיד, גם סמל ויקטוריה יודעת שהסוד למשמרת מוצלחת הוא סדר, ארגון ושיתוף פעולה: "אם לא נרשום את האירועים ולא נדבר אחת עם השנייה - זאת תהיה תקלה לכל דבר. כל אחת מאיתנו מקבלת מידע ממגוון רחב של גורמים, ואנחנו נדרשות לחבר הכל לתמונת מצב רחבה והגיונית".

"בסוף, מהות התפקיד היא לחתור לכל הפרטים, עד לרמות הקטנות ביותר", מסכמות הסמב"ציות. "התפקיד שלנו מטורף, והעשייה שלנו מבצעית במיוחד. מהמקום שלנו, אנחנו רואות את המשמעות של מה שאנחנו עושות, ויודעות שההצלחה בשעת חירום תלויה בנו - לא פחות מאף גורם אחר".