40 שנה להקמת טייסת המל"טים הראשונה בחיל האוויר

וותיקי טייסת 200 ציינו 40 שנה להקמת טייסת המטוסים ללא טייס הראשונה בצה"ל. הוותיקים, שזכרו את המל"ט הראשון "זהבן", הופתעו לגלות את הפיתוחים המשוכללים הנמצאים ברשות הטייסת כיום

תאריך: 03/10/2011, 11:38     מחבר: מערכת אתר צה"ל

וותיקי טייסת 200, טייסת המטוסים ללא טייס הראשונה של חיל האוויר, התכנסו אמש (ראשון) לאירוע מיוחד לציון 40 שנה להקמת הטייסת. הטקס התקיים במעמד מפקד החיל, האלוף עידו נחושתן, בכירים בחיל ומשרד הביטחון ונציגי התעשיות הביטחוניות בארץ, שבזכות כישוריהם ההנדסיים והיצירתיים בהבנת הצרכים המבצעיים, מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מ) פרש כנפיים.

במהלך הטקס נזכרו וותיקי הטייסת במל"ט הראשון שליווה את הפעילות המבצעית, ה"זהבן", שפותח על ידי התעשייה האווירית לישראל. המל"ט הוכרז כמערכת מבצעית בטייסת 200 בשנת 1981, הצטיין במלחמת לבנון הראשונה ושירת בחיל כ-23 שנה עד להוצאתו משירות בשנת 2004.

מל"ט היסטורי נוסף הוא ה"סרצ'ר", שנכנס לשירות בטייסת בשנת 1992 ובשנת 1998, הוכנס הדגם המשופר, "סרצ'ר 2". השיפורים שהוכנסו בו כללו מנוע בעל ביצועים עדיפים, מערכת ניווט משוכללת ומערכות תקשורת מתקדמות. מלבד חיל האוויר הישראלי, נהנים צבאות זרים רבים משירות ה"סרצ'ר", כדוגמת חיל האוויר הספרדי אשר מפעיל את המל"ט באפגניסטן כחלק מפעילותו בנאט"ו ועוד כ- 10 לקוחות נוספים של התעשייה האווירית לישראל.

בשנת 2005, נכנס לשירות בטייסת מל"ט מתקדם מסוג "הרון" (Heron) או בכינויו בטייסת 200 "שובל". בשנים אלו משמש בשורות הטייסת גם המל"ט "הרון", המיועד למשימות ממושכות בגובה רב. מוטת כנפיו כ- 16 מטר והוא מסוגל לשאת מיטען ייעודי (מטע"ד) עד משקל של כ- 250 ק"ג ולהפעיל מספר מטע"דים בו זמנית כגון סנסור אלקטרו אופטי, מכ"מ מיפתח סינטטי (SAR), מכ"מ סיור ימי, ציוד לאיסוף מודיעין אותות, ציוד למסור, מערכות תקשורת מתקדמות ועוד.

וותיקי הטייסת התרשמו במיוחד מהמל"ט ה-"איתן", שלו טייסת נפרדת ומיוחדת – 210. הטייסת המבצעית שנפתחה בפברואר 2010 בבסיס תל נוף,  היא ביתו של המל"ט הגדול ביותר שנמצא בחיל, בעל מוטת כנפיו מגיעה לכ- 26 מטרים, כמעט כמו מוטת כנפיו של מטוס בואינג 737. ה"איתן" יכול לבצע משימות למרחקים ארוכי טווח והינו בעל יכולת שהיה רצופה באוויר של 24 שעות. פיתוחו ע"י התעשייה האווירית מסמן פריצת דרך טכנולוגית נוספת בתחום הכלים הבלתי מאוישים ומהווה שיפור ביכולות המבצעיות לפעול כנגד איומים קרובים ורחוקים בשגרה ובחירום.

מל"ט ה"איתן" יכול לטוס בגובה של 40,000 רגל ויכול לשאת מטע"דים במשקל של כ – 1000 ק"ג, משקל ההמראה שלו הוא 5 טון. ה"איתן" בנוי בארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב משימות רבות ללא צורך בשינויים משמעותיים במערכת הבסיסית ומאפשר למפעיליו גמישות בשינוי תכולת המטע"דים בהתאם למשימות השונות. ה"איתן", כמו ה"סרצ'ר" וה"הרון" ממריא ונוחת באופן אוטומטי.