חניכי מחזור מ"ז של פו"ם אפק סיירו בלב המבצעי של פיקוד הצפון וחיל הים

רגע לפני יום הכיפורים, קציני המטה המבטיחים של פו"ם אפק יצאו לסיור בן יומיים בפיקוד הצפון ובבסיס חיל הים בחיפה, בו למדו על פעילותם החשובה של הגופים, האתגרים המרכזיים מולם הם מתמודדים והאמצעים בהם הם שומרים על ביטחון מדינת ישראל

23.10.22
מערכת את"צ

בפו"ם אפק מבינים שמפקד מטה טוב אינו צריך להכיר רק את תחום עשייתו, הוא צריך להבין את התמונה הגדולה, להבין את המתרחש בכל החילות, האגפים והגזרות. הידע הרחב והמגוון יכול להוות גורם מכריע בארגז הכלים של הקצין. לאור ההבנה הזאת, שמו הסגל המוביל בפו"ם אפק דגש מיוחד על חשיפת החניכים למגוון הגזרות והפעולות שמבצע צה"ל. 

בין ה-2 עד ה-3 באוקטובר (ראשון עד שני), חניכי פו"ם אפק, מפקדים וקציני מטה מכלל האגפים והזרועות בדרגת סא"ל, יצאו לסייר בפיקוד הצפון ובבסיס חיפה של חיל הים. כל זאת במטרה להכיר יותר את שני הגופים המשפיעים הללו. גם בפיקוד הצפון וגם בחיל הים הבינו את החשיבות שבשיקוף פעילותם לחניכים, שבסוף הקורס יהפכו לחלק מהקצונה הבכירה בצה"ל. בנוסף הם חשפו עבורם את הלב הפועם של יחידותיהם, את היכולות המסווגות וגם את האתגרים והאיומים, הפנימיים והחיצוניים, מולם הם מתמודדים כיום.

ביום הראשון זכו החניכים בסקירה של מפקד פיקוד הצפון החדש, אלוף אורי גורדין, בה הוא סקר עבורם את המצב הנוכחי בגזרת הצפון - האיומים המרכזיים מולם הם פועלים, והאמצעים והיכולות שבהם משתמש צה"ל על מנת להביס את ארגוני הטרור בלבנון ובסוריה ולהגן על האזרחים בעורף בעת הצורך. החניכים זכו גם לראות בעיניים את היכולות הללו כאשר סיירו בבור פצ"ן, וזכו להסברים מפורטים על המערכות וייעוד הבור מהקצינים הבכירים שם. לאחר מכן הם סיירו במנהרה שחפרו כוחות חיזבאללה, ונחשפה על ידי צה"ל במבצע "מגן צפוני" בתחילת שנת 2019.

ביום השני החניכים הגיעו לבסיס חיל הים בחיפה, שם קיבלו סקירה ממפקד הבסיס, תא"ל טל פוליטיס, על המצב הביטחוני בזירה הימית. בשיחתם הוא שם דגש על החשיבות שבהגנה על הנכסים האסטרטגיים של ישראל בים התיכון ואיומי חיזבאללה לתקיפת אסדות הגז. לאחר הסקירה, עלו החניכים לסיור מיוחד בספינת הטילים אח"י מגן - ספינת הטילים החדשה של זרוע הים מדגם סער 6, שלאחרונה קיבלה יכולת מבצעית ראשונה. מפקד הספינה הסביר על המערכות בספינה, על יכולותיה המבצעיות וחשיבותן האסטרטגית, וגם על הדרכים בהן משאירים כוח אדם מקצועי ואיכותי בחיל. 

את הסיור בחיל הים ארגנה, הובילה וניהלה אחת החניכות, סא"ל תהילה חזות. בתפקידה תהילה משרתת כמפל"גית כוח האדם של בסיס חיפה, והיא מכירה את הבסיס כמו את כפות ידיה. למרות האתגר והקושי שבהובלת סיור. בסוף היום כולם הסכימו שתהילה הובילה סיור מרתק, מעמיק ומחכים.

"פו"ם אפק מהוה עבורי הזדמנות משמעותית לשינוי ולעליית מדרגה", סיפרה תהילה, "יש פה תהליך שעוזר לי לחדד את תפיסת הפיקוד שלי ואפילו את הזהות האישית שלי. זה היה מאוד מרגש עבורי לחזור לבסיס שלי, עם כל הכוח שהקורס נותן לנו, להעביר לחניכים האחרים את חווית העוצמה של היחידה הזאת ושל זרוע הים בכלל. בכל פעם שאני דורכת  על אחד הכלים של היחידה זה מעצים עבורי את תחושת השליחות והגאווה שלי בתפקיד".

לעומת תהילה, לסא"ל מ', שבסיום הקורס יגיע לתפקיד מסווג בחיל האוויר, היה ממשק מצומצם בלבד עם חיל הים לפני הקורס, אך גם הוא מאמין שהצליח להפיק המון מהסיור. "הסיור עוזר לך להבין שאתה לא נמצא לבד", הוא הסביר, "האתגרים שאתה חווה כמפקד לא נמצאים רק בזרוע שלך - אתה יכול ללמוד מהנעשה במקומות אחרים עבורך. אני חושב שקציני המטה חייבים להיות מחוברים מאוד לשטח ולהבין את האתגרים המבצעיים שיש להם, לא רק בחיל האוויר. אני מאמין שלמטה יש הרבה פתרונות שהשטח לא מכיר ולהפך. המגוון שאליו אני נחשף פה מחדד את הדרך שבה אני מכין את עצמי לתפקיד הבא שלי בהקשרים המקצועי ופיקודי".